پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برخی نان «حصر» را می‌‌خورند

برخی نان «حصر» را می‌‌خورند





۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵

برخی نان «حصر» را می‌‌خورند

باهنر: اصول متضمن جمهوریت و اسلامیت نظام، غیرقابل تغییراند 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که حالا بعد از چند سال از درگذشت عسگراولادی و بزرگان اصولگرا به یکی از وزنه‌های این جناح تبدیل شده است، درباره اختلاف نظرهایی جناحی در ایران که بعضا حواشی ای  برای جامعه  ایجاد می کند در گفتگویی گفت: ما در مملکت‌مان از نظر سیاسی به صورت کلی دو جناح داریم؛ اصولگرا و اصلاح‌طلب؛ اگر بخواهیم ریزتر بگوییم جناح معتدل هم به آن اضافه می‌شود. جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب حزب نیستند بلکه طیف‌های وسیعی هستند. در این دو جناح هم تندروی تندرو داریم. ما در جناح‌مان آدم‌هایی داریم که اگر به آن ها بگوییم برو کلاه بیاور می‌روند و سر می‌آورند، یک عده هم در جناح ما هم هستند و آرام در گوشمان می‌گویند ما اصولگراییم ولی به کسی نگویید. در اصلاح‌طلبان هم همین گونه است، بارها و بارها شده یک نیروی اصلاح‌طلب پیش ما آمده و می‌گوید من به این دلایل مجبورم در این محفل اصلاح‌طلب باشم، ولی شما خیلی نگران ما نباشید.حالا اینکه یک عده آن‌طرف یک کاری می‌کنند و عده‌ای دیگر در طرفی دیگر کار دیگری می‌کنند، همیشه وجود داشته است. اما توصیه من هم به جناح خودمان و هم به جناح رقیب‌مان این است که کار را به دست تندروها نسپارید. به عنوان مثال در میان اصلاح‌طلبان هم افرادی بودند که می‌گفتند ما اصلا از ریشه، شورای نگهبان و چیزهای دیگر را قبول نداریم. بنابراین این حالت افراطی در بعضی محافل وجود دارد و خوب هم نیست و باید تعدیلش کرد اما توصیه باید این باشد که کارهای مملکت را به دست افراطیون ندهیم. 

از «حصر» رزق و روزی‌شان 

را می‌خوردند 

باهنر نظر خود را درباره موضوع «حصر» این چنین بیان کرد: مساله حصر و اینکه چرا این اتفاق افتاد و سوابق آن روشن است. سال ۹۶ حس من این بود که این فضا کم‌کم دارد، باز می‌شود و به نقطه‌ای رسیدم که فکر کردم تا دو یا سه ماه دیگر اصلا مساله حصر حل شود اما متاسفانه یکی از همین آقایان یا خودش یا دیگران یکی دوتا بیانیه بلند بالا علیه نظام و علیه رفتار سی سال و چهل سال اخیر کل نظام صادر کردند. من نمی‌خواهم متهم کنم که خود این بنده خدا این کار را کرده یا کسی در کاسه‌اش گذاشته اما موقعی که شرایط طوری پیش می‌رود که مساله حل شود، یک عده از همین تندروها می‌آیند و کار را خراب می‌کنند. معلوم می‌شود یک عده ضمن اینکه خودشان را اینطور نشان می‌دهند که طرفدار رفع حصر هستند اما مثل اینکه دارند از این حصر رزق و روزی‌شان را می‌خوردند و موافق نیستند که این مشکل حل شود وگرنه این مشکل اگر مسیر طبیعی‌اش را طی کند خیلی زود می‌تواند حل شود.

نکته بعدی هم اینکه من از طرف کسی حرف نمی‌زنم و این نظر شخصی من است که این آقایان اگر قرار باشد یک زمانی محصور نباشند وهیچ محدودیتی هم برایشان نباشد، آیا کسی هست  درباره رفتار آنها تعهد دهد؟ بعضی می‌گویند بروند توبه کنند اما من کاری به این ندارم. آیا کسی هست که تعهد دهد اگر این‌ها آمدند و آزاد شدند دوباره علیه نظام میتینگ راه نمی‌اندازند؟ یک موقع هست علیه مجلس می‌خواهند صحبت کنند، اشکال ندارد، عیله دولت می‌خواهند صحبت کنند، اشکالی ندارد بالاخره دولت همیشه یک حزب رقیب، یک حزب مخالف و یک حزب موافق خود دارد. علیه مجلس می‌خواهند نقد کنند ما هم بارها و بارها نقد کرده‌ایم اما نه علیه نظام که هیچ نظامی اجازه نمی‌دهد. این آقایان باید رفتاری را داشته باشند که معلوم شود که اگر حصر برداشته شد، می‌روند زندگی‌شان را می‌کنند حتی اشکال ندارد بشوند رقیب دولت، بشوند رقیب مجلس اما نمی‌توانند رقیب نظام باشند.

اصول جمهوریت و اسلامیت 

باهنر با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بحث اصلاح ساختار بودجه را مطرح کرده اند، در مورد سوال ایجاد شده در مورد اصلاح ساختار سیاسی در کشور و نظر رهبری در این باره گفت: اصلاح ساختار یعنی بخواهیم قواعد و مقررات را عوض کنیم. بارها و بارها گفته‌ایم، ما در قانون اساسی‌مان یک سری اصول داریم که این‌ها غیر قابل تغییر هستند. من جامعه را به اصل ۱۷۷ قانون اساسی ارجاع می‌دهم که گفته است اگر خواستید در قانون اساسی تجدیدنظر کنید، فرایندش چگونه است و چگونه باید اقدام شود و در چه مسائلی نمی‌شود تجدیدنظر کرد و در چه مسائلی می‌شود. زمانی حدود ده یا ۱۵ سال قبل بود که حضرت آقا سفری به کرمانشاه داشتند که در سخنرانی‌شان همین مثال را زدند که بعضی از اصول قانون اساسی تغییر نمی‌کند اما بعضی‌هایش قابل تغییر است. ایشان مثال زدند که مثلا الان حکومت ما پارلمانی است می‌تواند زمانی بشود حکومت ریاستی یا دوباره بشود پارلمانی یعنی دولت ما بشود پارلمانی یا ریاستی بعضی‌ها این تحلیل آقا را این طور برداشت کردند که نکند آقا،  طرفدار دولت پارلمانی است درنتیجه شروع کردند روی آن مانور دادند که آقا دوباره بعد از یکی دو سال توضیح دادند که «من مثال زدم.» اصول متضمن اسلامیت نظام غیرقابل تغییر است اصولی که متضمن جمهوریت و اسلامیت نظام است این‌ها غیرقابل تغییر است یعنی مثلا می‌گویند ما در مملکت‌مان انتخابات داریم، هیچ کس نمی‌تواند قانون اساسی را اصلاح کند و بگوید رئیس‌جمهور انتصابی باشد یا مثلا بگوید مجلس نمی‌خواهیم، این‌ها متضمن جمهوریت نظام است. یا درمورد اسلامیت اگر کسی بگوید ما شورای نگهبان نمی‌خواهیم و مجلس هرچه تصویب کرد همان خوب است، این‌ها متضمن جمهوریت یا اسلامیت نظام است، یا ولایت فقیه یک اصل است و متضمن جمهوریت و اسلامیت است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *