پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نفت می‌دهیم، اتوبوس وارد می‌کنیم

معاون اول رییس‌ جمهور وعده داد

نفت می‌دهیم، اتوبوس وارد می‌کنیم

جهانگیری: اوراقی که در قانون برای شهرداری گذاشته‌ایم، حتما تامین می‌شود رئیس شورای شهر تهران: حضور معاون اول ریاست جمهوری، به منزله آشتی کنان دولت و شهرداری است





۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰

«آشتی کنان دولت و شهرداری» و «تهاتر نفت با اتوبوس» شاید مهم‌ترین کلید واژه‌هایی بودند که دیروز در مراسم آغاز عملیات بازآفرینی شارباغ و فاز دو بزرگراه نجفی رستگار از زبان رئیس شورای شهر تهران و معاون اول رئیس‌جمهور بیان شد. عباراتی مرتبط باهم که به نظر می‌رسد باب مشکل گشایی از شهروندان پایتخت را هم باز کرده است. مساله‌ای که البته باید دید در هفت ماه باقیمانده از عمر مدیریت شهری و دولت چه قدر توان اجرایی شدن دارد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران دیروز در مراسم آغاز عملیات بازآفرینی شارباغ و بهره‌برداری از فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، برگزار شد، گفت: این حضور معاون اول را به عنوان آشتی‌کنان هیات دولت با شهردار فرض می‌کنیم و امید است از فردا با پارتی بازی شما شهردار را در هیات دولت داشته باشیم.
ماجرا از ساخت یک نیم طبقه در محدوده جماران آغاز شد. ملکی که متعلق به ریاست‌جمهوری بود، با دستور شهردار منطقه و پیگیری اعضای شورای شهر تهران تخریب شد و همین مساله بنایی شد برای اختلاف میان شهردار تهران و ریاست‌جمهوری. پیروز حناچی که پیش از این اتفاق به جلسات هیات دولت دعوت می‌شود و انتقال دهنده مشکلات پایتخت به دولت بود، دیگر به جلسات هیات دولت دعوت نشد. محسن هاشمی پیشتر در صحن علنی شورای شهر تهران گفته بود که همین دعوت نشدن و پیگیری‌ها برای ملک جماران باعث شد تا همه چیز در تهران از جمله اتوبوس از دست برود. « آمدیم جلوی نیم‌طبقه را بگیریم، کل جماران را از دست دادیم. فوریت این طرح در این است که اگر فوری تصمیم نگیریم نیم‌طبقه را می‌سازند. در حالی که کنار این ملک یک ساختمان ۴ طبقه ساخته شده بود و باید اول آن را خراب می‌کردیم. حالا به‌جای یک نیم‌طبقه کل اتوبوس و مترو را از دست دادیم، حضور آقای حناچی را هم از دست دادیم.»
جهانگیری: از تراکم جمعیت
در مترو و اتوبوس ناراحتم
حالا اما با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه دو پروژه شهرداری به نظر می‌رسد هم اختلافات حل شده و هم مشکل اتوبوس قابل رفع شدن است. مشکلی قدیمی که گریبان شهروندان تهران را گرفته است. آخرین آمارهای شهرداری تهران می‌گویند که در حال حاضر ۵۷۸۶ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی تهران وجود دارد که از این تعداد ۳ هزار و ۵۸۵ یعنی ۶۲ درصد به سن فرسودگی رسیده‌اند و باید از رده خارج شوند. محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از سال ۸۹ تا کنون، یعنی در ده سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس نیز از سوی دولت به پایتخت تحویل نشده است.
انتقادها درباره لزوم نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی در رسانه‌ها باز هم مطرح شده است. شاید همین انتقادها موجب شده تا جهانگیری در این باره موضعی مشخص بگیرد: ستاد مقابله با کرونا تصویب کرد که اواخر امسال بتوانیم نفت بدهیم و اتوبوس ساخته و نیمه‌ساخته وارد کنیم؛ با این‌که بسیاری از اتوبوس‌ها را در داخل کشور می‌سازیم اما شرایط حمل‌و‌نقل عمومی تهران این موضوع را می‌طلبد. مساله‌ای که البته پیشتر از سوی انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران هم عنوان شده بود. او به ابلنا گفته بود که وزیر کشور پیگیر تهاتر نفت با اتوبوس است.
جهانگیری اما در ادامه درباره وضعیت بودجه دولت گفت: وضع بودجه دولت هم خیلی بهتر از شهرداری نیست چرا که یکی از ارکان اصلی بودجه دولت نفت بود و نفت یک رقم مستقیم در بودجه دارد و یک رقم غیرمستقیم.
او ادامه داد: وقتی می‌گوییم عوارض ورود کالا و زمانی که می‌گوییم ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور کم شده، معنی آن این است که ۱۰۰ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که دولت به حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت، متروی تهران و هفت کلان‌شهر کمک کرده است، توضیح داد: دولت به محض برداشته شدن تحریم از منابع چین، ۲ میلیارد دلار به این امر اختصاص داد که یک میلیارد دلار آن خاص شهرداری تهران بود و کار پیشرفت می‌کرد اما متاسفانه بار دیگر با تحریمی جدید و قوی برخورد کردیم که خیلی قوی کار پیش نرفت. از سوی دیگر تامین ۶۳۰ واگن با اعتبار حدود ۸۰۰ میلیون دلار بود و ۳۱۵ واگن مترو دیگر هم اعتباری بود که دولت گذاشت؛ بپذیرید که ۲ میلیارد دلار رقم کمی نیست. او البته از وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی تهران در دوران کرونا هم انتقاد کرد و گفت: تراکم جمعیت هم در مترو و اتوبوس زیاد است و بنده هم از این شرایط ناراحتم و باید اقدام جدی تری انجام شود.
جهانگیری با بیان این‌که منابع شهرداری حتی در شرایط عادی هم محدود است، اضافه کرد: در این حوزه دو رویکرد وجود دارد؛ یکی تراکم‌فروشی است که به معنای واقعی شهرفروشی و قانون‌فروشی است و منبع درآمد مهمی برای شهرداری بود که متوقف شده است.
او با بیان این‌که بسیاری از مشکلات شهر تهران هم از همین روش کار (تراکم‌فروشی) بود، ادامه داد: روش دیگر استفاده از اوراق مشارکت بود که تقریبا کلان‌شهرهای ایران از آن استفاده کردند و شهرداری تهران سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت استفاده کرد و بنده شخصا برای وصول آن و مشکل پیش آمده با بانک مرکزی ورود کردم. امسال هم مشکلی با تامین اجتماعی و بانک رفاه بود که البته حل شده است و بدانید اوراقی که در قانون برای شهرداری گذاشته‌ایم حتما تامین می‌شود و اگر مشکلی باشد من کمک می‌کند.
هر وقت دعوتم کردند، آمدم
جهانگیری همچنین در واکنش به صحبت‌های محسن هاشمی گفت که هروقت از سوی شهرداری به مراسم دعوت شود، حتما در آن شرکت می‌کند: «در دوره قالیباف و حناچی هر وقت دعوت کردند حضور پیدا کردیم و حتی یکی دو بار هم شخص رئیس‌جمهوری در مراسم‌های افتتاح حضور یافتند. هر وقت ما را دعوت کنند حضور پیدا می کنیم چرا که شهرداری تهران آن‌قدر مهم و مسائلش زیاد است که حتما باید در جریان این موضوعات بود.»
هیچ نیروگاهی مازوت نمی‌سوزاند
در این مراسم، به مساله آلودگی هوا در پایتخت و سایر کلان‌شهرها هم پرداخته شد. اسحاق جهانگیری گفت: هیچکدام از نیروگاه‌های تهران، کرج و شهرهای اطراف از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی، معاون اول ریاست‌جمهوری، او با اشاره به این‌که آلودگی هوا موضوعی جدی است که در رابطه با آن کارهای پراکنده‌ای انجام شده است، اظهار داشت: امروز بنزین و گازوییل مصرفی در کشور از استانداردهای دنیا برخوردار است به‌طوری‌که در دوران تحریم فرآورده‌های نفتی ایران به ویژه بنزین مشتریان پروپاقرص خود را دارند که دلیل آن استاندارد و کیفیت خوب این محصول تولیدی ایران است. جهانگیری ادامه داد: در تولید خودرو هم مشکلاتی وجود دارد که البته از حجم آن کاسته شده است، در زمان تصدی وزارت صنایع از افتخارات ما متوقف کردن تولید پیکان به دلیل نداشتن ایمنی و استانداردهای لازم بود و برخی خودروهای جدید وارد خطوط تولید شدند، البته قرار بود تولید برخی خودروهای آلاینده هوا متوقف شود و باید مسئولان در این خصوص توضیح دهند.
معاون اول ریاست‌جمهوری، تاکید کرد: همه دستگاه‌ها در موضوع آلودگی هوای پایتخت و کلان‌شهرها با یکدیگر همکاری کنند و هیچ دستگاهی حق تعلل ندارد. در خصوص موضوع سوزاندن مازوت برای نیروگاه‌ها نیز باید گفته شود که هیچکدام از نیروگاه‌های تهران، کرج و شهرهای اطراف از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند. در سال ۹۲ حدود ۴۸ درصد سوخت نیروگاه‌ها به کشور از گاز بود، امسال با وجود افزایش مصرف خانگی سوخت بیش از ۷۰ درصد نیروگاه‌های کشور گازی است. به گفته او اولویت اول دولت در این شرایط قطع نشدن آب، برق و گاز مشترکان خانگی بود.
به گزارش «پیام‌ما»، عملیات اجرایی پروژه احداث محور شارباغ حضرت فاطمه‌الزهرا(س) دیروز آغاز شد.
این پروژه پس از انتقال خط راه‌آهن تهران ـ تبریز به زیرزمین در سال ۱۳۹۲، روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی ۹ کیلومتر از میدان شهدای مدافع حرم تا دره‌رود‌کن تعریف شده است.
این پروژه در راستای بالا بردن سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق ۹، ۱۷ و ۱۸ شهر تهران شکل گرفته و شامل گستره‌های (فرهنگی، تفرجی)، (گردشگری،‌ تفرجی) و (تجاری، تفرجی) با ۹۱ درصد فضای سبز و باز در مناطق است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *