پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اقتصاد فناوری به جای اقتصاد نفتی

اقتصاد فناوری به جای اقتصاد نفتی





۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴

اقتصاد فناوری به جای اقتصاد نفتی 

وزیر ارتباطات : شرکت‌های IT جای شرکت‌های نفتی ایران را می‌گیرند

به گفته وزیر ارتباطات اقتصاد دیجیتال جای اقتصاد نفتی را در رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی خواهد گرفت. محمدجواد آذری جهرمی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشته است که به‌زودی شرکت‌های فناوری اطلاعات جای شرکت‌های نفتی و اقتصاد دیجیتال جای اقتصاد نفتی را در رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی خواهند گرفت. او تاکید کرده که با فناوری نباید جنگید، باید استفاده کرد. با فناوری و ذهن خلاق جوانان ایرانی، ایران هوشمند و آینده روشن می‌سازیم.

در این باره رئیس‌جمهور هم اخیرا در نشست «ایران هوشمند» با بیان این که استارت‌آپ‌ها تحولات زیادی در کشور ما ایجاد کرده‌اند، خاطرنشان کرده بود: اشتغال عظیمی را یک‌استارت آپ ایجاد کرده است؛ یعنی هزاران شغل مستقیم و یک میلیون و ششصد هزار  شغل غیرمستقیم در کمتر از پنج سال ایجاد کرده است.

روحانی تصریح کرد: اقدام این استارت‌آپ‌ها موجب رفاه و امنیت بیشتر جامعه شده است. یک روستایی با استفاده از دانش فناوری ارتباطات و اطلاعات، در خانه خودش قادر است شغل و صنعت درست کند و محصول خود را از همانجا عرضه کند و دست واسطه‌های مزاحم از این طریق کوتاه شده است. البته بین واقعیت فضای مجازی با شرایط سنتی فاصله وجود دارد و باید این فاصله را کم کنیم که این کار ساده نیست. اگر اراده قدرتمند جوانان استارت‌آپی نبود، آنها عقب‌نشینی می‌کردند. فشارهای زیاد و موانع زیادی بر سر راه آنها وجود دارد، قوانین قدیمی مانعی برای آنهاست. دولت باید موانع این جوانان را رفع کند.

وی همچنین با اشاره به این که در دنیای جدید ارتباطات،  فرصت‌های زیادی وجود دارد اما ممکن است برخی هم دنبال سوءاستفاده و به خطر انداختن حیثیت و امنیت افراد جامعه باشند، افزود: ما به فضای مجازی امن، آسان و ارزان نیاز داریم. مردم باید به راحتی و با سواد دیجیتالی از فضای مجازی استفاده کنند. البته استفاده از فضای مجازی بدون همکاری همه قوا ممکن نیست. ما با وجود همه تحریم‌ها، راهی جز خوداتکایی و پیشرفت علم و همکاری با کشورهای دوست نداریم تا قدرت فناوری خود را افزایش دهیم و جلوی یک‌جانبه‌گرایی قدرت‌ها را بگیریم.

اسحاق جهانگیری  هم در رویداد نوآفرین ۹۸ از نزدیک با کارشناسان و فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران دیدار کرد و فضای موجود را امیدوارکننده دانست. سامانه‌ی نوآفرین متمرکز بر حمایت‌ مالی و حقوقی از استارتاپ‌های ایرانی، در رویدادی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر ارتباطات رونمایی شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در رویداد نوآفرین ۹۸ ابتدا اشاره‌ای به انقلاب‌های اقتصادی و صنعتی گذشته داشت و دوره‌ی کنونی را انقلاب فناوری نامید. او با اشاره به دوره‌های گذشته اعتقاد دارد که فعالان ایرانی عموما از رویکردهای تازه‌ی جهان عقب‌تر حرکت می‌کردند و فعالیت آن‌ها عموما در تلاش برای رسیدن به حرکت بین‌المللی خلاصه می‌شد. از طرفی در دوره‌ی حاضر شرایط تغییر کرده است و فعالان کنونی کسب‌وکار، به‌نوعی دوشادوش حرکت جهانی فعالیت می‌کنند.

مدل‌های جدید کسب‌وکار بهترین ابزارها برای ایجاد 

تحول اقتصادی هستند
اسحاق جهانگیری سرعت ایجاد و حرکت فرصت‌ها را در فضای کنونی بسیار بالا دانست. او اعتقاد دارد فعالان داخلی باید بیش‌ازپیش متوجه این سرعت بالا باشند و برای هماهنگی با آن، تلاش کنند. جهانگیری در ادامه، اقتصاد دیجیتال را بازیگر بزرگ اقتصاد امروز دانست که با سرعتی بالا سهم خود را از فرایندهای مالی و اقتصادی جهان افزایش می‌دهد. او فعالیت نیروهای داخلی را نیز در اقتصاد مدرن مناسب برشمرد و پیشرفت‌های بیشتر را نیز دور از انتظار ندانست. جهانگیری در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به تولد نسل جدیدی از فعالان کسب‌وکار گفت:امروز شاهد فعالیت نسل جدیدی از کارآفرین‌هایی هستیم که دغدغه‌ها و صحبت‌هایی کاملا متفاوت با فعالان قدیمی دارند. ایران امروز در کنار منابع و نعمت‌های متعدد، از فعالیت نیروهای جوان بهره می‌برد که به‌عنوان یک سرمایه‌ی انسانی، توانایی افزایش سرعت پیشرفت را دارند. غربی‌ها می‌توانند منابع و سرمایه‌های متعدد کشور ما را تحریم کنند، اما هیچ‌گاه توانایی تحریم فکر و نوآوری نیروهای جوان ما را ندارند. درنتیجه باید به همین سرمایه متکی باشیم تا آینده‌ی مطمئنی را برای ایران بسازیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه‌ی صحبت‌‌های خود فرصت‌های متعددی را برای فعالیت نیروهای جوان در صنایع سنتی برشمرد. از نظر او مدل‌های جدید کسب‌وکار مبتنی بر اقتصاد دیجیتال، توانایی ایجاد تحول در صنایع سنتی و افزایش بهره‌وری و سوددهی آن‌ها را دارند. او وظیفه‌ی اصلی را در مسیر پیش رو بر عهده‌ی وزارت ارتباطات دانست که باید در قدم اول یک نقشه‌ی راه جامع را برای ادامه‌ی مسیر در دوران اقتصاد دیجتال تدوین کند. جهانگیری فعالان جوان استارتاپی را نیروهایی کارآمد برای تدوین همین نقشه‌ی راه در کنار دولت دانست. ازطرفی توسعه‌ی زیرساخت‌ها و آموزش های کاربردی از بخش‌های مهم نقشه‌ی راه از نظر جهانگیری بود که دولت تاکنون در بهینه‌سازی آن‌ها فعالیت‌هایی جدی داشته است و البته هنوز فضا برای پیشرفت دارد.

جهانگیری با اشاره به مزیت‌های سامانه‌ی نوآفرین در تشویق فعالان فضای استارتاپی، برنامه‌ای جامع با هماهنگی وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، معاون علمی رئیس جمهور و نظام بانکی نیاز دارد. او در ادامه با اشاره به کارآفرینی به‌عنوان رویکردی کارگشا در فضای اقتصادی گفت:کارآفرینی در همه‌ی دوران‌ها فعالیتی مهم بوده که تأثیر به‌سزایی در تحولات اقتصادی و صنعتی داشته است. کارآفرین تلاش مستمر انجام می‌دهد و بینش گسترده‌ای دارد. این افراد برای عبور از چالش‌های سنتی و مسائل جامعه، فکر نو دارند.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *