پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نهایی شدن برنامه جامع مقابله با گردوغبار در کشور

نهایی شدن برنامه جامع مقابله با گردوغبار در کشور





۱ آبان ۱۳۹۸، ۹:۳۷

نهایی شدن برنامه جامع مقابله با گردوغبار در کشور 

دبیر ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار: برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در کشور نهایی شده و آماده ابلاغ به دستگاه های مسئول است

به گفته دبیر ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار، برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در کشور نهایی شده و آماده ابلاغ به دستگاه های مسئول است. آن‌طور که علی‌محمد طهماسبی در جلسه کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار در آذربایجان‌غربی گفته، با اجرایی شدن این برنامه بسیاری از اقدامات در راستای اجرای بندهای آن در دستور کار نهادهای مختلف مسوول قرار می گیرد و می توان شاهد کاهش مشکلات در این بخش بود. این مقام مسوول در ادامه می‌افزاید: در دو سال گذشته به دلیل ناکافی بودن اعتبار دولتی مرتبط با مقابله با گرد و غبار، تأمین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی مورد درخواست و پیگیری این ستاد قرار گرفته و با نظر موافق مقام معظم رهبری منجر به اجرای عملیات اجرایی گسترده در مناطق مختلف کشور شده است. به گزارش ایسنا، سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه، با تاکید بر لزوم حساسیت و جدیت دستگاه های استانی در بحث مقابله با گرد و غبار و آلودگی هوا گفته است: توجه به پارامترهای هواشناسی، اقلیمی و ژئوتکنیکی در توسعه شهرها و روستاها در مقابله با آلودگی هوا بسیار ضروری است و باید مورد توجه مسئولان مرتبط قرار گیرد. پیمان آرامون تاکید می‌کند: اجرای طرح کمربند سبز در حاشیه شهرها و توسعه آبیاری نوین و مکانیزه از برنامه هایی است که در تلاش هستیم با بهره گیری از اعتبارات استانی و ملی آن را محقق سازیم. آرامون از ابلاغ هفت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار به دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد و گفت: نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریال از آن مربوط به طرح های مقابله با گرد و غبار است. سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی تاکید می‌کند: احیای دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید به یک گفتمان عمومی تبدیل شد و در همین راستا تاکنون اقدامات بسیار خوبی در جهت تثبیت و احیای این دریاچه انجام گرفته که این اقدامات همچنان ادامه دارد. به گفته وی با احیای دریاچه ارومیه بسیاری از مشکلات ناشی از آلودگی هوا در این حوزه رفع می شود. در این جلسه گزارشی از مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی و گرد و غبار در استان و اقدامات و برنامه های پیش بینی شده برای این مناطق ارائه شد.

اختصاص اعتبار برای مقابله با گردوغبار

اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: به‌دستور رهبر معظم انقلاب ۱۰۰میلیون دلار برای مقابله با پدیده گردوغبار در کشور اختصاص یافته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، عیسی کلانتری در بازدید از کانون‌های گرد و غبار در منطقه سیستان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان می‌کند: بخش عمده‌ای از این اعتبار را برای مقابله با این بحران در جنوب شرق کشور اختصاص داده‌ایم که امیدواریم مجلس با توجه به سیلاب‌های اخیر در برخی استان‌ها آن را تغییر ندهد. این مقام مسوول بیان می‌کند: احیای تالاب هامون و مبارزه با پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان، نیازمند مدیریتی جامع است و اقدامات دستگاه‌های اجرایی باید مکمل یکدیگر باشند. ورود سیلاب‌های فصلی با وجود تبخیر 4000 میلی‌متری آب در شمال سیستان و بلوچستان نمی‌تواند خیلی در حوزه محیط زیست تالاب هامون مؤثر باشد. برای مردم منطقه که دیرزمانی است از نعمت تالاب بی‌بهره مانده‌اند باید به‌فکر معیشت جایگزین بود.

دلایل بروز گرد و غبار در ایران

به گزارش مهر، علی درویشی -عضو هیئت علمی دانشگاه تهران- تیرماه 94 در کارگاه آموزشی گرد و غبار که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار را باید در سه حوزه متمایز بررسی کرد، عنوان می‌کند: ابتدا باید منشأ گرد و غبار و عوامل ایجاد آن را شناخت و در مرحله بعد باید در زمینه سیستم های پایش و هشدار برای تعیین غلظت گرد و غبار تولید شده کار کرد و در نهایت باید مشخص شود چه سازمان هایی برای حل مسئله گرد و غباری که به شهرها می رسند، باید همکاری کنند. وی با اشاره به اینکه باید به پارامترهای زیادی همچون شرایط پوشش گیاهی، ویژگی های خاک و زمین شناسی منطقه، وضعیت آب های جاری و میزان رطوبت خاک، در منشأ شناسی گرد و غبار توجه شود، می‌افزاید: در زمینه کشاورزی و الگوی کشت در ایران و عراق سیاست های اشتباهی در دهه های اخیر انجام شد که منجر به بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی منطقه شد. درویشی با تاکید بر اینکه منطقه نینوا و سینجر از مناطق آسیب پذیر و مولد طوفان های گرد و غبار هستند، تصریح می‌کند: در دوره حکومت صدام در عراق، روستاهای بسیاری در مناطق شمال عراق تخریب شد که باعث مهاجرت مردم آن منطقه و رها شدن زمین های کشاورزی شد. وی با اشاره به اقدامات مثبت انجام شده توسط مراتع و جنگل ها، بیان می‌کند: با وجود اینکه تا کنون در ایران دو میلیون هکتار جنگل کاری داشتیم اما نباید فراموش کرد در این مدت بیشتر از دو میلیون هکتار به اراضی بیابانی کشور نیز افزوده شده است. وی ادامه می‌دهد: دولت ترکیه به منظور فراهم کردن آب برای زمین های کشاورزی ترکیه، با ایجاد 22 سد در بالا دست دجله و فرات در پروژه GAP به اندازه 40 برابر برآورد سالانه زاینده رود حقابه دجله و فرات را مصرف می کند که این کار ترکیه یک دزدی آشکار آب در منطقه محسوب می شود. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید به اینکه بزرگترین مسئله در زمینه گرد و غبار، بحث کشاورزی و مدیریت آب در ایران و عراق است، عنوان می‌کند: زمین های کشاورزی، مناطق خشکیده پایین دست سدها، رودخانه های فصلی، تالاب های خشکیده و مراتع آسیب پذیر به لحاظ پوشش گیاهی و چرا دام، به عنوان 5 کانون گرد و غبار محسوب می شوند. درویشی با تاکید بر اینکه مسئله گرد و غبار در ابتدا منشا خارجی داشت اما به تدریج سهم ایران در این مسئله افزایش یافته است، می‌گوید: عمده مسئله ایران در ارتباط با کانون های گرد و غبار در خارج از ایران، به عراق و سوریه مربوط می شود و ریزگردهایی که از بیابان های عربستان برخواسته می شود، تأثیر کمتری در این مسئله دارند. به گفته وی عمده مشکلات عراق در زمینه گرد و غبار به جنگ کویت و دوره تحریم های سازمان ملل بر می گردد. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست یک نهاد نظارتی است، ادامه می‌دهد: سازمان حفاظت محیط زیست در بحث گرد و غبار باید هماهنگ کننده بین سازمان های اجرایی و بخش های علمی باشد و با بودجه اندکی که دارد نمی تواند به عنوان یک سازمان اجرایی وارد عمل شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *