پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پسماند کرونایی ایذه بدون بی‌خطرسازی دفن می‌شوند

پسماند کرونایی ایذه بدون بی‌خطرسازی دفن می‌شوند





۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۲

نتایج کارگروه مدیریت پسماند خوزستان بررسی شد

پسماند کرونایی ایذه بدون بی‌خطرسازی دفن می‌شوند

|پیام ما| کمتر کسی تصاویر دودهای دنباله‌داری که می‌گفتند، منشا آن آتش‌سوزی پسماند در سایت پسماند صفیره اهواز است را از یاد برده. دودی که بسیاری آن را منشا آلودگی هوای شهر می‌دانستند. تصاویری مانند آنچه در صفیره رخ داد، هر از چندگاهی در فضای مجازی دست به دست می‌شود و واقعیت نبود سایت و لندفیل و مدیریت صحیح پسماند در شهرهای جنوبی را به یاد مسئولان می‌اندازد. اینکه برای گروه‌های مختلف پسماند در شهرها باید چگونه عمل کرد، مساله‌ای بود که عصر دیروز در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان خوزستان بررسی شد و مسئولان از واقعیاتی پرده برداری کردند که به نظر می‌رسید تاکنون رسانه‌ای نشده است

اینکه آیا مدیریت پسماند باعث ایجاد آلودگی هوای چند وقت اخیر اهواز شده است، مساله‌ای بود که در ابتدای جلسه کارگروه مدیریت پسماند خوزستان مورد توجه قرار گرفت. به گزارش ایسنا، فاضل عبیات، معاون امور عمرانی استاندار خوزستان در ابتدای جلسه با اشاره به آلودگی هوای چند هفته اخیر در خوزستان گفت: «مدیریت پسماند باید در اولویت مدیریت شهری به ویژه در اهواز باشد. با توجه به وعده‌های داده شده در خصوص سامان‌دهی سایت پسماند صفیره با انجام این وعده‌ها در زمان مقرر، نحوه عملکرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد». او البته به تاثیر سایر دستگاه‌ها در بحث آلودگی هوا هم اشاره کرد و معتقد بود که آلودگی هوا نباید سهم‌بندی شود: «در خصوص آلودگی هوا نباید سهم‌بندی هر دستگاه یا سازمان انجام‌شود. البته محیط‌زیست و یا دانشگاه این کار را انجام می‌دهند اما نباید این موضوع باعث فرافکنی دستگاه‌ها نسبت به یکدیگر شود. اگر بگوییم سهم اول آلودگی در اهواز مربوط به آتش‌سوزی‌های سایت صفیره است، ممکن است دستگاهی که سهم دوم در میزان آلودگی را دارد، فکر کند که فشارها به دستگاهی که سهم اول آلودگی را دارد، متمرکز است، در حالی که ما هیچ اولویت‌بندی اعلام نکردیم و همه دستگاه‌ها و حتی دستگاه‌هایی که سهم کمتری در آلودگی هوا دارند، در این زمینه مسئول هستند.» تاخیر در اجرای قوانین هم مساله‌ی دیگری بود که به آن اشاره شد. عبیات در جلسه تاکید که نباید در تصمیم‌گیری‌ها این همه آشفتگی به وجود بیاید. همچنین مصوبات عقب‌افتاده باید هر چه سریع‌تر اجرایی شوند.

قصه دنباله‌دار پسماند عفونی خوزستان

موضوع بعدی جلسه، پسماند ایذه بود، مهران معلم، دبیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان به مساله پسماند عفونی خوزستان که این روزها به مطالبه و دغدغه عمومی تبدیل شده است، اشاره کرد و گفت که در ایذه پسماند بدون بی‌خطر سازی دفن می‌شوند: «در ایذه نیز به جز تعدادی از جعبه‌های ایمن مراکز دانشگاهی (مراکز منتخب کووید – ۱۹)، مابقی پسماند ویژه مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی بدون بی‌خطرسازی به محل دفن منتقل می‌شوند.» معلم با اشاره به وضعیت مدیریت پسماند در بیمارستان‌ها نیز گفت: «بیمارستان مادر رامهرمز دستگاه امحای پسماند را دارد اما در حال ساخت جایگاه راه‌اندازی دستگاه است که تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. در حال حاضر پسماندهای این بیمارستان به بیمارستان امام خمینی(ره) رامهرمز منتقل می‌شود.» به گفته معلم بیمارستان شهید چمران دشت‌آزادگان چند دستگاه امحای پسماند دارد اما به علت عدم فعالیت بخش‌ها، پسماند عفونی تولیدی جهت امحا به بیمارستان دیگر شهرستان‌ منتقل شده است. او همچنین گفت: در این زمینه مکاتبه و لزوم امحای پسماند تولیدی در محل خود بیمارستان تذکر کتبی داده شده است. در حال حاضر پسماندهای این بیمارستان به بیمارستان شهدای نفت دشت آزادگان منتقل و امحاء می‌شود.

فرآیند بررسی بی‌خطرسازی پسماند ماهیانه در آزمایشگاه‌های سازمان محیط‌زیست صورت می‌گیرد، اتفاقی که معمولا در بیشتر نقاط ایران هم رخ می‌دهد. معلم در این جلسه نتایج آزمایش‌ها را اعلام کرد و گفت: «ماهانه توسط آزمایشگاه سازمان محیط‌زیست فرآیند بی‌خطرسازی دستگاه‌های امحای پسماند در بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد که برخی از بیمارستان‌ها این وضعیت خوداظهاری را با تأخیر انجام داده‌اند. در سه ماهه اخیر ۸۷ درصد بیمارستان‌ها، آزمایش ماهیانه‌ خوداظهاری پسماند که توسط آزمایشگاه معتمد انجام می‌شود را انجام دادند و ۱۳ درصد بیمارستان‌ها با تأخیر انجام دادند یا جواب آزمایش نتایج خوبی نداشته است.» اما پسماندهای بیمارستانی کجا نگهداری می‌شوند؟ معلم در پاسخ به این پرسش که در جلسه مطرح شده بود، ادامه داد: «در بیمارستان رازی اهواز با کمبود فضای فیزیکی در خصوص نگهداری موقت پسماند، مواجه هستیم. همچنین  بیمارستان‌های خصوصی نفت، آریا و مهر در اهواز نیاز به بهسازی و بهبود فضای نگهداری موقت محل پسماند دارند که این موارد در حال انجام است. همچنین در بیمارستان شهدای هندیجان محل نگهداری موقت پسماند از دستگاه امحای پسماند فاصله دارد که توصیه داریم این وضعیت اصلاح شود. در بیمارستان شهید معرفی ماهشهر، امام رضا(ع) امیدیه و آپادانا در اهواز نیز محل جدید نگهداری موقت پسماند در حال احداث است.»

چه بر سر زباله‌های کرونایی می‌آید؟

مراکز پسماند تیز و برنده و پسماند بیمارستانی از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه کارگروه پسماند بود. معلم تاکید کرد که مراکز دانشگاهی یا کووید 19 در شرق اهواز پسماند ویژه خود را به بیمارستان ابوذر منتقل می‌کنند: «119 مرکز غیردانشگاهی با سازمان پسماند و ۲۸ مرکز با بیمارستان‌ها قرارداد دارند. همچنین در غرب اهواز مراکز دانشگاهی پسماند ویژه را به بیمارستان‌ها منتقل می‌کنند و ۲۵۱ مرکز غیردانشگاهی با سازمان پسماند و ۳۶ مرکز با بیمارستان‌ها قرارداد دارند. »به گفته او در کارون نیز مراکز‌دانشگاهی با بیمارستان سینا و غیردانشگاهی همراه پسماند عادی به محل دفن منتقل می‌شوند. در اندیمشک تمامی مراکز‌دانشگاهی و ۱۶ مرکز غیردانشگاهی با بیمارستان قرارداد دارند. معلم ادامه داد: «در ایذه نیز به جز تعدادی از جعبه‌های‌ایمن مراکز دانشگاهی، مابقی پسماند ویژه مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی بدون بی‌خطرسازی به محل دفن منتقل می‌شوند.»

 «مساله پسماند بیمارستانی و عفونی احتیاج به زمانبندی برای بی‌خطر سازی دارد.» این را عبیات در پاسخ به مسائل مطرح شده بیان کرد و تاکید کرد: برای بی‌خطرسازی پسماندهای این مراکز، باید برنامه‌ زمان‌بندی ارائه شود و در صورت عدم اجرای این‌کار، اقدام قانونی انجام شود. در این زمینه باید با قاطعیت برخورد شود و هیچ مسامحه در این خصوص نداریم. در زمینه بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی پیگیری و اقدام‌های خوبی انجام شده اما این اقدام‌های با همگرایی انجام نشده و اثربخش نبوده است. همچنین در زمینه ارائه آمار، اختلاف نظر وجود دارد که باید ظرف یک هفته آینده جلسه‌ای در فرمانداری اهواز برگزار و بررسی‌ها انجام شود تا به عدد واحدی دست پیدا کنیم. به گفته او بی‌خطر سازی پسماند مساله اصلی مدیریت شهری است: همه دستگاه‌های اجرایی و قضایی نسبت به این مساله حساس و متمرکز هستند؛ در صورتی که فردی متوجه تخلف شود و اقدام قانونی در این زمینه انجام ندهد، خودش مسئول است.

شهرداران متخلف مجازات شدند

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان هم در این جلسه از برخورد قضایی‌ای گفت که در این مدت با شهرداران متخلف و بی‌توجه نسبت به مدیریت پسماند صورت گرفته است: «با مراکزی که در خصوص بی‌خطرسازی پسماند اقدام نمی‌کنند، باید برخورد قضایی انجام و پلمب شوند. همچنین در صورتی که احساس شود شهرداران می‌خواهند فرصت‌سوزی کنند یا کار را به زمان دیگری موکول کنند، مطمئناً نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهیم و موضوع را در مراجع قضایی مطرح می‌کنیم. در حال حاضر برای سه شهردار خوزستان در مراجع قضایی حکم حبس تعزیری صادر شده است.»

در بخش دیگری از جلسه نیز محمد جواد اشرفی، به ادغام محل دفن پسماند خرمشهر و آبادان که یکی از مطالبات مردمی در سال‌های اخیر بوده اشاره کرد و گفت: «در خصوص ادغام محل دفن پسماند خرمشهر و آبادان از صندوق ملی محیط زیست ۱۵۰ میلیارد تومان درخواست کردیم که در فاز نخست بخشی از این اعتبار برای امسال تخصیص یافت اما با مخالفت برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس در خصوص تخصیص ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به سازمان محیط زیست، این موضوع راکد ماند که این مساله می‌تواند موجب وارد شدن آسیب جدی شود. » او در پایان جلسه گفت: درمورد موضوع ادغام محل دفن پسماند خرمشهر و آبادان باید ظرف دو هفته آینده با حضور مسئولان و نمایندگان مجلس جلسه‌ای تشکیل و این موضوع حل شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *