پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خطر بیخ گوش ارسباران

خطر بیخ گوش ارسباران





۴ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷

خطر بیخ گوش ارسباران

روابط عمومی محیط زیست آذربایجان شرقی: فیلم درختان قطع شده در فضای مجازی مربوط به مناطق باغی ارسبان است

 

کلیپی از انبوه چوب‌های قطع شده در فضای مجازی منتشر شده است. این فیلم که صدای دوستداران محیط زیست را درآورده است نشان از قطع تعداد زیادی درخت می‌دهد. 

خبرنگار پیام ما در تماس با اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی از مسوول روابط عمومی این سازمان موضوع را پیگیری کرد. داوود قاسم‌زاده مسوول روابط عمومی اداره کل محیط زیست این سازمان به پیام ما، گفت: اداره کل محیط زیست نسبت به مناطق چهارگانه تحت مدیریت خود مسوول است اما این اتفاق در مناطق آزاد، باغی و کشاورزی رخ داده است بنابراین باید موضوع از طریق جهاد کشاورزی پیگیری شود.

به گفته قاسم زاده در چهار سال گذشته هیچ درختی به این شکل وسیع در مدیریت اداره کل محیط زیست قلع و قمع نشده است. این قطع درختان در محدوده باغات این استان و در محدوده کارگاه چوب بری است.

قطع درختان باغ با مجوز جهاد کشاورزی

آنطور که ایسنا گزارش داده است مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفته است: درختان قره داغ (ارسباران) با مجوز جهاد کشاورزی قطع شده‌اند.  داور نامدار در تشریح این خبر اظهار کرده: این اقدام با اطلاع اداره کل منابع طبیعی استان و پس از بازدید فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان، کارشناسان محیط زیست و تهیه صورت جلسه و ثبت مستندات توسط همکاران منابع طبیعی انجام شده است تا اطمینان حاصل شود که هیچ درخت جنگلی در بین درختان قطع شده وجود نداشته است. با توجه به این که منطقه قره داغ از اهمیت ویژه‎ای برای ما برخوردار است، حساسیت زیادی روی این منطقه داریم و نظارت‎ها در این منطقه تشدید شده است، برخلاف انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر قطع گسترده درختان در منطقه قره‎داغ، درختان قطع شده از نوع درختان جنگلی نبوده و یک سری چوب آلات باغی مسن و پوسیده هستند. 

وی با تاکید بر این که 100 درصد درختان قطع شده، جزو درختان باغی پیر بوده‎اند، ادامه داده: اجازه قطع درختان تنها به دلیل پوسیده و مسن بودن درختان، آن هم در باغات درجه سه و پایین‎تر داده شده است، بخش عمده‌ای از این درختان، صنوبر یا تبریزی بودند که جزو درختان غیرمثمره هستند.سیاست 30 ساله‎ی سازمان منابع طبیعی این است که نهال‎هایی مثل تبریزی را درنهالستان‎ها تولید کرده و به طور رایگان در اختیار بخش خصوصی، روستاها و  نهاده‌های عمومی قرار گیرد تا با کاستن از میزان اتکا به جنگل‎ها، نیاز مردم و صنایع به چوب تامین شود.  با توجه به این که امسال، اجازه تنفس جنگل‎های شمال داده شده و اجازه برداشت چوب آلات جنگلی به کسی داده نشده است، صنایع و کارگاه‎ها مجبور به تامین چوب از باغات شخصی شده‎اند، استان ما و منطقه قره‎داغ نیز از قاعده مستثنی نیست. ما اشراف و تسلط کاملی بر این مورد داریم و جنگل‎های ارسباران، به هیچ عنوان مورد تعرض قرار نگرفته‎اند، نظارت‌ها را نیز تشدید کرده‎ایم تا کسی اجازه سوء استفاده پیدا نکند.

 جنگلهای ارسباران نیازمند توجه بیشتر

منطقه جنگلی ارسباران در گذشته نه چندان دور دارای وسعت چشم‌گیری بوده که به علت قطع یکسره جنگل برای تامین ذغال وسعت زیادی از این جنگل از بین رفته است.مدیرکل پیشین محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی گفته بود که منطقه ارسباران ریه تنفسی منطقه شمال‌غرب ایران به‌حساب می‌آید و تخریب جنگل‌ها و محیط‌زیست بی‌نظیر این منطقه می‌تواند منجر به تغییرات اقلیمی شود.

خطر بیخ گوش ارسباران

قطعا شنیده‌اید که آذربایجان سر ایران است، یکی از بکرترین مناطقی که همچون صدفی در دل مروارید می‌درخشد، جنگل‌های ارسباران است، ارسباران تنها شاهکار طبیعت نیست بلکه به دلیل طبیعت بکر و جاذبه گردشگری که دارد، همه را شیفته‌ خود ساخته است از این‌ها که بگذریم باید گفت که ما امانتدار خوبی از طبیعت نیستیم.

آنطور که فارس می‌نویسد این روزها چنان عادت به قلع و قمع درختان کرده‌ایم که دیگر گوشمان بدهکار کسی نیست، نوبتی هم باشد نوبت درختانی است که در دل باغ‌های سرسبز قد کشیده‌اند، هر بار خبر از قطع درختان در مناطق مختلف در فضاهای مجازی دست به دست می‌شود، این‌بار هم خبر از منطقه‌ ارسباران ( قره داغ) که همه قبل از شنیدن آن، ابتدا زیبایی بی‌نظیر آنرا در ذهن تجسم می‌کنند، چه خوب کمر به همت قطع درختان بسته‌ایم، به قطع چند درخت هم قانع نمی‌شویم چه بدون مجوز باشد چه با مجوز، درختان را از ریشه جدا می‌کنیم و در نهایت حکمی نیز صادر می‌کنیم تا سربلند شویم و کسی ایرادی بر ما نگیرد.

اخیراً هم فیلمی در فضای مجازی منعکس شده که این بار انبوهی از قطع درختان را در منطقه‌ ارسباران ( قره داغ ) شاهد هستیم، آن‌گونه که از شواهد پیداست، انبوهی از درختان قطع شده متعلق به باغی در این منطقه است.

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی  ضمن تاکید بر اینکه قطع درختان مربوط به جنگل ارسباران نیست، تصریح کرد: قطع درختان مربوط به باغاتی است که سن آنها گذشته است به طوری که ۲۵ درصد از باغات ۱۱۰ هزار هکتاری، باغ‌های درجه ۳ هستند و سیاست ما در رابطه با باغ‌های درجه ۳ به این شکل است که باغات را حذف و جایگزین آنها کنیم چرا که عمر مفید خود را طی کرده و باردهی خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: سرشاخه‌کاری درختان گردو نیز در این مناطق انجام می‌شود، به این شکل که شاخه‌های آنها بریده شده و مجددا پیوند زده می‌شود که دوباره رشد می‌کنند، این درختان طی اقدامات سرشاخه‌کاری شده که همه جمع شده تا بارگیری شود، فیلم مشاهده شده نیز از محل بارگیری، این را نمایان می‌کند که درختان از جنگل ارسباران قطع شده است در حالی که درختان قطع شده مربوط به جنگل‌های ارسباران نیست.

خبرهای متعدد از قطع درختان موضوعی است که این روزها چنان شتاب گرفته که دیگر امری عادی تلقی شده و کمتر حساسیتی بدان داده  می‌شود، درختانی که بدون هیچ محاسبه‌ای پشت سر هم قربانی می‌شوند اما باید ادعا کرد آن‌گونه که قربانی شدن درختان راه‌حل اول و آخر نیست باید چاره‌ای برای آن اندیشید، نه اینکه سکوت اختیار کنیم و روال عادی طبیعت تلقی کنیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *