پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کمین برای پرندگان مهمان

کمین برای پرندگان مهمان





۸ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۰۸

کمین برای پرندگان مهمان

فعال محیط زیست: بازار غیرقانونى فروش انواع پرندگان وحشی مهاجر و بومى در استان خوزستان فعال است

 

میزبانی تالاب‌های خوزستان از پرندگان مهاجر آغاز شده است. این پرندگان از سیبری و شرق آفریقا با گذر از شمال کشور وارد خوزستان می شوند اما گاهی مورد بی‌مهری شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته و به قتل می‌رسند.

شکار پرندگان یکی از نگرانی های فعالان محیط زیست در خوزستان است. در 6 ماهه نخست امسال 389 متخلف شکار و صید در این استان دستگیر شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان، خواستار مشارکت بیشتر دستگاه ها با محیط زیست در زمینه برخورد با متخلفان شکار و صید، به ویژه همکاری هنگ مرزی در جلوگیری از شکار در تالاب ها و بهداشت و شهرداری در زمینه برخورد با عرضه کنندگان پرندگان شکارشده در بازار شده است.

سارا اردو فعال محیط زیست در این رابطه به پیام ما می‌گوید: « بر روی کره زمین گونه‌های جانوری بسیاری وجود دارند که حیات آن‌ها با خطر انقراض تهدید می‌شود.

نابودی زیستگاه طبیعی جانوران و شکار بی‌رویه آن‌ها از بزرگترین تهدیدات برای بقای گونه‌های جانوری به شمار می رود. علاوه بر این، رشد بی‌وقفه جمعیت بشر نیز باعث شده است که افراد برای ادامه بقا و امرار معاش مجبور شوند به زیستگاه‌های حیوانات هم دست‌اندازی کنند.

انسان‌ها به منظور حفظ حیات حیوانات باید میزان مصرف منابع طبیعی و همچنین رشد جمعیت خود را کنترل کنند چون درغیر این صورت هر موجود زنده‌ای از جمله خود انسان‌ها هم با پیامدهای وحشتناک و جبران‌ناپذیری روبرو خواهد شد. به این ترتیب برخی از این گونه‌ها که منقرض می‌شوند به مفهوم پایان نسل بشر هم تلقی می‌شود.

در گذشته شیر در دشت‌های ایران بسیار فراوان بود و نماد ملی ایران هم محسوب می‌شد. بدون شک مهم‌ترین دلیل انقراض شیر آسیایی در ایران، شکار بی‌رویه تفریحی آن به دست شاهزادگان سلسله قاجار و افراد محلی و نظامیان و مستشاران خارجی بوده است. شیر از نیرومندترین و مشهورترین پستانداران ایران و جهان، مدتی است که نسلش در سرزمین ایران از میان رفته است، اخرین شیر دیده شده در ایران ، یک ماده شیر که در سال ۱۹۴۱ یا ۴۲ در ۶۴ کیلومتری شمال دزفول توسط نقشه بردار هندی قشون انگلیسی بوده است.

ببر ایرانی یا ببر مازندران در جنگلهای مازندران نژادی از ببر٬ که به نام ببر ایرانی شهرت دارد زیست می کرد که متاسفانه منقرض شده است. آخرین ببر که در مازندران به آن شیر سرخ می گفتند در سال۱۳۳۸ ه. ش. در جنگل گلستان  در منطقه گرگان٬ به دست یک شکارچی محلی شکار شد. از ببر مازندران تنها یک نقاشی رنگی و چند عکس و چند پوست بجا مانده است .شاید مردمان آن زمان سواد کافی نداشته اند، شاید مردمان آن دوران به فرزندانشان و نسل های بعد شان نمی اندیشیدند و شاید در آن زمان تبادل علوم و اطلاعات مانند امروز انقدر آسان نبود. شاید ها بسیار است و اما امروز، در عصر فناوری و علوم، در زمانی که مردمانش همه عالم هستند و حداقل داری یک تخصص می باشند، در زمانی که انتقال ارتباطات از سرعت یک پلک زدن هم کمتر شده است. در عصری که همه مردم برای بیان روشن فکری و فرهیختگی خود دم از حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار ( استفاده بهینه از منابع محیط زیست به گونه ای محیط زیست برای نسل های آینده آسیب نبیند) می زنند چرا باید هر روز شاهد نابودی بخشی از محیط زیست باشیم. یوزپلنگ ایران، پلنگ ایران، سیاه گوش ایران، گربه بالاس، گوزن زرد ایرانی، روباه ترکمنی در خطر انقراض قرار گرفتند. شاه روباه در آستانه انقراض و روباه شنی در معرض خطر.

این لیست تنها به اینجا ختم نمی شود و شامل بسیاری از پرندگان، خزندگان، ماهی ها نیز می شود.

نسل گذشته از سر بی تدبیری و نادانی تاریخ محیط زیست را انقدر ناجوان مردانه رقم زدند. بهانه ی نسل ما برای نابودی محیط زیست امروزمان چیست؟

آیا ما همیشه باید منتظر مسئولین باشیم؟ آیا مسئولین به تنهایی توان حفاظت محیط زیست را دارند؟

بازار غیرقانونى فروش انواع پرندگان وحشی مهاجر و بومى در دو شهر اهواز و شادگان در استان خوزستان فعال است. می توان روزانه شاهد خرید و فروش تعداد زیادی انواع پرندگان مهاجر و بومى اعم از گونه هاى حمایت شده و در خطر انقراض مانند اردک بلوطى، اردک مرمرى و دراج در این دو بازار بود. 

همچنین گونه های دیگری چون غاز خاکستری، اردک سیاه کاکل، اردک ارده ای، گیلار، اردک نوک پهن، خوتکا ابروسفید و معمولى، اردک سرسبز، فیلوش، تنجه، انقوت، باکلان، چنگر، چنگر نوک سرخ، انواع یلوه ها، کشیم ها، حواصیل ها، باقرقره شکم سفید و شکم سیاه و دراج نیز در این بازار به فروش میرسد. علاوه بر این، تعداد زیادی سار، گنجشک، کبوتر چاهى و برخی دیگر از گنجشک سانان نیز بصورت روزانه در این بازار به فروش می رسند. 

بازار فروش پرندگان اهواز در ظاهر تامین کننده معیشت قشر ضعیفى از جامعه بومی است اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت موضوع آنجایی مشخص میشود که قیمت یک پرنده صید شده دو برابر قیمت یک مرغ بزرگ و سنگین است و در مورد غازها این مبلغ حتى تا چهار برابر قیمت یک مرغ می باشد.

پرنده هاى کوچک مانند خوتکا، باقرقره و دراج که حدود ۱۰۰ تا نهایتا ۳۰۰ گرم وزن دارند یه قیمتی معادل یک مرغ معمولى به فروش می رسند. این بازار تنها مختص به بازارهای استان خوزستان نمی شود و در بسیاری از استانها و شهرها ی ایران از شمال کشور،حوزه دریاچه خزر تا جنوب کشور و شهرهای حوزه خلیج فارس دیده می شود. خیلی از این پرندگان در لیست گونه های در معرض آسیب و خطر هستند، مانند اردک بلوطی که یکی از فراوانترین پرندگان ایران بود و امروز در معرض انقراض قرار گرفته است و متاسفانه در سینی های فروشنده های پرندگان کیان دیده می شود.

همه ما مسوولیم

مسوولین حفاظت محیط زیست وظیفه رسیدگی و پایش دارند، اما به تنهایی می شود این پرندگان را نجات داد و از لیست در معرض انقراض خارج کرد؟

برای نجات محیط زیست و حفظ آن برای نسل های آینده نیاز به همیاری تمامی انسانها است. همه ما مسئول حفاظت از محیط زیستمان هستیم. بیایید دست در دست هم برای نجات محیط زیستمان تلاش کنیم. اگر ما خودمان را مسئول حفظ محیط زیست بدانیم و مانند اموال شخصیمان از آن حفاظت کنیم رسالتمان را برای نسل های آینده به درستی انجام داده ایم.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

تعداد داوطلبان انتخابات مجلس به ۱۲هزار و ۷۱۱نفر رسید

تعداد داوطلبان انتخابات مجلس به ۱۲هزار و ۷۱۱نفر رسید

تایید افزایش سن بازنشستگی توسط شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد:

تایید افزایش سن بازنشستگی توسط شورای نگهبان

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد:

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

وزیر کشور: ۳۰ درصد کاندیداها احراز صلاحیت نشدند، چون فرصت رسیدگی نداشتیم

وزیر کشور: ۳۰ درصد کاندیداها احراز صلاحیت نشدند، چون فرصت رسیدگی نداشتیم

انتخابات جلوی دیکتاتوری را می‌گیرد

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم استان‌های کرمان و خوزستان:

انتخابات جلوی دیکتاتوری را می‌گیرد

برخی‌ مدیران مسائل کشور را حل نمی‌کنند تا گردن رهبری بیفتد

اسحاق جهانگیری، سیاستمدار اصلاح‌طلب با مرور بر کارنامه انقلاب اسلامی گفت:

برخی‌ مدیران مسائل کشور را حل نمی‌کنند تا گردن رهبری بیفتد

لزوم بازگشت به حقوق اساسی شهروندان

کمال‌الدین پیرموذن، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «پیام ما» از الگوی تحقق مطالبات اجتماعی و پاسخ به معترضان روزهای اخیر سخن گفت

لزوم بازگشت به حقوق اساسی شهروندان

آشوراده را به مردم پس دهید

«پیام ما» در گزارشی میدانی از آخرین وضعیت تنها جزیره ایرانی خزر گزارش می‌دهد

آشوراده را به مردم پس دهید

طرح «نظامنامه مدیریت محله» مشارکت محلی را تهدید می‌کند

نامه شورایاران و کنشگران شهری به اعضای شورای شهر تهران:

طرح «نظامنامه مدیریت محله» مشارکت محلی را تهدید می‌کند

شهردردست بچه‌ها

مشارکت کودکان و نوجوانان در شهر دوستدار کودک چگونه ممکن است؟

شهردردست بچه‌ها

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *