پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یادگاری روی دیوار بورس

یادگاری روی دیوار بورس





۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸

یادگاری روی دیوار بورس

درحالی که روز چهارشنبه تمامی شاخص های بورسی جهان قرمز بودند بورس ایران روند صعودی داشت.

همزمان با اینکه  صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که اقتصاد جهان در وضعیتی بدتر از رکود بزرگ سال ۱۹۳۰ قرار دارد  تمام شاخص‌های بورسی جهان قرمز شدند اما بورس ایران  رشد 19 هزار واحدی را تجربه کرد.

بر اساس گزارش رویترز، اقدامات چین برای حمایت از اقتصاد نیز نتوانست امروز سیگنال مثبتی برای بازارهای سهام داشته باشد. چین، یک نرخ بهره کلیدی میان‌مدت را کاهش داد و راه را برای کاهش نرخ بهره یکی از وام‌های اصلی خود باز کرد. همچنین نرخ سپرده ذخیره اجباری بانک‌ها را نیز کاهش داد. اما بر خلاف تمام این اقدامات که نزدیک به ۴۳ میلیارد دلار به بازار مالی دومین اقتصاد بزرگ جهان تزریق می‌کند، فضای پایداری برای رشد بورس‌های جهانی ایجاد نشد. 

شاخص گسترده MSCI’s همه کشورها که وضعیت بورسی ۴۹ کشور جهان را نشان می‌دهد، ۰.۳۷ درصد افت کرد. 

بازارهای سهام اروپایی نیز کاهش ارزش داشتند. شاخص پان‌اروپایی استاکس ۶۰۰، ۰.۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص‌های بورسی فرانسه نیز بعد از اعلام گزارش ۱۵ هزار مرگ ناشی از ویروس کرونا، ۰.۹ درصد فروریختند. 

ارزش صندوق مدیریت دارایی جوپیتر در لندن نیز ۵.۶ درصد فروریخت. چرا که این صندوق سرمایه‌گذاری، گزارش داد که دارایی‌های تحت مدیریت آن در چهارماهه اول امسال، ۱۸.۳ درصد کبه دلیل ترس همه‌گیری کرونا در بازارهای مالی کاهش یافته است. 

در آمریکا نیز شاخص آتی S&P500، نیم درصد کاهش یافت.

در معاملات روز چهارشنبه، اوضاع در دیگر بازارها نیز کاهشی بود. قیمت طلا کاهش یافت و به ۱.۷۱۱ دلار در هر اونس رسید. در بازار نفت نیز قیمت‌ها با نگرانی‌ها درباره مازاد عرضه، کاهش یافت. ارزش نفت برنت در معاملات آتی ۵۱ سنت یا ۱.۷ درصد کاهش یافت. 

ویترز می‌نویسد:«با توجه به گزارش صندوق بین‌المللی پول که جهان امسال عمیق‌ترین رکود خود را از دوره رکود بزرگ ۱۹۳۰ پیش رو دارد، خسارات اقتصادی بیشتری نیز ایجاد خواهد شد.»

بورس ایران متفاوت

 از بقیه کشورها

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (چهارشنبه) ۱۹هزار و ۳۵۳ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحد رسید.

براساس معاملات روز گذشته بیش از پنج میلیارد و ۷۴۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۳ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۶ هزار و ۴۰۶ واحد افزایش به ۲۲۵ هزار و ۵۵۸  واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با چهار هزار و ۲۶۰  واحد رشد به ۱۵۰ هزار و ۱۰ واحد رسیدند.

شاخص آزاد شناور نیز با ۲۷ هزار و ۵۲۱ واحد افزایش به رقم ۸۲۲ هزار و ۷۲۴ واحد رسید، شاخص بازار اول ۱۳ هزار و ۷۹۱ واحد و شاخص بازار دوم ۴۰ هزار و ۵۹۱ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۹۸۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۲۵۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و پنج واحد، بانک ملت (وبملت) با ۶۱۰ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۵۹۷ واحد، س. نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۵۸۹ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۵۷۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نماد سرمایه گذاری کشاورزی کوثر (زکوثر) با ۷۵ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۴۲ واحد، نفت پارس (شنفت) با ۴۱ واحد و  سپنتا (فپنتا) با ۱۴ واحد از جمله گروه‌هایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند.

برپایه این گزارش، نماد بانک ملت، گلوکوزان، بانک تجارت، خدمات انفورماتیک، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران و سرمایه گذاری خوارزمی (وخارزم) در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۷۰ میلیون و ۲۰۵ هزار برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۷۵۰  میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص فرابورس نیز ۱۸۶ واحد افزایش داشت و بر روی کانال هشت هزار و ۱۸۳  واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار دو میلیارد و ۷۰۹ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۳۰ هزار و ۹۰۲  میلیارد ریال داد و ستد شد.

بیشترین تاثیر مثبت را در بین تمامی نمادها، نماد سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، فرابورس ایران (فرابورس)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا) و توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم) بر شاخص این بازار داشتند.

نماد نفت پاسارگاد (شپاس)، شیر پاستوریزه پگاه فارس (غفارس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و آسیا سیر ارس (حاسا) هم مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

۷۰۹ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۳۰ هزار و ۹۰۲  میلیارد ریال داد و ستد شد.

بزرگترین عرضه تاریخ 

بازار سرمایه رقم خورد

مدیر عامل بورس تهران گفت: امروز بیشترین میزان مشارکت در بورس وجود داشت به طوریکه ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر عرضه اولیه شستا شرکت داشتند و به هر کد ۳۶۳۷ سهم اختصاص یافت.

به گزارش روز (چهارشنبه) پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، امروز ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ شاهد بزرگترین عرضه سهام اولیه در بورس بودیم. اتفاقی که به گفته رییس جمهوری برای نخستین بار در تاریخ بورس ایران به وقوع پیوسته است. این عرضه به دنبال دستور رهبر انقلاب مبنی بر کاهش تصدی‎ های غیرضرور در بخش‌های دولتی انجام شده است. به گفته محمد شریعتمداری – وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی – این وزارتخانه با عرضه در بورس درصدد حرکت از بنگاه‌داری به سمت سهام‌داری است.

علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس درباره این عرضه اولیه تاریخی بورس اظهار داشت: امروز بیشترین میزان مشارکت در بورس وجود داشت به طوریکه ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر در این عرضه شرکت داشتند. میزان عرضه امروز ۸ میلیارد سهم به میزان  ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که به هر کد ۳۶۳۷ سهم اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: از این میزان ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه گذاری در روز شنبه آینده عرضه اولیه شد. با انجام این عرضه ۶۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده شد.

صحرایی تصریح کرد: مجموعه شستا دارای ۱۸۷ شرکت بورسی بادرصد مدیریتی مالکیتی است که طی امروز توانست حدود ۷هزار میلیارد تومان به تامین مالی بپردازد. به این ترتیب، عرضه اولیه امروز بزرگترین عرضه تاریخ بازار سرمایه کشور از لحاظ تعداد شرکت کنندگان و نیز از نظر عرضه است.

لازم به یادآوری است، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که از سال قبل فرایند پذیرش در بورس تهران را شروع کرده بود بعد از احراز کامل شرایط، ۲۰ فروردین سال جاری در کمیته پذیرش با پلاک ۵۳۷ پذیرفته شد و در بازار دوم معاملات و در ﺑﺨﺶ هلدینگ چند رشته‌­ای صنعتی درج گردید.

بنابر آمار موجود، این هلدینگ با سرمایه اسمی ۸ هزار میلیارد تومانی در گزارش ۱۲ ماهه تلفیقی، ۷.۰۱ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته و سود اصلی ۴.۵ هزار میلیارد تومان است؛ همچنین سود هر سهم در سال مالی قبل و منتهی به ۳۱ خرداد سال گذشته ۵۶۵ ریال و در شش ماهه منتهی به پایان آذر سال گذشته ۱۳۱ ریال است.این شرکت شامل ۱۷۸ شرکت زیرمجموعه و ۹ هلدینگ بزرگ شامل سرمایه‌گذاری نفت گاز و پتروشیمی تامین، هلدینگ سرمایه‌گذاری دارویی تامین، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی‌تامین، خدمات ارتباطی رایتل، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه انرژی تامین و کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر