سایت خبری پیام ما آنلاین | تحصیل رایگان معلولان در دانشگاه

تحصیل رایگان معلولان در دانشگاه





۹ آبان ۱۳۹۸، ۹:۴۷

تحصیل رایگان معلولان در دانشگاه

وزیر کار و رفاه اجتماعی: تحصیلات معلولان در دانشگاه‌های سراسری و غیردولتی رایگان می‌شود

دو سال پیش لایحه حمایت از حقوق معلولان در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب آئین نامه اجرای آن در هیات دولت خبر داد و گفت که از این پس تحصیلات معلولان در دانشگاه‌های سراسری و غیردولتی رایگان می‌شود.

«محمد شریعتمداری» دیروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات از تصویب آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان خبر داد و گفت بر اساس ماده ۹ این آئین نامه تمام معلولانی که در دانشگاه‌های سراسری و غیردولتی کشور مشغول به تحصیل شوند، از آموزش رایگان را بر اساس مصوبات این آیین نامه و در چارچوب بودجه مصوب خواهند داشت و می‌توانند در مراکز آموزش عالی کشور به صورت رایگان ثبت نام کنند و به تحصیل بپردازند.

بررسی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در جلسه علنی دی ماه ۱۳۹۶ در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و تصویب شد.در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند، افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می‌توانند با معرفی سازمان بهزیستی از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌های دولتی و نیز دانشگاه آزاد و سایر مراکز آموزش عالی غیر دولتی بهره‌مند شوند.همچنین مصوب شد آئین‌نامه این ماده سه ماه پس از ابلاغ این قانون توسط سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تهیه و برای تصویب به هیات وزیران ارسال شود.

یک میلیون و ۴۵۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی کشور 

اول آبان ماه امسال «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از جلسه هیات دولت از بررسی این قانون خبر داد و گفت که در جلسات آینده این قانون تصویب و اجرا می‌شود.هم اکنون یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر دارای معلولیت‌های جسمی، حرکتی، ذهنی، نابینایی، ناشنوایی و روان مزمن تحت پوشش بهزیستی کشور قرار دارند. بنا به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تحت پوشش حمایت‌های بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۱۶ هزار دانشجو تحت حمایت‌های امور توانبخشی و ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو تحت حمایت‌های امور اجتماعی قرار دارند. پیش از این «وحید قبادی دانا» در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طبق ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، سازمان بهزیستی کشور موظف به فراهم آوردن شرایط تحصیل آموزش عالی رایگان برای افراد دارای معلولیت است. وی ادامه داد: پیش از این  به دانشجویان تحت پوشش بهزیستی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کردند هیچ مبلغی اختصاص نمی‌یافت اما با صرفه جویی‌های انجام شده، مبلغی به عنوان کمک هزینه به این دانشجویان پرداخت خواهد شد تا تشویق شوند برای دانشگاه های دولتی رقابت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هزینه تحصیل فرزندان تحت تکفل افراد دارای معلولیت در مراکز آموزش عالی غیردولتی از این پس از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: همچنین طبق برنامه‌ریزی های انجام شده از این به بعد کمک هزینه تحصیلی برای مددجویان پذیرفته شده در دانشگاه‌های دولتی یا بورسیه برای نخستین بار پرداخت خواهد شد.

عدم مناسب‌سازی فیزیکی مدارس برای کودکان دارای معلولیت

عدم مناسب‌سازی فیزیکی مدارس برای کودکان دارای معلولیت، فقدان شیوه‌های آموزشی مناسب و کمبود معلم و نیروی انسانی آموزش‌دیده برای کمک به کودکان دارای معلولیت» چندمورد ازمشکلاتی ست که این کودکان در ایران با آن مواجه‌اند. 

مدافعان حقوق کودکان می‌گویند هیچ کودکی نباید غیرقابل آموزش محسوب شود و بر اساس قوانین بین‌المللی همه کودکان باید به آموزش مناسب و کافی دسترسی داشته باشند. اما کودکان دارای معلولیت در ایران با «موانع متعددی دست به گریبان‌اند». مشکلاتی که دامنه آن علاوه بر فضای آموزشی، فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و هنری کودکان دارای معلولیت را هم در بر می‌گیرد. کودکانی که هنر و ورزش لازمه رشد و سلامت و شکوفایی آنهاست اما به دلیل کمبودها از آنها باز می‌مانند.

تعداد کودکان دارای معلولیتی را که در ایران در سن تحصیل‌اند، حدود یک و نیم میلیون کودک تخمین می‌زنند اما می‌گویند از این تعداد تنها ۱۵۰ هزار کودک در سال تحصیلی گذشته در مدارس ثبت‌نام شدند و بقیه از تحصیل بازماندند. در ایران، «معلولیت شایع‌ترین دلیل بازماندن کودکان از تحصیل است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

یازده روز بی‌خبری از «بی‌بی زلیخا»

یک دختر دستفروش ۱۰ ساله حوالی محله تهرانپارس تهران گمشده است

یازده روز بی‌خبری از «بی‌بی زلیخا»

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *