سایت خبری پیام ما آنلاین | نامه قالیباف به روحانی برای اصلاح لایحه بودجه ١۴٠٠

نامه قالیباف به روحانی برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰





۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵

مجلس بر  اصلاح بودجه 1400 تاکید دارد

نامه قالیباف به روحانی برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ 

نوبخت: اعداد بودجه قابل تغییر بوده و نیازی به رد کلیات آن نیست.

در حالی که چند وقت اخیر اختلاف‌ها میان دولت و مجلس بالا گرفته حالا اختلاف این دو قوه به موضوع بودجه 1400 رسیده است. بعد از تقدیم بودجه 1400 به مجلس نمایندگان از ابتدا نسبت به بودجه ایرادهایی گرفتند. اما روز گذشته نوبت به رئیس مجلس است   و قالیباف  در نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار اعمال اصلاحات اساسی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ شد.

در کانال تلگرامی محمدباقر قالیباف آمده است: زارع عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: محمد باقر قالیباف رئیس مجلس طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار اصلاحات اساسی در بودجه ۱۴۰۰ شد. بعد از ابلاغیه ۲۳ آذرماه رهبری به دولت مبنی بر استفاده حداقلی از منابع نفتی برای هزینه‌های جاری، منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰  دچار تغییرات عمده‌ای شدند. رئیس مجلس طی نامه‌ای  خطاب به رئیس جمهور، مطابق اصل ۵۲ قانون اساسی، اصلاحات لایحه دولت را مطالبه کردند تا بودجه با درآمدهای پایدار، حداقل وابستگی به نفت و اصلاحات ساختاری بودجه ارائه شود.

فروش نفت خیالی در لایحه بودجه 1400

یکی از موضوعاتی که نمایندگان مجلس به آن ایراد گرفتند مقدار فروش نفت در سال 1400 است. دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس در این خصوص به تسنیم گفت:  فروش 2 میلیون بشکه در روز یعنی دولت، سال بعد را بدون تحریم فرض کرده است که واقع‌بینانه به‌نظر نمی‌رسد، وابستگی لایحه بودجه 1400 به رؤیای نفت خیالی، بیش از 40 درصد است. در لایحه بودجه، 150 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت در نظر گرفته شده است؛ این میزان برابر است با فروش بیش از 2 میلیون بشکه نفت در روز که با میانگین فروش روزانه 700 هزار بشکه نفت در امسال، فاصله 300درصدی دارد. خدا کند رئیس‌جمهور از خواب رؤیایی بیدار شود و اعداد را واقعی ببیند.

حسین محمدیاری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت با توجه به شرایط موجود امکان محقق شدن لایحه بودجه 1400 دولت کم است. باید در مباحث مختلف در لایحه بودجه 1400 توازن را رعایت کنیم؛ مصوبه‌ای که پیش‌بینی نشده و بار مالی داشته باشد از رصد شورای نگهبان عبور نمی‌کند و مشمول ماده 75 قانون اساسی می‌شود همچنین مباحث موجود در لایحه بودجه 1400 ابتدا باید در کمیسیون‌ها بررسی و سپس با تعامل بین دولت و مجلس راهکارهایی برای آن‌ها ارائه شود.

ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس هم گفته است: بودجه سال 1400 باید متکی به منابع داخلی غیر از نفت باشد. او گفته با توجه به کاهش شدید درآمدهای دولت و کسری بالای 200 هزار میلیارد تومانی بودجه سال 99 دولت، بودجه سال 1400 باید مورد ارزیابی و پالایش مجلس قرار گیرد.

اعداد بودجه قابل تغییر بوده و نیازی به رد کلیات آن نیست

اما رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه در همین رابطه به ایکانا گفت: بودجه متشکل از اعدادی قابل کم و زیاد کردن است و نیازی به رد کلیات آن در مجلس وجود ندارد، البته این موضوع از اختیارات نمایندگان خواهد بود و ما اعلام می‌کنیم، آنچه که برای تصویب نهایی به مجلس ارائه کرده‌ایم، بدون نقص نیست و هر تغییری که لازم است، داده شود. 

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه در حاشیه اولین نشست خود با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال 1400 کل کشور با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه گزارشی در خصوص منابع، مصارف، سیاست‌ها و اهداف مرتبط با تامین منابع ارائه کردم و نمایندگان هم در ادامه جلسه نظرات و مباحث خود را بیان کردند.

او ادامه داد: دیدگاه نمایندگان بیشتر درباره نگاه‌ واقع‌بینانه به تامین منابع بودجه معطوف بود و اعلام کردند، باید میزان فروش بشکه‌های نفت در لایحه بودجه 1400 تقلیل و یک عدد قابل قبولی به‌جای آن ذکر شود، همچنین نمایندگان ضمن انتقاد به رشد ۲۹ درصدی مالیات‌ها برای سال آینده معتقد بودند، که با وجود ظرفیت‌ها این رقم قابل افزایش است. اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره منلع مالی دیگر بودجه یعنی فروش سهام یا اموال نیز اعلام کردند، این رقم می‌تواند بیشتر باشد.

نوبخت با بیان این‌که تمام نمایندگان مجلس مشفقانه برای تصویب یک بودجه قابل دفاع و مطمئن نظرات خود را مطرح کردند، او تصریح کرد: دولت قبول دارد، آنچه که با نام لایحه بودجه سال 1400 تقدیم مجلس کرده قطعاً بدون نقص نیست و نیاز به اصلاح دارد و ما از ارائه نظرات مشفقانه‌ای که منجر به بهبود بودجه شود، استقبال می‌کنیم زیرا هدف دولت و مجلس صرفا بهبود وضعیت کشور و کاهش فشار و آلام مردم است بنابراین با وجود این اهداف مشترک میان دولت و مجلس حتما می‌توانیم با انجام برخی اصلاحات در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گزارش مناسبی را برای ارائه به کمیسیون تلفیق آماده کنیم.

رئیس سازمان و بودجه کشور اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ عمدتاً از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تشکیل می‌شود و اگر ما بتوانیم یک گزارش خوبی در کمیسیون برنامه و بودجه تدوین کنیم، قطعاً کار در تلفیق بودجه آسان‌تر پیش می‌رود و نمایندگان هم در زمان بررسی در صحن علنی می‌توانند، مناسب‌تر تصمیم‌گیری کنند. امیدوارم با وجود این وفاق، همدلی و همراهی میان مجلس و دولت بتوانیم، بودجه خوبی را برای سال آینده تصویب کنیم.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره این‌که در صورت رد کلیات لایحه بودجه در مجلس، دولت چه تصمیمی می‌گیرد، اظهار کرد: چرا کلیات لایحه بودجه را رد کند؟ منابع بودجه ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که این رقم از جمع منابع مالیات، نفت و اوراق تشکیل می‌شود. براین اساس مجلس حداکثر می‌تواند اعلام کند میزان فروش نفت در بودجه کاهش یا میزان مالیات را افزایش دهد.

نوبخت تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی مسئول بررسی و تصویب لایحه بودجه است و دولت تنها کار کارشناسی خود را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه می‌کند، بنابراین هرچه نظر نمایندگان باشد از سوی دولت پذیرفته می‌شود. مجلس و دولت براساس همکاری و کار مشترک تلاش می‌کنند تا به‌جای تشویش اذهان عمومی به دلیل رد کلیات لایحه بودجه سال 1400، بودجه‌ای قابل اجرا تصویب کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *