سایت خبری پیام ما آنلاین | آمار ازدواج در سراشیبی

آمار ازدواج در سراشیبی





۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۶

آمار ازدواج در سراشیبی

معاون اجتماعی وزارت کشور : آمار ازدواج، ۹درصد کاهش داشته است

معاون اجتماعی وزارت کشور اظهار داشت: متاسفانه در ۵، ۶ سال اخیر شاخص ازدواج کاهش پیدا کرده و به تعبیر دیگر هر ساله ۹ درصد از آمار ازدواج کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  رستموندی در نشست صمیمانه با خیرین ازدواج بیان کرد: ازدواج در جامعه ایرانی نیازمند یک تحلیل راهبردی است همچنین در راستای امر ازدواج باید به وضعیت اجتماعی کشور هم توجه داشت. طی چهار دهه که از انقلاب اسلامی می‌گذرد به رغم موفقیت‌هایی که کشور ما با مشکلات و چالش‌های بزرگی مواجه شده توانسته همچنان پایدار باشد. کشورما با چالش‌هایی مواجه بوده است که مشابه آن در کشورهای دیگر موجب فروپاشی اقتصادی و سیاسی آنها شده است‌.  

وی ادامه داد: یک پرسش در میان تحلیل‌گران جهان در خصوص ایران وجود دارد که علت پایداری ایران با وجود این همه مشکل چیست؟ اما به دلیل اینکه آنها از عمق و ریشه‌های ایرانی بی اطلاع هستند نمی‌توانند به  پاسخ آن دست یابند. من چهار تحلیل در زمینه پایداری ایران دارم؛  اولین راز پایداری جامعه ایرانی در زمره خانواده قرار دارد. خانواده به عنوان دژ مستحکم و ستون فقرات جامعه ایرانی محسوب می‌شود. بسیاری از جامعه شناسان جهان به پایدار بودن خانواده‌های ایرانی تاکید دارند. 

او افزود: ما از میانه دهه هفتاد شمسی رشد شتابان طلاق را در کشور داشتیم اما طی دو ساله اخیر از شتاب طلاق کاسته شده که شاهد یک نوع هوشیاری و بیداری نسبت به پیامدهای طلاق در جامعه هستیم. به رغم اینکه بعضی‌ها با استناد به آمار طلاق می‌خواهند بگویند که جامعه و خانواده‌های ایرانی در راستای فروپاشی است در حالی که اتفاقا آمارها به ما نشان می‌دهد چنین چیزی صحت ندارد. هر چند که خانواده در جامعه ایرانی دچار تغییراتی شده اما اهمیت زیادی دارد و همچنان پایدار است. 

محوردوم پایداری جامعه ایرانی، دیانت مردم است 

معاون اجتماعی وزیر کشور گفت: محور دوم پایداری جامعه ایرانی دیانت مردم جامعه ماست. در آمارها می‌بینیم که بیش از ۹۵ درصد از پرسش دهندگان اعتقاد به خداوند، معاد و اهل بیت را مورد اهمیت قرار داده‌اند. عامل سوم پایداری جامعه ایرانی ملیت ما است‌.ایرانیان از دو سه هزار سال پیش حتی به دلیل تکثر در قومیت با هم اتحاد داشتند که این اتحاد به سادگی قابل گسست نیست.عامل چهارم و پایانی بحث انقلاب اسلامی است‌. انقلاب اسلامی یک تحول در تاریخ ، نگرش و سبک زندگی جامعه ایرانی به وجودآورده که  برای استمرار آن حاضریم خون بدهیم. این چهار محور مورد تحلیل قرار گرفته موجب شده ایران پایدار باشد.

رستموندی اضافه کرد: جامعه ما در چهل سال اخیر از یک جامعه روستایی به جامعه شهری و جوان رسیده است. ما در دهه شصت یک انفجار موالید جوان داشتیم و آمار آنها به ۱۸.۵ میلیون نفر می‌رسید، که همین نسل جوان در دهه هشتاد و نود از ما شغل و امکانات خواستند. از قضا در این چهل دهه این جامعه شهری به یک جامعه باسواد و آموزش دیده نیز دست یافت. در واقع از انقلاب تا کنون جامعه جوانی که تحصیلات آموزش عالی دارند ۱۲۰ برابر شده است. همین امر توقعات جامعه را بالا برده که مسئولان می‌بایست به آن پاسخ بدهند. ما هم در وزارت کشور از طرح ایده مجمع ملی خیرین ازدواج حمایت می‌کنیم.

معاون اجتماعی وزارت کشور در پایان اظهار داشت: متاسفانه در ۵، ۶ سال اخیر شاخص ازدواج کاهش پیدا کرده، به تعبیر دیگر هر ساله ۹ درصد از آمار ازدواج کاهش داشته است. اگر هر استان هزار نفر در هر سال را اضافه کند می‌توانیم این کاهش آمار را جبران کنیم. به نظرم شما می‌توانید با تامل بر این اقدام، کارهای موثری برای جبران کاهش ازدواج انجام دهید.

آمار طلاق به درستی 

تفسیر نمی شود

رسول صادقی جمعیت شناس و استاد دانشگاه تهران در خصوص رایج ترین دلایل طلاق در کشور در گفتگو با خبرنگار مهراظهار داشت: متأسفانه ما کمی در ارائه آمارها دچار افراط شده‌ایم به طوری که سازمان ثبت احوال، خطاهایی در شاخص انتشار آمار داشت که یک جو «ازدواج‌ هراسی» را در کشور منتشر کرد. یکی از این اشتباهات، مطرح کردن شاخص طلاق نسبت به ۱۰۰ ازدواج بود یعنی هر سال به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، میزان طلاق‌ها اعلام می‌شد این در حالی است که تمامی آن طلاق‌ها، مربوط به ازدواج‌های انجام شده در آن سال نبود.

وی ادامه داد: اما شاخص درست و استاندارد، ارائه آمار طلاق به ازای هر هزار زن متأهل است. در واقع باید بررسی شود که به ازای هر هزار زن متأهل، چند طلاق رخ می‌دهد. دلیل عدم بررسی این موضوع نسبت به مردان متأهل، احتمال وجود چندهمسری و ایجاد اختلال در آمارها است. به طور مثال سال ۹۵ در تهران اعلام شد که به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۵ طلاق رخ داده است درحالی است که اگر این شاخص را متناسب با استانداردهای جهانی و بر اساس هزار زن متأهل در نظر بگیریم، برابر ۸ است. این تفاوت آماری و ارائه آماری هایی با شاخص های استاندارد موجب می شود تا به طلاق به عنوان یک بحران در کشور نگاه نکنیم. 

این جمعیت‌شناس افزود: ما منکر افزایش طلاق در کشور نیستیم. به طور مثال سال ۶۰ به ازای هر هزار زن متاهل، سه طلاق رخ داده که این رقم سال ۹۵ در تهران برابر ۸ بوده است اما با این وجود باید به سمت میزان تعدیل شده طلاق برویم. خوشبختانه در حال حاضر سازمان ثبت احوال به سمت اعلام آمارها بر اساس این شاخص رفته است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *