پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مساله «آب» مهم‌تر از همیشه

مساله «آب» مهم‌تر از همیشه





۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱

مساله «آب» مهم‌تر از همیشه

 فعال محیط زیست: بی‌توجهی به مساله آب، سبب ایجاد توسعه نامتوازن در کشور شد

بسیاری از تصمیم هایی که در گذشته در کشور اخذ و اجرایی می‌شد بدون در نظر گرفتن وضعیت منابع آبی بود اما اکنون اهمیت مساله آب تا جایی احساس شده است که آب به یک مساله امنیتی تبدیل شده و سند آمایش آب کشور نیز در حال تدوین است.

مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته در گزارشی  اعلام کرد به دنبال خشکسالی و بحران آب در کشور، منازعات آبی رخ خواهد داد و امکان تبدیل این تنش‌ها به چالش‌های امنیتی وجود خواهد داشت، در این گزارش به انتقال آب بین حوضه‌‌های آبریز کارون و زاینده رود اشاره شد و اینکه این موضوع می تواند به درگیری بین استان‌های خوزستان و اصفهان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان و همچنین بین یزد و اصفهان منجر شود. مواردی از این دست همچنین می‌تواند در سطح بین المللی نیز صدق کند. از مصادیق بارز این موضوع می‌توان به اشتراک رودخانه‌های دجله و فرات بین کشورهای عراق، سوریه و ایران و همچنین تامین کننده حقابه زیست محیطی تالاب‌های کشور عراق و از جمله هورالعظیم در ایران است. بدیهی است که کنترل این رودخانه‌ها در مناطق بالادستی تاثیر گسترده‌ای از جنبه‌های مختلف بر کشورهای پایین دستی خواهد گذاشت. آنطور که این گزارش بیان می‌کند: ادامه بحران آب با شرایط کنونی منجر به افزایش منازعات بر سر آّب چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور خواهد شد.

تهیه سند آمایش آب 

به تازگی علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از الزام وزارت نیرو به تهیه سند آمایش آب کشور ظرف سه ماه آینده سخن گفته است. به گفته او  مقرر شده که وزارت نیرو ظرف سه ماه آینده سند آمایش آب کشور را تهیه کند. با این وجود تاکید شده که در طول تهیه این سند گزارشاتی به اطلاع نمایندگان درباره جزئیات آن داده شود. 

سارا اردو فعال محیط زیست در گفت‌وگو با پیام ما می‌گوید: «این تخصص آمایش سرزمین بیشتر

به معنی یک کار راهبردی کردن برای منابع آبی است. در گذشته بسیاری از تصمیم هایی که در کشور اخذ و اجرایی می‌شد بدون در نظر گرفتن وضعیت منابع آبی بود که همین مساله نیز موجب شد تا توسعه نامتوازن در ایران استقرار یابد و زمینه خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور فراهم شود. ما  در کشورمان از منابع آبی در حدود آمار و احتمالات اطلاع داشتیم، نه اعداد دقیق و قطعی و همین موضوع باعث توسعه ناپایدار در کشور می‌شد. با اطلاع از منابع آبی توسعه براساس داشته های واقعی انجام می‌گیرد و آسیب کمتری به منابع می‎‌رسد که ما این کار را دیر آغاز کردیم. اما باز هم دیر شروع کردن بهتر از شروع نکردن آن است.» 

به گفته اردو متاسفانه تا امروز هرجا دلمان خواست شهر ها رو توسعه دادیم و منابع آب برایش انتقال دادیم به همین دلیل وضعیت محیط زیست در کشورمان به اینجا رسید.

بحران آب امنیتی شد

تیر ماه امسال بود که محمد رضا رحیمی و سیدحسین نقوی حسینی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «بحران آب به مرز هشدار امنیتی رسیده است» بر ضرورت هماهنگی بیشتر میان دستگاه ها برای مدیریت این بحران تاکید کردند.علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به کمبود آب در کشور طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر