پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سونامی در راه نیست

طبق اعلام رسمی مرکز لرزه نگاری، بندر گناوه ۲۰ بار لرزیده است

سونامی در راه نیست

فرماندار گناوه: بیشترین خسارات به روستاهای بخش مرکزی گناوه وارد شده است زارع، زلزله‌شناس: زلزله‌ها حداقل در ۳۰ کیلومتری ساحل رخ دادند و از نظر بزرگی هم انتظار نمی‌رود که منجر به تغییری در کف دریا شوند





سونامی در راه نیست

۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۰:۰۰

تا لحظه انتشار این گزارش بندر گناوه ۲۰ بار لرزیده است. مرکز لرزه‌نگاری گزارش کرده که زلزله‌های ۵/۹، ۴/۵، ۳/۹، ۴/۴، ۲/۶، ۲/۹، ۳/۱، ۳/۵، ۳/۷، ۳، ۴ و ۳/۱، ۳/۹، ۳ و ۴/۲، ۳/۱ و ۳/۴ را در این منطقه ثبت کرده است. زلزله اصلی اما ساعت ۱۱:۱۱ دیروز یکشنبه رخ داد. زلزله‌ای به بزرگی ۵/۹ ریشتر، در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در ۲۸ کیلومتری بندر گناوه (بوشهر)، ۳۱ کیلومتری بندر ریگ (بوشهر) و ۴۱ کیلومتری شبانکاره (بوشهر) که خسارت جانی به همراه نداشت و تنها ۵ نفر مصدوم شدند، ۴ نفر در گناوه و یک نفر در دیلم. شدت زلزله اما در شهرهای مجاور نیز احساس شد و اغلب شهرهای جنوبی نیز لرزیدند.طبق آخرین گزارش‌ها از مناطق زلزله‌زده بخش عمده خسارات به بخش مرکزی گناوه وارد شده و حدود ۲۱ روستا هم تحت تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند. فرماندار گناوه به ایسنا گفته است: امکانات زیرساختی مثل آب، برق، تلفن و اینترنت دچار مشکل خاصی نشده‌اند و خدمات‌رسانی در این حوزه‌ها برقرار است. تنها در برخی از نقاط خساراتی به دیوارها و واحدهای مسکونی قدیمی وارد شده است.
غلامرضا مهرجو با اشاره به کانون عمده خسارات و تخریب‌های ناشی از زلزله گفت: بیشترین خسارات به روستاهای بخش مرکزی گناوه وارد شده است.
او همچنین گفته است که شدت خسارات بالا نبوده و شهرستان در شرایط آرامی به سر می‌برد. با توجه به عدم بروز خسارت به واحدهای مسکونی، در حال حاضر نیاز به اسکان اضطراری احراز نشده اما آمادگی کامل در این زمینه جهت اقدام وجود دارد.
ساختمان‌ها ترک برداشتند
تصاویری که از مناطق زلزله‌زده منتشر شده، حکایت از خسارت‌هایی به دیوار ساختمان‌ها و اسکلت بناها دارد. غلامرضا حاجیانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر، درباره آخرین وضعیت جمع‌بندی خسارت‌های زلزله به ایرنا گفته است: تیم‌های ارزیابی در روستاها در حال بررسی خسارات هستند، در سرکشی از روستاهای منطقه برخی از منازل دچار ترک‌خوردگی و یا تخریب شده‌اند. باید نتایج ارزیابی‌های اولیه مشخص شود و بعد تیم‌ها مستقر می‌شوند تا بتوانند کار رساندن آذوقه و سایر اقدامات کمک‌رسانی و امدادی را انجام دهند. ایسنا نیز درباره خسارت زلزله به شهر نوشته است: در روستای محمدصالحی و اطراف آن، ترک‌خوردگی بعضی از منازل گزارش شده و نیروهای راهداری و هلال‌احمر در آماده باش هستند. یکی از ساکنان مناطق زلزله‌زده هم گزارش داده است گله‌ای زیر آوار ناشی از زلزله در کوهستان «شول» مانده است و تلاش اهالی برای کمک‌ به این دامدار موفق نبوده است.
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، محمدحسن قوسیان‌مقدم نیز توضیحاتی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در زلزله دیروز به ایرنا داده است: تاکنون ۱۰ روستا ارزیابی شده و طبق گزارش تیم‌های ارزیاب، خسارت‌ها مبنی بر تخریب و ترک خوردگی دیوارهای منازل بوده و گناوه هم دو مصدوم با جراحت سطحی داشته که توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. در این گزارش میدانی تخریب و ترک‌خوردگی دیوارهای منازل گزارش شده و ۵۲۰۰ تخته چادر آماده است تا در صورت نیاز توزیع شود که تاکنون ۲۰۰ تخته چادر در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است. ۲۱ روستا با ۴۵۵۳ نفر شامل ۱۱۷۹ خانوار تحت تاثیر هستند. او همچنین گفته است: آماده باش ۳۸۵ نیروی عملیاتی شامل ۷۷ تیم، ۱۵ پایگاه، ۱۰ شعبه و دفاتر نمایندگی در استان بوشهر آماده باش ۳۸۵ نیروی عملیاتی انجام شده است. آماده باش ۶۰۷ نیروی عملیاتی در قالب ۸۱ تیم در کهگیلویه‌و‌بویراحمد، آماده باش ۱۶۶۳ نیروی عملیاتی در قالب ۱۶۵ تیم در استان خوزستان، آماده باش ۶۱۲ نیروی عملیاتی شامل ۹۰ تیم و به طور کلی بیش از ۳۲۶۰ نیروی عملیاتی در قالب ۴۱۳ تیم آماده باش هستند.
خاموشی‌ها موقتی‌ است
گزارش‌هایی از خاموشی‌های پراکنده در مناطق زلزله‌زده منتشر شده است که براساس اعلام وزارت نیرو رفع خاموشی در مناطق ادامه دارد. میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو خبر داده است که تیم‌های عملیاتی آب و برق استان همزمان با وقوع زلزله به حالت آماده باش درآمدند. طبق اعلام رسمی روابط‌عمومی وزارت نیرو، جعفرزاده گفته است: طبق آخرین اطلاعات دریافتی پس از حادثه زلزله دیروز، در لحظات ابتدایی زلزله 6 فیدر فشار متوسط قطع شد که به تبع آن قسمتی از شهرهای بندر گناوه، دیلم و روستاهای اطراف دچار خاموشی شدند؛ در حال حاضر تنها دو فیدر دچار قطعی است که پیش‌بینی می‌شود در کمتر از یک ساعت دیگر وصل شود. سیم پارگی تک مشترک نیز با توجه به تخریب دیوارها وجود دارد که با رعایت ایمنی در حال رفع عیب است. او درباره وضعیت روستاها نیز گفته بود: در روستاها هم در حال حاضر سه روستا با حدود ۳۰۰ مشترک دچار خاموشی هستند که عمده خاموشی‌ها به علت تخریب دیوار منازل بوده و رعایت مسائل ایمنی برای برق‌دار کردن، اهمیت بالایی دارد.
نیروگاه سالم است
روابط عمومی نیروگاه بوشهر نیز پس از زلزله اعلام کرد، هیچ گونه آسیبی به نیروگاه اتمی بوشهر وارد نشده است. در اطلاعیه آمده است که با توجه به زمین‌لرزه ۵/۹ ریشتری شهرستان گناوه در ساعت ۱۱:۱۱ روز یکشنبه به استحضار می‌رساند وضعیت تمامی تاسیسات، تجهیزات و ساختمان‌های نیروگاه اتمی بوشهر در صحت کامل بوده و هیچ گونه آسیبی به این مرکز وارد نشده و در روند انجام فعالیت‌های جاری نیروگاه نیز خللی رخ نداده است.
سونامی در راه نیست
لرزش ۲۰ باره شهر اما احتمال وقوع سونامی در روزهای آینده را نیز بالا برده است، مهدی زارع، زلزله‌شناس در این راستا به خبرآنلاین توضیحاتی داده است: «زلزله بزرگتر در چین‌خوردگی‌های مرز خلیج فارس رخ داده است، این اتفاق با زلزله بزرگای نزدیک ۶ در ۹۰ کیلومتری بوشهر رخ داده است. از این منطقه انتظار وقوع چنین زلزله‌هایی غیر منطقی نیست، این مناطق زلزله با تاقدیس‌هایی که سازوکار فشاری دارند رخ می‌دهند و چنین حوادثی انتظار می‌رود.» او همچنین با اشاره به زلزله سال ۹۲ گفت: در منطقه بوشهر ما زلزله ۲۰ فروردین ۹۲ داشتیم که آن اتفاق هم بزرگای ۶ داشت. ۸ سال قبل ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ این زلزله در ۸۰کیلومتری جنوب شرق بوشهر رخ داد، این دفعه در ۹۰ کیلومتری شمال بوشهر این اتفاق رخ داده است.
استان بوشهر و منطقه آن لرزه‌خیز است و گسل‌های مهم مثل گسل برازجان، بخشی از گسل کازرون و خمیدگی‌های زاگرس از بوشهر رد می‌شوند و انتظار وقوع چنین حوادثی در آن وجود دارد. او می‌گوید این انتظار وجود ندارد که این زلزله تغییری در کف دریا ایجاد کند: در جنوب بوشهر در بندر طاهری در سال ۹۷۸ میلادی زلزله‌ای تاریخی وجود دارد که منجر به ایجاد تنها سونامی شناخته شده خلیج‌فارس شده بود. استان بوشهر سابقه تاریخی لرزه‌خیزی مفصلی دارد. آن سونامی منجر به امواجی شد که بخش‌هایی از شهرهایی به زیر آب بروند، موضوعی که هنوز هم از بندر بوشهر مشخص است. این زلزله‌های جدید ربطی به سونامی ندارد، چون زلزله‌ها حداقل در ۳۰ کیلومتری ساحل رخ دادند و از نظر بزرگی هم انتظار نمی‌رود که منجر به تغییری در کف دریا شوند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *