پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دست مجلس بالای دست دولت

دست مجلس بالای دست دولت





۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۸:۰۹

مجلس و شورای نگهبان در اقدامی ضربتی و چند ساعته  طرح ضدبرجامی را به نتیجه رساندند 

دست مجلس بالای دست دولت

درحالی که   تصویب طرح اقدام راهبردی توسط مجلس شورای اسلامی  از ابتدا  همراه با جنجال بود حال روز گذشته این طرح  در ابتدا توسط شورای نگهبان رد و سپس توسط مجلس اصلاح و در نهایت توسط شورای نگهبان تایید شد. عباسعلی کدخدایی روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: شورای نگهبان در جلسه صبح روز گذشته به ماده ۶ این طرح ایراد گرفت و آن را به مجلس ارجاع داد که مجلس ایراد را رفع کرد و به شورای نگهبان فرستاد.

کدخدایی افزود: شورای نگهبان در جلسه عصر روز چهارشنبه  این طرح را مغایر با شرع و قانون اساسی ندانست  و آن را  تایید کرد.

 او اظهار داشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نامه‌ای درباره مخالفت دولت با ایران طرح به شورا ارائه کرده است. در ادامه نیز رئیس مجلس شورای اسلامی مصوبه مجلس در مورد «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

این طرح درحالی روز گذشته تاییدیه خود را از شورای نگهبان گرفت که تمامی اعضای هیات دولت به نوعی مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

همچنین در این باره معاون اول رییس‌جمهور مصوبه روز سه شنبه مجلس با عنوان«طرح راهبردی برای کاهش تحریم‌ها» را به لحاظ قانون اساسی، دخالت در اختیارات شورای عالی امنیت ملی و دخالت در قوه مجریه خواند و از تنظیم نامه دولت به آیت‌الله‌جنتی در این مساله خبر داد. معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: بحث هسته‌ای بیش از دو دهه است که در دستور کار جمهوری اسلامی است و مسائل پیرامونی بسیار زیادی داشته است. تدبیری که رهبر انقلاب بر اساس قانون اساسی انجام دادند این بوده است که مدیریت بحث هسته‌ای را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کردند چرا که یکی از مهمترین مسائل امنیت ملی کشور است.

جهانگیری ادامه داد: در دنیا بر اساس یک برداشت اشتباهی، مسأله هسته‌ای کشور را تبدیل به یک مسأله مهم کردند و سازمان‌های مختلف و کشورهایی در جهان مدعی آن شدند. پس لازم بود که در ایران این موضوع از یک جا مدیریت شود که در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار گرفت و حتی ما هم به عنوان دولت در حد گزارشاتی که به ما داده می‌شد در جریان قرار می‌گرفتیم.

او با بیان این‌که دولت در تصمیم‌گیری در این زمینه هیچ دخالتی نمی‌کند تا نظام یک تصمیم واحد داشته باشد، تصریح کرد: مصوبات شورای عالی امنیت ملی هم بعد از آن که به تایید رهبر انقلاب می‌رسد، لازم الاجرا می‌شود. پس این یک موضوع مهم حیاتی است و این‌که مجلس به آن وارد شده است از این منظر به نظر ما مصلحت نیست خصوصاً این‌که پس از سال ۱۳۹۷ آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و فشارهای اقتصادی سنگینی بر کشور وارد کردند و به تعبیر خود فشار حداکثری وارد کردند و جمهوری اسلامی راهبردی که رهبر انقلاب به عنوان مقاومت را در برابر فشار در نظر گرفتند را پیاده کردند.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: مردم ایران خیلی بزرگوار هستند و بزرگوارانه این شرایط را تحمل کردند و جای آن دارد که تک تک مسئولان ارشد کشور در مقابل ملت ایران سر تعظیم فرود آورند و دست ملت ایران را ببوسند. این ملت بیش از دو ونیم سال مقاومت کردند و با مقاومت خود فرصتی در اختیار مسئولان کشور قرار دادند تا فشار حداکثری را به شکست کشانند. جهانگیری یادآور شد: مکرر از زبان مقامات غربی‌ها شنیدیم که فشار حداکثری به بن‌بست خورده است. آن‌ها دنبال فروپاشی کشور بودند اما با وجود فشارهایی که به مردم تحمیل شد ما اقتصاد را تا الان سرپا نگه داشتیم و فکر می‌کنم در مقطعی که مناسب باشد برای گفتن این دوره ۲ ساله، فشاری که به مردم وارد شد و مدیریتی که برای آن اعمال کردیم، حرف‌های زیادی هست که گفته شود.رئیس دفتر روحانی با اشاره به بحث و بررسی مصوبه مجلس برای کاهش تعهدات هسته‌ای کشور با عنوان«طرح راهبردی برای کاهش تحریم‌ها» در جلسه دولت، گفت: این مصوبه موجب نگرانی اعضای دولت شده است.محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه دولت مقداری از وقتمان صرف بحثی که در مجلس در رابطه با طرحی در زمینه مسئله هسته‌ای تصویب شد، گذشت.او افزود: اکثر اعضای دولت نگرانی‌هایی داشتند زیرا با بخش‌های ذی‌ربط مشورت نشده بود که ممکن است در نحوه اجرا مشکل ایجاد کند و در روابط خارجی ما مشکلاتی به وجود بیاورد. حتی رییس جمهور هم با بیان این‌که گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور امروز من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: البته دولت با آن مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند، اما نرفتن به مجلس صرفا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و نه مساله دیگر بوده است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *