پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرمت و ساماندهی آرامگاه کوروش

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد

مرمت و ساماندهی آرامگاه کوروش





مرمت و ساماندهی آرامگاه کوروش

۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۵

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس با اشاره به اجرای ۶ طرح ملی حفاظتی، مرمتی و ساماندهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد در سال جاری، گفت: یکی از این طرح‌های بزرگ و مهم مرمت آرامگاه کوروش است که در قالب ۴ فاز طراحی و تعیین‌شده و هم‌اکنون فاز نخست آن آغاز شده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، «محمد ثابت اقلیدی» امروز، ۱۶ تیرماه در نشست میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه ثبت جهانی پاسارگاد امروز ۲۰ ساله شد، گفت: این محوطه جهانی شامل بناهای متعددی شامل کاخ، آرامگاه، کاروانسرا، باغ شاهی، پل، کوشک‌ها و … است که با شماره ۱۱۰۶ در سال ۱۳۸۳ در فهرست جهانی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اضافه کرد: خوشبختانه طی یک سال اخیر اقدامات مؤثر و مناسبی در حوزه‌های مرمت، حفاظت و ساماندهی همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی در این محوطه جهانی انجام‌ شده است.

او گفت: برای نمونه می‌توان به اقداماتی چون بهسازی پلکان دسترسی به استحکامات دفاعی تل تخت، ساخت سایه‌بان، ساماندهی سرویس‌های بهداشتی، پایش عرصه و حرایم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، تعیین مسیر و نظارت بر پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به استان فارس و اصفهان، تهیه گزارش و ساماندهی آثار فرهنگی مکشوفه باستانی در این مجموعه جهانی اشاره کرد.

ثابت اقلیدی، ساماندهی فضای سبز ورودی مجموعه، پاک‌سازی محوطه از علف‌های هرز، افتتاح فاز اول پروژه زیرساخت گردشگری محوطه میراث جهانی پاسارگاد، همچنین پایش عرصه و حرایم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، ساماندهی درب خروجی اضطراری مجموعه، ساماندهی، حفاظت و مرمت برج سنگی، بازنگری عرصه و حرایم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد و حفاظت و مرمت نقشه‌های کالک موزه پاسارگاد حفاظت و مرمت نقشه‌های کالک موزه پاسارگاد، نورپردازی و روشنایی محور ورودی و پیرامون محوطه میراث جهانی پاسارگاد را بخشی از اقداماتی برشمرد که در یک سال اخیر در این محوطه انجام ‌شده است.

او در ادامه سخنانش به اجرای ۶ طرح ملی حفاظتی، مرمتی و ساماندهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها یکی از این طرح‌های بزرگ و مهم مرمت آرامگاه کوروش است که در قالب ۴ فاز طراحی و تعیین‌شده و هم‌اکنون فاز نخست آن آغاز شده است که طبق پیش‌بینی‌ها فاز نخست طرح اوایل پاییز به پایان می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس افزود: مرمت بلوک‌های سنگی پله‌ها و دیواره بیرونی اتاقک آرامگاه از جمله اقدامات مرمتی است که در این بنا صورت می‌گیرد.

ثابت اقلیدی ادامه داد: محوطه‌سازی، ساماندهی و باز چینی بلوک‌های سنگی حیاط مرکزی کاروانسرای مظفری، ساماندهی و استحکام‌بخشی و مرمت صفه برج سنگی همچنین استحکام‌بخشی و حفاظت جداره آب‌نماهای باغ شاهی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در محوطه میراث جهانی از پروژه‌های مهمی است که در این محوطه جهانی انجام خواهد شد.

مجموعه جهانی پاسارگاد یکی از باارزش‌ترین و مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی ـ فرهنگی ایران به شمار می‌آید. این مجموعه به دلیل ویژگی‌ها و شاخصه‌های معماری، هنری در شهریورماه سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۹ در فهرست آثار ملی جای گرفت.

مجموعه پاسارگاد از چندین آثار و بنا تشکیل‌شده که به‌صورت تک بنادر قسمت مرکزی دشت پاسارگاد ساخته شده‌اند. کاخ‌های دروازه، بارعام، اختصاصی، برج سنگی، استحکامات تل تخت، آب‌نماهای باغ شاهی، پل، کوشک‌ها، محوطه مقدس، کاروانسرای مظفری و سرانجام آرامگاه کوروش از جمله آثار شاخص مجموعه پاسارگاد هستند. تمام بناهای پاسارگاد درون پردیس زیبایی قرار داشته که به وسیله جوی‌های سنگی آبیاری می‌شده‌اند.

این مجموعه با شماره ۱۱۰۶ در سال ۱۳۸۳ برابر جولای ۲۰۰۴ در اجلاس بیست و هشتم در ماه ژوئن در کشور چین به ثبت جهانی رسید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر