پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۶۰ دقیقه،‌ سهم روزانۀ اهالی «خیج» از آب آشامیدنی

«پیام ما» مشکل بی‌آبی در یکی از روستاهای شهرستان شاهرود را بررسی کرد

۶۰ دقیقه،‌ سهم روزانۀ اهالی «خیج» از آب آشامیدنی

«خدیجه غنچه» از اهالی روستای خیج: زنان روستا به لحاظ بهداشت مشکل دارند؛ بارها به مسئولان گفته‌ایم، اما هیچ‌کس رسیدگی نمی‌کند





۶۰ دقیقه،‌ سهم روزانۀ اهالی «خیج» از آب آشامیدنی

۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۰:۴۱

مگر ما ایرانی نیستیم؟ آب خوردن نداریم و کسی به فکرمان نیست‌،؛ نه دهیار و نه شورا و نه دیگران! زن‌های روستا مشکل پزشکی پیدا کرده‌اند؛ ما درد می‌کشیم و کسی سراغ‌مان را نمی‌گیرد. این‌ها را «خدیجه غنچه» از اهالی روستای «خیج» در شهرستان شاهرود می‌گوید. او از جمله زنان فعال در دو حوزۀ گردشگری و صنایع‌دستی است که این روزها به‌ واسطۀ نداشتن آب شرب، بارها و بارها به مسئولان روستا و شهر گله کرده، اما هر بار به در بسته خورده است.

روستای خیج مرکز دهستان کلاته‌های غربی در بخش بسطام است‌. این روستا همین یکی دو دهه پیش به واسطۀ آب‌وهوای خوب آن معروف بـود. یک دهه قبل خـشک شدن، چاه آبی که مـنبع اصـلی آب شـرب اهالی می‌شد، اولین زنـگ‌های خطـر را برای مدیریت آب به صدا درآورد. مسئولان آن وقت چاه دیگری زدند و مشکل به شـکل مقطعی حـل شـد. حالا چاه دوم هـم بـه مشـکل خـورده و اهـالی را بـا چالش‌های جدی مواجه کرده است.

 

خدیجه غنچه ساکن روستای خیج است و در این ماه‌ها با مشکل قطعی آب زندگی‌اش به هم ریخته است. «از ۱۸-۱۹ فروردین به بعد، ما روزی یک ساعت آب داریم که البته حالا به دو تا دو و نیم ساعت رسیده است.»

هفته‌های اول حوالی دو نیمه شب آب برای یک ساعت وصل می‌شد. اهالی بعد از یک روز سـخت،‌ خـواب بـودنـد و تـعداد محـدودی می‌‌توانستند ظرف‌ها را برای مصرف روزانـه پر آب کنند. حالا ساعت وصل آب به ساعت شش صبح رسیده است. اهالی همه این ساعت روز بیدارند با سطل‌ها و دبه‌ها. برخی که شرایط بهتری دارند،‌ مخزنی خریداری کرده و آن را در همین دو ساعت به اندازه‌ای که بتوانند پر می‌کنند. مشکل خدیـجه و سایر زنان روستا این است کـه دهیار و شورا به این مسئله کاملاً بی‌تـوجه‌اند. «زنان روسـتا به لحاظ بهداشت مشکل دارند. هرچه به مسـئولان هم می‌گوییم، هیچ‌کس به مشکل ما رسیدگی نمی‌کند.»

یکی از اهالی روستای خیج: به همسرم گفته‌ام از این روستا برویم؛ اما سرمایه‌اش را نداریم. اگر پولی دست‌مان بیاید، یک روز هم اینجا نمی‌مانم؛ اینجا جای زندگی نیست. دو سه سال دیگر خیج کاملاً ویرانه می‌شود

در روستا بنیاد مسکن قصـد دارد خانه‌سازی را شروع کند؛ همین موضوع خـدیجه غنچه و دیگران را متعجب کرده است. «مشـکل ما این است که بنیاد مسکن می‌خواهد خانه‌سازی جدید داشته باشد. وقتی ما آب خوردن نداریم، برای چه خانۀ جدید می‌سازند؟ شما امکانات اولیه برای مردم روستا را فراهم کنید، بعد دنبال خانه‌سازی باشید؛ این‌ها را بارها گفته‌ایم، اما هیچ‌کس به این حرف‌ها توجهی نمی‌کند.»

غنچه و گروه دیگری از اهالی به بنیاد مسکن بابت این خانه‌سازی اعتراض کرده‌اند؛ پاسخ آن‌ها این بوده که به شورا و دهیار بگویید یا به ادارۀ آب و فـرمانداری شـهرستان شـاهرود مراجعه کنید. «وقتی شورا و دهیاری روستای من به فکرم نیستند،‌ فرماندار به حرف من گوش می‌کند؟»

 

 مشکل خدیجه و سایر اهالی روستای خیج این است که گوش شنوایی برای مشکل‌شان پیدا نمی‌کنند. «آب برای خوردن پیدا نمی‌کنیم،‌ باغ‌هایمان دارند خشک می‌شوند،‌ خودمان هم داریم خشک می‌شویم. به همـسرم گفته‌ام از این روستا برویم، اما سرمایه‌اش را نداریم. اگر پولی دستـمان بـیاید، یـک روز هـم ایـن‌جا نمی‌مانم؛ اینجا جـای زندگی نیـست. دو سـه سال دیگر خیج کاملاً ویرانه می‌شود.»

بخش‌دار بسطام: ادارۀ آب در جریان است. چاه قدیمی بوده و نیاز به لای‌روبی دارد تا پایین‌تر بروند. اما من در جریان مسائل فنی نیستم و ادارۀ آب شاهرود اطلاعات کامل را دارد

«راضیه میراحمدی» از دیگر اهالی روستا است که از این اداره به آن اداره مسئلۀ آب روستا را پیگیری می‌کنـد. «دادمان به هیچ‌جا نمی‌رسد. هرجا می‌رویم مـی‌گویند آب چاه کم شده است. سؤال ما این است چرا شهر کلاته خیج که در یک کیلومتری خیج ماست، مردم‌اش مشکل آب ندارند و ما باید این‌قدر زجر بکشیم و غصه بخوریم؟»

به‌گفتۀ میراحمدی، این روزها مردم سرگردان به حال خود رها شده‌اند. مهمانی‌ها کم شده و هـیچ‌کـس رغـبت به رفت و آمد با دیـگری به واسطۀ کـمبود آب نـدارد. «به جـان بچه‌هایم راضی هستیم ماشین بگیریم و هرجا می‌گویید برویم تا مشکل آب خیج حل شود.»

 

لوله‌های آب روستا فرسوده‌اند

«اعظم عجم» دهیار روستا، مشکل را در کم شدن میزان آب‌دهی چاه می‌داند. «روستا پستی و بلندی زیادی دارد‌؛ به بلندی‌ها کمتر آب می‌رسد؛ ضمن آنکه یک‌سری لوله‌های آب روستا فرسوده است.» عجم بیش از این اطلاعاتی ندارد و معتقد است باید مسئولان در ادارۀ آب و فاضلاب شاهرود در این زمینه نظر دهند. «حسن گرزین» بخش‌دار بسطام هم تنها به یک گزارۀ کلی اکتفاء می‌کند: «چاه آب روستا مشکل پیدا کرده و دارند روی آن کار می‌کنند.»

 

به‌گفتۀ او، لای‌روبی چاه درحال انجام است تا مشکل به کلی برطرف شود‌‌. زمانی که از رفع مشکل حرف می‌زنیم، چه زمانی مدنظر است؟ «ادارۀ آب در جریان است. چاه قدیمی بوده و نیاز به لای‌روبی دارد تا پایین‌تر بروند. اما من در جریان مسائل فنی نیستم و ادارۀ آب شاهرود اطلاعات کامل را دارد.»

 

«علیـرضا مطـهری‌نژاد» مـدیر امـور آبفای شهرستان شاهرود، پاسخ مشـخصی به این پرسش ندارد. «من شما را نمی‌شناسم و باید با ادارۀ کل سمنان هماهنگ کنید.» او خواستار هماهنگی با روابط‌عمومی برای ارتباط با ادارۀ کل آب و فـاضـلاب ســمنـان اسـت. مـسئـول روابط‌عـمومی هـم موضـوع آب را مـرتـبط با بحث‌های حراستی می‌داند و هرگونه صحبتی را منوط به مجوز و استعلام از ادارۀ کل سمنان می‌داند. در نهایت اینکه، با تماس مکرر ب این ادارۀ کـل و عـدم پاسخگویی، همچنان پروندۀ قطعـی مکـرر آب در روسـتای خیج باز مانده است. اهالی همچنان ساعت شش صبح بیدار می‌شوند،‌ به میزانی که بتوانند ظرف‌ها را پرآب می‌کنند و در تلاش‌اند هر چقدر می‌توانند میزان مصرف‌شان را کاهش دهند. آن‌ها منتظرند که شورای روستا از سفر حج بازگردد و فکری برای مشکل آن‌ها کند.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر