پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کارون می‌ماند یا می‌رود؟

کارون می‌ماند یا می‌رود؟





۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷

کارون می‌ماند یا می‌رود؟

 استاندار اصفهان از انتقال آب کارون سخن می‌گوید اما استاندار خوزستان این موضوع را تکذیب می‌کند

 

در حالی‌که سخنان استاندار اصفهان در خصوص مصوبه دولت برای انتقال آب کارون به اصفهان جنجال برانگیز شده است و واکنش بسیاری از فعالین محیط زیست را برانگیخته است، اکنون استاندار خوزستان این موضوع را تکذیب می‌کند.

عباس رضایی استاندار اصفهان چهارشنبه گذشته در نشست افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه صنایع و تجهیزات پزشکی اصفهان گفته بود دولت بهترین مصوبه برای اصفهان و رودخانه کارون را تصویب کرد و این قدم مثبتی است که اگر آب نباشد هیچ چیز معنی ندارد. همچنین روز پنجشنبه نامه تشکر استاندار اصفهان از روحانی به دلیل تصویب انتقال آب کارون به اصفهان در رسانه‌ها منتشر شد. اما به دنبال این ماجرا، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ماجرا را تکذیب کرده و می‌گوید: تنها هیات دولت مصوب کرده است که  دو کارگروه برای احیاء زاینده رود و کمی و کیفی آب رودخانه کارون زیر نظر شورای عالی آب تشکیل شود.

انتقال آبی که به ضرر کشور تمام می‌شود

استاندار اصفهان  در همان افتتاحیه نمایشگاه تجهیزات پزشکی اصفهان، با بیان اینکه تصویب این مصوبه در ۱۵ سال گذشته می‌توانست مانع بسیاری از مشکلات امروز حوزه آب اصفهان شود، گفته بود: طبق بررسی‌ها و بنا بر درخواست صنف کشاورزان در بهمن ماه و در مدت محدود آب رودخانه برای کشاورزی رها می‌شود.

بعد از این سخنان بود که بسیاری از فعالان محیط زیست نگران اجرای این پروژه شدند. سارا اردو فعال محیط زیست در این رابطه به خبرنگار پیام ما می‌گوید: «در کشور تعداد  19 پروژه درجه یک(اصلی) انتقال آب اجرا شده یا در حال اجرا و مطالعه است که مجموعا 4593 میلیون متر مکعب آب را منتقل خواهند کرد.

بارزترین آثار طرح‌های انتقال بین حوزه‌ای کشور در حوزه کارون دیده شده است.به طوریکه انتقال‌های متعدد و غیر اصولی آب از این حوزه موجب شده است آورد سالانه کارون به شدت کاهش یابد و در نتیجه غلظت آلاینده‌ها و شوری آب این رودخانه به حدی بالا برود که در اوایل دهه 80موجب بحران‌های آب شرب برای آبادان و خرمشهر و آب کشاورزی برای کشت و صنعت‌های نیشکر خوزستان شود.»

بعد از این اظهار نگرانی‌ها است که شریعتی استاندار خوزستان در جمع خبرنگار حاضر می‌شود و این موضوع را نوعی بهتان به دولت عنوان کرده و می‌گوید: «اینکه گفته شود دولت مصوب کرده است که آب از سرشاخه های کارون به زاینده رود انتقال یابد نوعی بهتان به دولت است که چنین مصوبه ای نداشته است.

او با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در سفر سال 92 به استان خوزستان اظهار می‌کند: رئیس جمهوری به مردم استان خوزستان قول داد هیچ مصوبه جدیدی برای انتقال آب از سر شاخه های کارون به دیگر استانها تصویب نشود و دولت تا کنون بر این قول رئیس جمهوری پایبند بوده است.

او همچنین می‌گوید: قبل از هر گونه اظهار نظر  باید عواقب حرفها را سنجید آنگاه مطالب را بازگو کرد تا ضمن جلوگیری از تنشهای اجتماعی از مخدوش شدن اعتماد عمومی به نظام و دولت جلوگیری شود.

کاهش آب کارون در چند سال گذشته

رودخانه کارون یکی از مهمترین رودخانه های کشور است که به دلیل کاهش نزولات جوی و نیز اجرای چند طرح انتقال آب از سر شاخه های آن طی سالهای اخیر با کاهش آورد( دبی ) مواجه شده به طوریکه مردم استان خوزستان و فعالان محیط زیستی نسبت به خشک شدن این رودخانه نگران شده اند.

در حال حاضر بخش عمده آب شرب استان خوزستان از طریق رودخانه کارون تامین می شود که در صورت کاهش دبی آن حیات در استان خوزستان به مخاطره خواهد افتاد به طوریکه کارشناسان گفته اند همین کاهش آب طی سالهای اخیر اثرات بسیار مخربی بر استان خوزستان داشته است.

مسئولان استان خوزستان تابستان گذشته به دلیل کاهش دبی کارون کشاورزان را از کشت تابستانه در بسیاری از محصولات از جمله صیفی جات محروم کرده و اجازه ندادند آب از کارون برای کشت محصولاتشان برداشت کنند.

مردم استان خوزستان از جمله آبادان و خرمشهر در بهار و تابستان گذشته به دلیل پایین آمدن دبی آب کارون در پایین دست با بحران شوری آب مواجه شدند به طوریکه تا یک هفته تنشهای اجتماعی در این شهرستانها به وجود آمد.

آنطور که ایرنا گزارش می‌دهد برخی کارشناسان معتقدند میزان آب موجود در رودخانه کارون نسبت به اول انقلاب بیش از یک ششم کاهش یافته و این به معنی زنگ خطر برای خشک شدن آن به حساب می آید به همین دلیل نبایستی هیچگونه طرحی بر روی این رودخانه برای انتقال یا مصرف بیش از حد اجرا کرد.

اردو فعال محیط زیست در این خصوص همچنین می‌گوید: «ما تنها نگران خوزستان نیستیم، خوزستان بخشی از ایران است. این انتقال آب اگر راه چاره بود برای رفع مشکل دو استان خودم هم حامی این موضوع و پروژه می‌شدم، اما این حقابه اندک کارون برای خودش تنها کافی است و باید به دنبال راهکار اساسی برای حل بی آبی باشیم. درست نیست که برای کوتاه مدت یک بحران را برطرف کنیم و در بلند مدت بحران‌های دیگر ایجاد کنیم.

متاسفانه هر مسوول و مدیر فقط به فکر دوره مسوولیت خویش است که بگوید درکارنامه من فلان بحران برطرف شده، و کاری به بحران هایی که در آینده ایجاد می‌کند ندارد. مسوول و مدیر بعدی که می آید با چالش بحران‌های ایجاد شده روبرو می شود و برای اینکه کارنامه اش را درخشان کند او هم دست به پاک کردن صورت مسئله ها میزند و به فکر آینده نیست … همین شده که امروز شاهد این بحران ها هستیم.  هرچقدر اندیشمندان و متخصصان فریاد بزنند که این کار اشتباه است و هر دو طرف آسیب می‌بنند گوش شنوایی نیست.

باید به فکر چاره اساسی بود امروز انتقال اب کارون به اصفهان یک فاجعه است. مدیران و مسوولین برای حفظ موقعیت خودشان و کسب درجات بالاتر تیشه به ریشه کشور می‌زنند. »

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *