سایت خبری پیام ما آنلاین | مخالفت سازمان محیط زیست با تولید سواری دیزلی

مخالفت سازمان محیط زیست با تولید سواری دیزلی





۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۴

 مخالفت سازمان محیط زیست با تولید سواری دیزلی

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از ورود دستگاه‌های نظارتی در صورت صدور مجوز تولید خودروی سواری دیزلی، خبر داد

اخیراً معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام مخالفت این سازمان با تولید سواری ‌دیزلی گفته است اگر مجوز تولید سواری دیزلی صادر شود، دستگاه‌های نظارتی می‌توانند ورود کنند.

به گفته مسعود تجریشی در حال حاضر در کلانشهرها با مشکل افزایش غلظت آلاینده «ناکس» مواجه هستیم، به طوری که این آلاینده بر افزایش میزان گاز ازن تاثیرگذار است و ازن نیز باعث سرطان پوست می‌شود بنابراین این موضوع غیر قابل انکار است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به ایسنا گفته، در نامه‌ای هم که به وزارت صنعت ارسال کردیم، در این‌باره توضیح دادیم و مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست را با تولید سواری دیزلی با ذکر دلایل اعلام کردیم.

وی با اشاره به ارسال نامه‌ای به ایران‌خودرو به منظور اعلام مخالفت با تولید سواری دیزلی، تصریح می کند این خودروسازی اعلام کرده «۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری روی موتور دیزل صورت گرفته است.» پاسخ به چنین اظهارنظری این است که مگر روی موتورهای دیگر مثل موتور ملی یا موتورگازسوز سرمایه‌گذاری نکردید؟ برخی موتورها و مطالعات مربوط به آن جواب می‌دهد و برخی جواب نمی‌دهد. اصلاً خودروساز باید برای مطالعه سرمایه‌گذاری کند اما لزوماً هر موتوری که مورد مطالعه قرار گیرد نمی‌تواند مجوز تولید هم بگیرد. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه شهرهای ما به لحاظ غلظت ازن وضعیت خوبی ندارد، بیان می کند خودروساز گفته شما مجوز بدهید ما سواری دیزلی را تولید کنیم، قول می‌دهیم در ترددهای جاده‌ای مورد استفاده قرار گیرد و اجازه نمی‌دهیم که سواری دیزلی وارد شهر شود. این ممکن نیست. چطور می‌توانیم جلوی ورود خودروها را به داخل شهرها بگیریم. برای مثال سمندی که وارد شهر می‌شود ما از کجا بفهمیم که موتور آن دیزلی است یا بنزینی؟

تجریشی در پاسخ به این پرسش که با وجود مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، اگر خودروساز اقدام به اخذ مجوز از دولت کند، چه اتفاقی می‌افتد؟، می گوید سازمان حفاظت محیط زیست ایستاده تا مجوز تولید به سواری دیزلی داده نشود. دلایلمان را به دولت هم اعلام می‌کنیم اما ممکن است به تولید سواری دیزلی مجوز داده شود چون در دنیای سیاست هر چیزی ممکن است اما در این شرایط باید مطمئن شد که صلاح بلندمدت مردم را در نظر گرفته ایم یا نه؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی از مردادماه ۹۶، تاکید می کند با وجود قانون هوای پاک شرایط با گذشته فرق دارد و نهادهای نظارتی می‌توانند در حوزه آلودگی هوا ورود و دستگاه‌ها را در این باره بازخواست کنند. به گزارش ایسنا، هفته گذشته عیسی کلانتری – معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – ضمن تایید این موضوع که ایران‌خودرو به دنبال تولید سواری دیزلی است، مخالفت جدی سازمان متبوع را با درخواست مجوز شماره‌گذاری این موتور اعلام کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست قطعاً با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند. همچنین روز گذشته نواب حسینی‌منش – مدیر عامل ستاد معاینه فنی تهران – ضمن گلایه از احتمال ورود خودروهای سواری دیزلی به چرخه تولید و در واکنش به اقدام مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو درجهت تلاش برای تولید و توسعه سواری های دیزلی، گفت: ۱۵ سال است که سایر کشورها نسخه استفاده از خودروی دیزلی را پیچیده‌اند و نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که تجربه ناموفق سایر کشورها را مجدداً در کشورمان آزمون و خطا کنیم؟

انتقاد از ورود خودروهای سواری دیزلی

وی با بیان اینکه روزانه در تهران ۱۰۰تا ۱۵۰هزار خودروی سنگین دیزلی تردد می‌کنند که بعضا از سایر استان‌ها وارد تهران می‌شوند، گفته است براساس حدود مجاز آلایندگی خودروها، می‌بایست درصد حجمی دود خروجی از اگزوز خودروی دیزلی،  ۲.۸ پی پی ام  باشد که اگر قطر هر اگزوز را ده سانت در نظر گرفته و در ۱۰۰هزار خودوری دیزلی ضرب کنیم می‌بینیم که روزانه به مساحت ۷۸ کیلومتر مربع در تهران دود تولید می‌شود یعنی به تعبیر دیگر اگزوزی به قطر ۱۰  کیلومتر داریم که مدام در تهران دود تولید می‌کند و دقت داشته باشید که این عدد، حدود مجازی است که سازمان محیط زیست و سازمان استاندار آن را تایید کرده‌اند و این درحالی است که در واقعیت به دلیل مشکلات خودروهای دیزلی، بیش از این میزان دود در تهران تولید می شود. مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه همین حالا هم ما نگران آلایندگی  خودروهای تولیدی از کارخانه هستیم بیان کرده بروی کاتالیست  خودرویی که از کارخانه بیرون می‌آید نوشته شد”فاقد الزام آلایندگی”!؛ مسئولان امر عنوان کردند که اقداماتی در راستای بهبود کارکرد موتور و قطعات برای کاهش آلایندگی خودروهای سواری دیزلی اعمال می‌کنند، اما خنده دار است چراکه خودرویی که الان از کارخانه بیرون می‌آید،  نمی‌تواند استاندارد یورو ۲ را پاس کند و چگونه می‌خواهند استاندارهای یورو ۶ مدنظرشان را بروی این خودرو پیاد کنند؟.

نواب حسینی‌منش تاکید می کند، گفته شده که این خودروها برای تردد در برون شهر درنظرگرفته شده است اما جای سوال است که مگر ما می‌توانیم تفاوتی بین خودروهای سواری درون و برون شهری قائل شویم؟ مگر می‌توانیم به خودروی دیزلی که از شیراز یا مشهد و … آمده بگویم به تهران وارد نشوید؟ و مطئن باشید اگر خودروسازان بتوانند نظر مثبت دولت را برای تولید خودروی سواری دیزلی جلب کنند باید “وا اسفا” برای شهرمان بخوانیم.

 حسینی منش با بیان اینکه در حال حاضر چهار میلیون خودروی سواری در تهران وجود دارد که با وجود تمام سخت‌گیری‌ها هنوز تعداد روزهای ناسالم شهرمان برای گروه‌های حساس بیشتر از میانگین جهانی است گفته است حالا تصور کنید خودروهای سواری دیزلی نیز وارد چرخه شوند و آن زمان باید فاتحه اقدامات ایجابی و سلبی را که در این مدت برای بهبود وضعیت هوای تهران انجام گرفته را خواند!.

انتقاد به ورود خودروهای سواری دیزلی در حالی مطرح می شود که چهارم آذرماه 94 اعلام شده بود متخصصان ایرانی ابتکار جدیدی برای حذف آلاینده های سمی «ناکس» و «ساکس» از محیط زیست ابداع کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *