سایت خبری پیام ما آنلاین | حال خوب سدها در پی بارش‌های اخیر

حال خوب سدها در پی بارش‌های اخیر





۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۲۳:۲۷

حال خوب سدها در پی بارش‌های اخیر

یکی از نتایج خوب بارش‌های اخیر، پر شدن سدهایی بود که چندین سال با بی‌آبی مواجه بودند

 

بارش‌های اخیر در کنار خسارت‌ها و مشکلاتی که برای مردم مناطق مختلف ایجاد کرد، ارمغان‌هایی نیز به همراه داشت. یکی از ثمره ‌های خوب این بارش‌ها پرشدن سدهای کشور بود که به دلیل خشکسالی چند سال گذشته  دچار کم آبی و بحران شده بودند.

ظرفیت سد«گاوازنگ»

زنجان تکمیل شد

یکی از این سدها، سد گاوازنگ زنجان است. فرماندار زنجان با بیان اینکه ظرفیت سد گاوازنگ در شمال شهر زنجان ۳۰۰ هزار مترمکعب است، از تکمیل ظرفیت این سد بر اثر بارش‌های اخیر خبر داد.

رضا عسگری، با بیان اینکه بارش‌های خوبی طی فروردین ماه در زنجان داشته ایم، افزود: ظرفیت سد گاوازنگ ۳۰۰ هزار مترمکعب است که بعد از بارندگی‌های اخیر، ظرفیت سد تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه در برخی از مسیل‌ها شاهد افزایش آب ورودی به سد گاوازنگ هستیم، ادامه داد: خروجی‌های سد گاوازنگ باز شده است و نگرانی خاصی در زمینه سرریز شدن آب وجود ندارد.

فرماندار زنجان با بیان اینکه اخطارهای لازم به اهالی منطقه و مغازه‌های تجاری پایین دست سد داده شده است، تاکید کرد: خطری برای ساختمان‌های اداری و بیمارستان آیت الله موسوی شهر زنجان که در پایین‌دست منطقه گاوازنگ واقع شده اند، وجود ندارد.

فرماندار زنجان با بیان اینکه خروجی‌های سد گاوازنگ را افزایش دادیم تا نگرانی از بابت ذخیره سازی بارش‌های آینده در پشت سد نداشته باشیم، گفت: تنها نگرانی تصرفاتی است که توسط اهالی در مسیر رودخانه صورت گرفته که این مسیر آزادسازی می‌شود و در پایین دست هم کانال‌های احتیاطی حفر شده است.

عسگری با بیان اینکه سرریز سد گاوازنگ و شیرهای اضطراری این سد به صورت دقیق رصد می‌شود، افزود: حجم آب ۳۰۰ هزار مترمکعبی سد گاوازنگ هیچ گونه تهدیدی برای زنجان ندارد و باید آب در مسیر طبیعی خود حرکت کند و تصرفات در مسیر این رودخانه از بین برود.

 سد «حوضیان» الیگودرز سرریز کرد

سد دیگری که در اثر این بارش‌ها جان گرفت حوضیان بود. فرماندار الیگودرز از سرریز سد «حوضیان» در این شهرستان خبر داد. سد حوضیان ۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد. البته سرریز این سد به طور کامل در کنترل است و هیچ خطری ساکنان پایین دست سد و نیز مردم شهر الیگودرز را تهدید نمیکند.

نیمی از ظرفیت سدهای 

آذربایجان شرقی پر شد

سدهای آذربایجان شرقی هم از این بارش‌ها سیراب شدند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از پر شدن بیش از ۵۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای این استان براثر بارندگی‌های اخیر خبر داد.

یوسف غفارزاده ، گفت: بر اساس آخرین آمار، از ابتدای مهر سال گذشته تا ۱۵ فروردین امسال بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت مخازن سدهای آذربایجان شرقی پر شده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ سد آبگیری شده در استان وجود دارد، تصریح کرد: تا ۱۵ فروردین امسال، ورودی آب این سدها حدود ۶ درصد و حجم کل مخازن سدهای استان ۴ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی افزود: سد قلعه چای عجب شیر با ۲۷ درصد و سد ارسباران با ۲۵ درصد افزایش و سدهای سهند و آی دوغموش با ۱۴ درصد کاهش، در سال آبی ۹۸-۹۷، بیشترین و کم‌ترین مقادیر ورودی آب را به خود اختصاص داده‌اند.

غفارزاده همچنین از رهاسازی برخی سدها به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: ۱۰ میلیون مترمکعب آب ورودی سد قلعه چای عجب شیر از ۵ فروردین امسال، متناسب با حجم آب ورودی به مخزن سد، به دریاچه ارومیه رها سازی شده، ضمن اینکه رهاسازی آب سدهای آیدوغموش و سهند برای مدیریت و پیشگیری از سیلاب هم آغاز شده است.وی یادآور شد: با وجود بارندگی‌های مناسب، سدهای ستارخان اهر و نهند در شمال شرق استان، آب گیری مناسبی نداشتند به طوری که طبق آمار، ورودی سد نهند نسبت به پارسال، ۳ درصد هم کاهش یافته است.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به اینکه از ابتدای مهر پارسال تا ۱۵ فروردین امسال، فقط ۲۷ درصد سد ستارخان اهر و ۳۷.۵ درصد سد نهند پر از آب شده است، ابراز امیدواری کرد: با ذوب شدن برف‌ها، شاهد بهبود وضع مخازن آبی سدهای علویان، نهند و ستارخان که تأمین کننده آب آشامیدنی شهرهای تبریز، مراغه و اهر است، باشیم.غفارزاده در ادامه با اشاره به بارندگی‌های جدید از اواخر فروردین و اردیبهشت در استان گفت: با هماهنگی فرمانداران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی، بیش از ۳۴ نقطه حادثه خیز هنگام وقوع سیل در استان شناسایی شده که این نقاط از هم اکنون بی خطر می‌شوند.

افزایش ۲.۵ برابری 

حجم آب سد زاینده رود

زاینده رود، سدی که خالی بودن آن بسیار به چشم می‌آمد نیز پر آب شد. هم اکنون میزان ذخیره سد زاینده رود با افزایش حدود دو و نیم برابری به ۴۴۲ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، میزان حجم ورودی سد زاینده رود را بیش از ۱۹۷ متر مکعب بر ثانیه بیان کرد و افزود: آمار تجمعی بارش‌ها از پاییز پارسال تا کنون در چلگرد، ایستگاه شاخص زاینده رود با افزایش چشمگیر به دو هزار و ۳۷ میلی متر رسیده است.

وی به افزایش میزان خروجی آب سد تا ۲۰ خرداد برای ادامه کشت پاییزه نیز اشاره کرد و گفت: گنجایش ظرفیت سد زاینده رود بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

ذخیره بیش از یک میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای کرمانشاه

از کرمانشاه هم خبرهای خوبی در این مورد می‌آید. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: آب ذخیره شده پشت سدهای مخزنی استان به بیش از یک میلیارد متر مکعب رسیده است.

بهرام درویشی اظهار داشت: در حال حاضر ۹ سد مخزنی در سطح استان در دست بهره برداری بوده که ظرفیت آنها یک میلیارد و ۱۷۶ میلیون مترمکعب است.با توجه به بارش های امسال آب ذخیره شده پشت سدهای مخزنی استان کرمانشاه به بیش از یک میلیارد متر مکعب رسیده است.آنطور که مهر می‌نویسد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه همچنین میزان آورد  بارندگی امسال استان از ابتدای سال جاری را بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و بیان داشت: امسال نسبت به ۱۰ سال گذشته شاهد وقوع ترسالی بودیم در حالی که در گذشته کرمانشاه در زمره استان های با شرایط بد آبی و خشکسالی به سر می برده است.

مشابه این وضعیت در استان‌های دیگر هم مشاهده می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *