پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایران روی موج جدید بارش‌ها

ایران روی موج جدید بارش‌ها





۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴

ایران روی موج جدید بارش‌ها

رییس جمهور با توجه به آغاز موج جدید بارش در کشور  به استانداران 7 استان، دستور آمادگی کامل را داد

با توجه به شروع بارش های جدید که کشور را در برگرفته است و همچنین سامانه بارشی ای که از امروز  وارد کشور می شود، مسوولین برای جلوگیری از خسارات بیشتر تمهیداتی را اندیشیدند، در همین راستا دکتر حسن روحانی در گفت وگوهای تلفنی با استانداران، بسیج و هم افزایی همه دستگاهها و نهادها و اتخاذ تمهیدات لازم و ضروری جهت جلوگیری از خسارت های جانی و مالی را در بارندگی های اخیر مورد تاکید قرار داد.رییس جمهوری همچنین با قدردانی از تلاش‌های ستاد مدیریت بحران و همه دستگاه ها و نهادهای دولتی، عمومی و نظامی، بر لزوم هوشیاری همگانی نسبت به آغاز موج دوم بارندگی ها تاکید کرد.

روحانی از استانداران مذکور خواست با تقویت هماهنگی و هم افزایی امکانات و تجهیزات همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، نسبت به مواجهه با حوادث احتمالی کاملا آمادگی داشته باشند. در این تماس های تلفنی، استاندار خراسان جنوبی، استاندار سیستان و بلوچستان، استاندار هرمزگان، استاندار کرمان، استاندار خراسان رضوی، استاندار لرستان و استاندار خوزستان نیز گزارشی از وضعیت منطقه و تدابیر اتخاذ شده برای رویارویی با افزایش احتمالی بارندگی ها و مدیریت مناسب اوضاع ارایه کردند. 

به گزارش سازمان هواشناسی، از بعدازظهر امروز سه‌شنبه 27 فروردین، سامانه بارشی از سمت شمال غرب وارد کشور شده و به‌تناوب در اوایل هفته آینده سبب بارش باران، گاهی با رعد وبرق و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور خواهد شد. 

بر این اساس وضع هوای کشور طی روزهای چهارشنبه تا جمعه این‌گونه پیش‌بینی‌شده‌است:

چهارشنبه 28 فروردین‌ماه، در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان بارش باران برخی نقاط با رگبار و رعدوبرق موقت و در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، مرکزی، کرمانشاه، زنجان، اردبیل و گیلان وزش باد شدید رخ می‌دهد که سرعت باد بین 45 تا 70 کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی می‌شود. 

پنجشنبه بعدازظهر 29 فروردین تا روز جمعه 30 فروردین بارش باران،گاهی با رگبار و رعدوبرق در استان‌های لرستان، جنوب شرق ایلام، شمال و شرق خوزستان و شمال غرب چهارمحال و بختیاری رخ خواهد داد. 

سازمان هواشناسی به هم‌وطنان مناطق هشدار داده و توصیه کرده است از آخرین پیش‌بینی و هشدارهای جوی اطلاع یافته و با رعایت نکات ایمنی از خسارات احتمالی اجتناب کنند.

همچنین تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید به‌خصوص در ترددهای جاده‌ای و رخداد سیلاب‌های ناگهانی و موقت در مسیل‌های کوهستانی مناطق یادشده، به‌کارگرفته شود.

اولویت اول ما تعیین خسارت و پرداخت به واحدهای تولیدی  است 

 تشکیل ستاد بازسازی مناطق سیل زده، یکی از اقدامات انجام شده به منظور کاهش و جبران خسارات سیل اخیر کشور می باشد، «عبدالرضا رحمانی فضلی» هم در حاشیه نخستین جلسه ستاد بازسازی در وزارت کشور گفت: امروز بعد از چند جلسه مقدماتی قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده با حضور نمایندگان همه دستگاه ها کار خود را آغاز کرد و ساختار این قرارگاه و کارگروه های پنجگانه آن مورد تصویب و شرح وظیفه هر کدام از این کارگروه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. 

وزیر کشور افزود: میزان خسارت ها و برنامه ها و اقداماتی که هرکدام از این دستگاه‌ها باید ارائه می دادند، مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر این شد که این برنامه‌ها ظرف دو روز زمان بندی شده و به قرارگاه اعلام شود. 

رحمانی فضلی تاکید کرد: در گروه نظارت و بازرسی با تعیین نظارت هایی، مسیر انجام کار، زمان بندی و اجرا پیگیری می شود. 

وزیر کشور درباره منابع مالی اختصاص داده شده به قرارگاه تصریح کرد: با توجه به توصیه مقام معظم رهبری و تاکید رئیس جمهوری همه منابع لازم برای این حضور هم از ردیف‌های بودجه‌ای هم ماده 10 و 12 بحران، بیمه‌ها و بانک‌ها و در صورت نیاز استفاده از صندوق توسعه ملی تامین شود. 

رحمانی فضلی افزود: مقرر شد همه دستگاه ها با هماهنگی و اطلاع قرارگاه فعالیت کنند. یعنی هیچ هزینه، کمک و پرداخت بدون هماهنگی قرارگاه نخواهد بود.همچنین مصوب شد در امر نوسازی و بازسازی از ظرفیت همه کشور از جمله نهادهای اجرایی، دستگاه‌های غیر دولتی، نیروهای مسلح و مردم استفاده شود.

وزیر کشور درباره موضوع بازسازی و مسکن سیل زدگان هم گفت: قرار بر این شد که بنیاد مسکن دستورالعملی تهیه و ابلاغ کنند تا هر کس در کشور هر چقدر که می تواند مسکن بسازد و مشارکت کند، متناسب با آن دستورالعمل کار خود را شروع کند و دولت هم حمایت های لازم را خواهد کرد.  وی افزود: اولویت اول ما تعیین خسارت ها و پرداخت به کسانی است که واحدهای تولیدی داشته اند یا دارای محصولات زراعی بودند و وسایل زندگی شان را از دست داده اند.

رحمانی فضلی درباره اسکان موقت سیل زدگان گفت: اسکان موقت با توجه به افزایش دمای هوا در خوزستان و لرستان موضوع مهمی است، زندگی مردم در زیر چادر با مشکل مواجه خواهد شد، ما برای اسکان موقت از بنیاد مسکن خواستیم جمع‌بندی خسارت‌ها را به دست آورد و تلاش خواهیم کرد حداقل شرایط زیستی مناسب را برای عزیزان فراهم کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: ما مرحله اول موضوع سیل را که بحث مقابله و مدیریت مسئله، کاهش تخریب و هزینه های انسانی بود، به لطف خداوند متعال در جاهای دیگر به جز خوزستان مدیریت شده است. 

وی گفت: مرحله مقابله به اتمام رسیده مگر اینکه سیل های جدیدی داشته باشیم مانند سیل شب گذشته در کلات. 

وزیر کشور تاکید کرد: اکنون مسئله مهم ‌تر، مسئله بازسازی است امیدواریم در این مرحله هم با حمایت همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح و نیروهای غیر دولتی و مردم بتوانیم کارآمدی نظام را هم برای مردم عزیزمان و هم دنیا به منصه ظهور برسانیم.

رییس قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده تاکید کرد: کاری که در مقابله و مدیریت این سیل در 25 استان و با این حجم بارندگی انجام شد، به عنوان یک مدیریت جامع و مناسب می‌تواند ارائه شود. رحمانی فضلی درباره میزان خسارت های سیل هم گفت: مجموع ارقامی که دستگاه های اجرایی درباره خسارت ها بررسی و اعلام شد، اعم از تسهیلات و اعتبارات حدود ۳۵ هزار میلیارد برآورده شده است.

وی افزود: این برآوردها اولیه است و هم در بررسی هایی که مطابق با شاخص‌ها و استانداردهای ما انجام شده امکان تغییرات در این رقم وجود وجود دارد و هم امکان دارد برخی از خسارت را دیده نشده باشد، یا خسارت هایی که از این به بعد وارد می شود قابل محاسبه است ولی فعلا رقم ما ۳۵ هزار است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *