سایت خبری پیام ما آنلاین | جذب گردشگر در بن‌بست

جذب گردشگر در بن‌بست





۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۸

در حالی که طرح «سفر هوشمندانه» اجرا نشده، برنامه جذب گردشگران خارجی مطرح شده است

جذب گردشگر در بن‌بست

اروجی، کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با «پیام ما»: تا وقتی که در جذب گردشگر داخلی و سفر هوشمندانه گام موثری برنداریم، حرکت به سمت جذب گردشگر خارجی آرزویی محال است.

مرضیه قاضی زاده | از یک شاخه به شاخه دیگر پریده‌ایم. برنامه «سفر هوشمندانه» هنوز روی دست دولت مانده و این بار برنامه جذب گردشگر خارجی ریخته‌اند. صحبت درباره گردشگر خارجی، بعد از اعلام رئیس‌جمهور مبنی بر صفر شدن شهرهای قرمز کرونایی مطرح شده است. وزارت میراث فرهنگی به دنبال مذاکره با ستاد مقابله با کرونا برای ورود گردشگران خارجی است. پیشنهاد شده تا مناطق ایمن به عنوان مقصد سفر یا صدور ویزا برای گردشگران مشخص شود اما سوال اینجا است که ایران تا چه اندازه آماده ورود این گردشگران است؟ 

زخم گردشگری ایران بعد از حوادث پاییز و زمستان سال پیش کاری شد. بعد هم کرونا آمد و  مرزها را بستند و گردشگری به بن‌بست رسید. بیش از یک سال است که فعالان گردشگری از نان و آب افتاده‌اند. این را می‌شود از آمار بیکاری فعالان این حوزه فهمید. اوایل شهریور ماه بود که  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ورود تنها 74 گردشگر به ایران خبر داده بود. به گفته علی اصغر مونسان تا مرداد ماه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به این صنعت خسارت وارد شد. این در حالی است که برای جبران این خسارت فقط ۱۷۵ میلیارد تومان به شرط حفظ مشاغل پرداخت شد.

حتی بسته دوم حمایتی  که بر مبنای حفظ بنگاه‌ها بود، هم به گردشگری کمکی نکرد. آمار بیکاری این حرفه روز به روز در حال افزایش است. این مسئله حتی در افکار دولت هم ریشه دوانده، تا جایی که در برنامه بودجه 1400 روی اشتغال بخش گردشگری حساب باز نکرد. نسخه نجات‌بخش این حرفه «سفر» است. این مسئله را بارها فعالان گردشگری گفته‌اند و دولت‌مردان هم شنیده‌اند اما این در حالی است که طرح سفر هوشمند اجرایی نشده است.

حال که تعداد شهرهای قرمز ایران به صفر رسیده، مسئولان کشوری به این فکر افتاده‌اند که دکمه استارت سفر را بزنند. سوال اینجا است که شروع سفر با گردشگری خارجی باشد یا داخلی؟  ولی تیموری، معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع روی گردشگر خارجی دست گذاشته است و معاون مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی، گردشگر داخلی را مناسب می‌د‎‌اند.

معاون گردشگری صبح دیروز به ایسنا گفته است که دنبال مذاکره با ستاد مقابله با کرونا برای آزادسازی سفر گردشگران خارجی است. ولی تیموری گفته است :«طبیعی است که در وضع موجود وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، سخت‌گیری کند. البته، در حال مذاکره با آن‌ها هستیم تا به راهکار مشخصی برسیم.  پیشنهادهایی هم مطرح است، مثل تعیین مناطق ایمن به عنوان مقصد سفر یا صدور ویزا برای گردشگرانی از کشورهایی که در وضعیت سفید به سر می‌برند. پیشنهادهای ما برای ازسرگیری تعاملات گردشگری زیاد است و خیلی جدی این خط مشی را پیگیری می‌کنیم. حتی پروتکلی را در رابطه با چگونگی ورود گردشگران خارجی به ایران، تهیه کرده و در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داده‌ایم.درنقطه مقابل محمد قاسمی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معتقد است که محتمل‌ترین، در دسترس‌ترین و در نتیجه منطقی‌ترین نوع گردشگری قابل توسعه بلافاصله پس از فروکش کردن کرونا، گردشگری داخلی است. قاسمی که از احتمال لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان ایران و روسیه خبر داده است به ایلنا گفته: «طبق بررسی‌های به عمل آمده، منطقی‌ترین نوع گردشگری قابل توسعه بلافاصله پس از فروکش کردن کرونا، گردشگری داخلی است چرا که اولا اعتمادسازی پیرامون سفر داخلی آسان‌تر، سریع‌تر و اثربخش‌تر از گردشگری بین‌المللی است؛ ثانیاً خویشتن‌داری بخش عظیمی از جمعیت کشور نسبت به انجام مسافرت به واسطه شیوع و اوج ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده در این زمینه، انگیزه بسیار بالا و تمایل انباشته شده شدیدی را برای سفر در این قشر ایجاد کرده است.»

 فقط 10 درصد طرح  سفر هوشمندانه انجام شد

اردشیر اروجی، کارشناس گردشگری، مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی اما معتقد است تا وقتی که ما در جذب گردشگر داخلی و سفر هوشمندانه گام‌های موثری برنداریم، حرکت به سمت جذب گردشگر خارجی صرفا یک آرزوی محال است. اروجی به «پیام ما» می‌گوید: «تمام کشورها بعد از کرونا این سیاست را پیاده کردند که اول گردشگر داخلی را توسعه دهند تا جذب اعتماد کنند و بعد بروند سراغ کشورهای همسایه در فاصله نزدیک و بعد دور. چنان که دبی هم به همین صورت عمل کرد و حال در فاز دوم است.»

اروجی معتقد است که دولت در برنامه سفر هوشمندانه تنها 10 درصد پیشرفت داشته است: «در گردشگری مسئولانه ما اصلا موفق نبودیم. گردشگری مسئولانه باید از طریق تورها باشد و دفاتر خدمات گردشگری. این دفاتر هم باید لینکشان در سایت سازمان گردشگری فعال باشد که گردشگر  با اطمینان یکی از آن‌ها را انتخاب کنم و یک سفر رزرو کند. همزمان با آن تلویزیون هم باید نوع از سفر را تبلیغ کند اما هیچ کدام از این اقدامات صورت نگرفت.» او با بیان این‌که باید بین تعداد گردشگران داخلی و گردشگران خارجی یک رابطه‌ای برقرار باشد، می‌گوید: «این یک استاندارد جهانی  است که 20 درصد گردشگران یک کشور، گردشگر خارجی است.»

براساس برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1400 ایران باید 26 میلیون گردشگر خارجی می‌داشت. به عبارتی دیگر در سال 1389 ما باید 13.6میلیون نفر گردشگر خارجی جذب می‌‌کردیم. این در حالی است که در خوشبینانه ترین حالت ایران موفق به جذب 8.6میلیون نفر گردشگر خارجی در سال گذشته شده است. مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به موفق نبودن ایران در برنامه ششم توسعه می‌گوید: «وقتی ما در دوران غیرکرونایی نتوانستیم جذب گردشگر خارجی داشته باشیم و مطابق برنامه عمل کنیم، چطور در دوران کرونا می‌توانیم گردشگران خارجی را جذب کنیم؟»این کارشناس گردشگری با اشاره به تناقضات آماری دولت در خصوص ورود گردشگران و درآمد ارزی آن‌ها می‌گوید: «ما آمارهای دقیق و به هنگامی نداریم. تمام این آمارها در مصاحبه‌ها اعلام می‌شود که به شدت هم خوش بینانه‌اند مثلا در سال 2019 آمار گردشگران جهانی 1.5 میلیارد نفر بوده است و تعداد گردشگران ورودی به ایران 8.6میلیون نفر اعلام شده در حالی که در همین سال درآمد گردشگرانی جهانی 1.7تریلیون دلار و ایران 11 میلیارد دلار اعلام شده است.» او با قیاس درصد درآمد و ورود گردشگر به ایران می‌گوید: «سهم گردشگری ایران از تعداد گردشگران جهانی 0.57درصد است اما درآمد آن 0.7درصد. این مقایسه  به وضوح نشان می‌دهد که آمار ما غلط است چرا که گردشگران ما از کشورهایی می‌آیند که آنچنان هزینه‌ای نمی‌کنند که بخواهند درآمد ما این‌قدر بالا باشد.»

 50 درصد گردشگران خارجی، گردشگر مذهبی‌اند

آمار گردشگران ورودی در سال ۹۷ نشان می‌دهد از مجموع هفت‌میلیون و ۸۰۴ هزار گردشگر خارجی ایران در سال ۹۷، هفت‌میلیون و ۲۶۷ هزار نفر آن (معادل ۹۳ درصد از کل گردشگران ورودی به کشور) از ۱۰ کشور منطقه به ایران آمده‌اند. همچنین در سال ۹۷ تعداد گردشگران ورودی از ۱۰ کشور منطقه نسبت به تعداد ۴.۴ میلیون نفر گردشگر سال ۹۶ نیز ۶۴ درصد رشد داشته است. در بین کشور‌های منطقه نیز از مجموع هفت‌میلیون و ۸۰۴ هزار گردشگر خارجی ایران در سال ۹۷، نزدیک به ۲.۶ میلیون نفر آن‌ها از عراق، ۱.۸ میلیون نفر از آذربایجان، یک‌میلیون و ۳۴ هزار نفر از افغانستان، ۹۴۷ هزار نفر از ترکیه، ۳۰۴ هزار نفر از پاکستان، ۱۷۰ هزار نفر از ترکمنستان، ۱۶۳ هزار نفر از ارمنستان، ۷۹ هزار نفر از بحرین، ۷۱ هزار نفر از کویت و ۶۸ هزار نفر از هند از کشورمان بازدید کرده‌اند. این آمار در سال 8 نیز به همین شکل بوده است . آن طور که ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران به «پیام ما» می‌گوید که تا سال گذشته 7 میلیون و 250 میلیون نفر است گردشگر خارجی به ایران وارد شدند. براساس گفته‌های او بیش از 50 درصد این گردشگران در حوزه گردشگری مذهبی بودند و بیشترین گردشگر هم مربوط به کشور عراق بوده است. رئیس جامعه تورگردانان ایران هم مثل اروجی معتقد است که برنامه دولت برای ورود گردشگران خارجی خوش‌بینانه است: «گردشگر کالا نیست که به ایران وارد شود، تا وقتی که امنیت ایران تامین نشود کسی به ایران نمی‌آید.» این گفته او را حسن محیط ابراهیم‌سرایی، راهنمای تور، عضو کانون راهنمایان ایران نیز تایید می‌کند. 

سرایی که به مدت 15 سال در حرفه تورهای ووردی کار کرده است به «پیام ما» می‌گوید: «تعداد مسافران ورودی به ایران ارتباط مستقیمی با تغییرات سیاسی و امنیتی در کشور دارد به‌طوری که بعد از حوادث پاییز و زمستان به حدود 10 درصد رسید.» او معتقد است که در این شرایط ورود گردشگر خارجی به ایران چندان هم عاقلانه نیست: «درست است  که شهرهای ایران قرمز نیستند اما شرایطی نیست که الان کشور در شرایط پذیرش گردشگر نیست.  ما شرایط مسافران ورودی به کشور را نمی‌دانیم این افراد حتما باید تست کرونا دهند و اعتبار این تست هم تنها 24 است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *