پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نمایندگان مجلس بدنبال انتخابات استانی

نمایندگان مجلس بدنبال انتخابات استانی





۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱

احتمال ارائه لایحه جامع نظام انتخابات از سوی دولت به مجلس

نمایندگان مجلس بدنبال انتخابات استانی

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس با بیان اینکه در کمیسیون امور داخلی کشور مجلس تبصره‌ای در قانون انتخابات تصویب شده که اگر شورای نگهبان بخواهد کسی را رد صلاحیت کند باید مستند به دلایل باشد، گفت: در سیاست‌های کلی انتخابات نیز همین موضوع آمده بود.شهاب‌الدین بی‌مقدار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اعلام آمادگی دولت برای ارائه لایحه جامع نظام انتخابات به مجلس، اظهار داشت: از گذشته همواره ارائه لایحه جامع نظام انتخابات مطرح می‌شد، زمانی که من به مجلس دهم آمدم این بحث‌ها وجود داشت.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید ارائه لایحه جامع نظام انتخابات جز اولویت‌های دولت نیست که تاکنون آن را به مجلس ارائه نکرده‌اند، بیان کرد: اکنون قانون انتخابات مجلس در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها بررسی می‌شود ولی اگر دولت نیز لایحه خود را به مجلس دهد بصورت یک جا لایحه دولت و مصوبات کمیسیون را به صحن ارائه می‌کنیم.

وی افزود: اگر لایحه جامع نظام انتخابات به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، احتمال اینکه این قانون مشمول اصل 75 قانون اساسی شود، وجود دارد.

بی‌مقدار ادامه داد: البته طرحی که مجلس اکنون تهیه کرده، مشمول اصل 75 قانون اساسی نمی‌شود زیرا به هر حال انتخابات باید برگزار شود و نمی‌توان با توجیه داشتن بار مالی، این طرح را در شورای نگهبان رد کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون استانی شدن انتخابات مجلس در کمیسیون امورداخلی کشور مورد بحث قرار گرفته است، گفت: همچنین راجع به تبلیغات انتخاباتی نیز مباحثی مطرح شده است.

عدم احراز صلاحیت 

موضوعیت ندارد

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کمیسیون امورداخلی کشور مجلس تبصره‌ای در قانون انتخابات تصویب شده که اگر شورای نگهبان بخواهد کسی را رد صلاحیت کند باید مستند به دلایل باشد، بیان کرد: در سیاست‌های کلی انتخابات نیز همین موضوع آمده بود و مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کرده‌اند تا حقی از کاندیداها ضایع نشود.

وی افزود: یکی از اعضای کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها پیشنهاد داد تا مقرر شود از این پس شورای نگهبان نتواند کاندیدایی را بدون ارائه دلیل رد صلاحیت کند؛ عدم احراز صلاحیت موضوعیت ندارد بلکه رد صلاحیت کاندیداها باید بنابر ادله متقن باشد و به خود آن کاندیدا ارائه شود.

حزبی شدن انتخابات در قانون مطرح نشده است

بی مقدار با بیان اینکه هنوز حزبی شدن انتخابات در قانون مطرح نشده است، ادامه داد: نظر من این است که کشور برای داشتن دموکراسی باید حزبی شود، اگر انتخابات حزبی شود نمایندگان نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

غلاﻣﺮﺿﺎ ﻛﺎﺗﺐ نیز در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص نشست۲۲ آبان ماه پیرامون بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: جلسه دیروز دومین جلسه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس بود که با حضور حقوقدانان شورای نگهبان و نمایندگان طراح این طرح در کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس برگزار شد.

رئیس کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجائی که نگاه طراحان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بحث اصلاح ساختار انتخابات کشور است تا به کارآمدی بیشتر مجلس منجر شود، تلاش بر این است تا بتوانیم تفکر ملی را در مجلس حاکم کنیم.

وی افزود: نمایندگان باید به ماموریت اصلی خود که بحث نظارت بر اجرای قانون و تقنین است بپردازند و از مسائل جزئی و منطقه‌ای که رسالت شوراهای شهر و روستا است پرهیز کنند زیرا پارلمان‌های محلی باید امورات محلی را انجام دهند.

مجلسی که ملی فکر کند دولت را در مسیر صحیح قرار می‌دهد

کاتب ادامه داد: اگر مجلس مسیر خود را به خوبی طی کند، یقینا دولت را در مسیر صحیح قرار می‌دهد که این شیوه موجب کارآمدتر شدن نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور می‌شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی هزینه‌های سیاسی انتخاب در بخش‌های نظارتی را کاهش می‌دهد، گفت: شورای نگهبان هزینه‌های سنگینی را به دلیل وظیفه نظارتی خود می‌پردازد، همچنین این شورا در بخش اجرائی انتخابات مجلس نیز با چالش‌های جدی مواجه است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *