پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حمله مسلحانه به موزه هفت‌تپه نافرجام ماند

حمله مسلحانه به موزه هفت‌تپه نافرجام ماند

فرماندار شوش از سرقت نافرجام از موزه هفت‌تپه این شهرستان خبر داد و گفت:«این سرقت زنگ خطری بزرگ برای حفاظت از موزه‌هایی است که از توجه و امکانات کافی برخوردار نیستند.»





۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۶:۳۶

فرماندار شوش از سرقت نافرجام از موزه هفت‌تپه این شهرستان خبر داد و گفت:«این سرقت زنگ خطری بزرگ برای حفاظت از موزه‌هایی است که از توجه و امکانات کافی برخوردار نیستند.»
عدنان غزی به ایرنا توضیح داد: «این سرقت توسط افراد ناشناس ساعت ۴:۴۵ دقیقه بامداد امروز (یکشنبه)‌ رخ داد و با هوشیاری پرسنل نگهبان موزه، بی‌نتیجه ماند و هیچ یک از آثار تاریخی موزه به سرقت نرفت.»
به گفته او به واسطه قوانین یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، نگهبانان موزه‌ای امکان استفاده از سلاح را برای محافظت از موزه ندارند.
این اتفاق در حالی است که مدیرکل موزه‌ها 10 ساعت بعد از وقوع این ماجرا هنوز از آن بی‌خبر بود و اعلام کرد که هنوز گزارشی از حمله مسلحانه به موزه هفت‌تپه شوش دریافت نکرده‌ است.
محمدرضا کارگر با بیان اینکه امنیت موزه‌ها با فرماندهی یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، گفت: «موزه‌ها از نظر حفاظت بهترین شرایط را دارند. تمام موزه‌ها از نظر حفاظت الکترونیکی به دوربین مداربسته و اتاق کنترل مجهز هستند و همه آن‌ها تحت نظارت یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی محفاظت می‌شوند.» به گفته او همه موزه‌های کشور دارای کد و رده حفاظتی هستند که یگان حفاظت نیز برای تامین امنیت آن‌ها با نیروی انتظامی و ارکان امنیتی کشور هماهنگ است. مدیرکل موزه‌ها البته این را هم اضافه کرده که ممکن است برخی موزه‌ها دوربین‌های کهنه‌تری داشته باشند و ضبط اطلاعات آن‌ها یک‌ماهه باشد درصورتی‌که باید یک‌ساله باشد و یا تعداد سربازهای کمی در موزه مستقر باشد.
کارگر در پاسخ به این سوال که این کمبودها به اطلاع دفتر موزه‌ها یا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌رسد، گفت: «نیاز نداریم که ما این گزارش‌ها را داشته باشیم. امنیت موزه‌ها تحت فرماندهی یگان حفاظت است و آن‌ها مدیریت و محافظت می‌کنند.» او درباره این‌که آیا در جریان کمبودهای موزه هفت‌تپه از جمله خاموشی دوربین‌ها و سیستم‌های امنیتی در مقاطعی و مستقر نبودن نیروی یگان حفاظت قرار داشته است، گفت: «این موزه‌ها استانی هستند و معمولا چنین مسائلی را با مسئولان استان مکاتبه می‌کنند. در واقع ما (اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) با هیچ موزه‌ای مستقیم کار نمی‌کنیم و آن‌ها مستقیم با ما مکاتبه ندارند.» ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۱۷ اسفندماه افراد ناشناس مسلح به موزه هفت‌تپه شوش حمله کردند. علی درویش، فعال میراث‌فرهنگی شوش در این‌باره گفته بود: «هرچند خوشبختانه این اتفاق با هوشیاری پرسنل نگهبان موزه بی‌نتیجه ماند و فاجعه ناگوار جانی یا سرقت آثار تاریخی موزه‌ را به همراه نداشته است اما زنگ خطری بزرگ برای حفاظت از موزه‌هایی است که از توجه و امکانات کافی برخوردار نیستند.» به گفته این فعال میراث‌فرهنگی، موزه هفت‌تپه سیستم امنیتی مناسبی ندارد و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به علت کمبود نیرو، حضور فیزیکی موثر در محل موزه ندارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *