سایت خبری پیام ما آنلاین | دولتخانه صفوی میان زمین و هوا

دولتخانه صفوی میان زمین و هوا





۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱

دولتخانه صفوی میان زمین و هوا

مدیر میراث  فرهنگی قزوین:دستگاه ورزش و آموزش و پرورش مانع اجرای طرح ساماندهی هستند

اختلافات میان دستگاهی موجب شده تا احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی قزوین که از ارزشمندترین مجموعه های تاریخی و به عنوان یکی از مهم ترین طرح های گردشگری کشور به شمار می رود پس از سال ها به بن بست رسیده و در بلاتکلیفی به سر ببرد. دولتخانه صفوی قزوین از ارزشمندترین مجموعه های تاریخی کشور به شمار می رود، این مکان که در مرکز شهر قزوین و در میان باغی که در زمان صفویه ایجاد شده قرار دارد، در روزگاران قدیم ( قرن نهم هجری ) مقر حکومت شاه طهماسب صفوی و قلب دیوان سالاری ایران بوده است.

سردرب عالی قاپو به همراه عمارت (کاخ) چهلستون که بعدها الهام بخش ساخت عالی قاپو و چهلستون در اصفهان شد از آثار باقی مانده در این مجموعه تاریخی و از یادگاران پایتختی قزوین به شمار می روند که همه ساله مورد بازدید حجم انبوه و قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرند.

گراند هتل اولین هتل مدرن ایران از بناهای دوره قاجاری، مدرسه امید نخستین مدرسه مدرن قزوین و همچنین بقعه تاریخی چهار انبیاء (مدفن چهارتن از پیامبران الهی) نیز در دل این مجموعه تاریخی قرار گرفته اند.

به دلیل اهمیت این مجموعه و نقش آن در معرفی تاریخ و هویت شهر قزوین و همچنین تاثیر آن در حوزه گردشگری، ساماندهی این مجموعه از سالها قبل در دستور کار مسئولان قرار داشت.

ساماندهی و احیای مجموعه دولتخانه صفوی همچنین یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 82 به قزوین بود.

با همه این اوصاف به دلیل اختلافات پیش آمده بین دستگاه های اجرایی مانند میراث فرهنگی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش بر سر آزادسازی اراضی مربوط به این مجموعه و همچنین نبود عزم جدی از سوی دستگاه های بالادستی برای حل این موضوع طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی پس از سال ها بر زمین باقی مانده و عملا در بن بست قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در گفت و گو با ایرنا پیرامون آخرین وضعیت طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی گفت: این طرح تا شاهد آزادسازی اراضی مربوطه از سوی دستگاه ورزش و آموزش و پرورش نباشد قابلیت اجرا ندارد.

محمد علی حضرتی ها اظهار داشت: در کاوش های باستان شناسی این مجموعه در سال جاری به آثاری از دوره قاجار برخورد کرده ایم و پیش بینی می کنیم به سازه های معماری مربوط به دوره صفوی نیز برخورد کنیم اما به دلیل اینکه ادامه فعالیت باستان شناسی در این مجموعه واقع در زیر زمین در پی ساختمان های مربوط به ادارات کل آموزش و پرورش (دبیرستان پاسداران) و ورزش و جوانان (مجموعه تحتی) قرار دارد، عملا ادامه کار امکان پذیر نیست.

آنطور که ایرنا نوشته این مسوول گفت: به نظر می رسد به یک چهارم آثار بدست آمده ناشی از مطالعات و کاوش های باستان شناسی در این مجموعه دست پیدا کردیم و سایر آنها در زیر ساختمان های با کاربری آموزشی و ورزشی مدفون هستند. 

وی اظهار داشت: برای ساماندهی و احیای دولتخانه صفوی باید همراه با اطلاعات دقیق از بناهای فعلی و گذشته آن، طرح و پلان کاملی از این مجموعه داشته باشیم و به همین دلیل مطالعات باستان شناسی در این مکان نیز دنبال شده است اما عملا با وجود فضاهای متعلق به آموزش و پرورش و ورزش و جوانان ادامه کار ممکن نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: ساماندهی و احیای دولتخانه صفوی قزوین از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب است و پیش از این مقرر شده بود تا دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی تختی به همراه فضای اداری مخابرات و پست برای اجرای این طرح تخلیه و تخریب شوند که تنها ساختمان پست تخریب شده و بخشی از مجموعه تختی (زمین چمن) به میراث واگذار شده است.

وی با بیان اینکه زمین و فضای معوض برای دبیرستان پاسداران به آموزش و پرورش پیشنهاد شد و آنها پذیرفتند اما در ادامه به مخالفت پرداختند و از تخلیه فضای فعلی امتناع کردند، اظهار داشت: در خصوص مجموعه تختی نیز زمین هایی به اداره کل ورزش و جوانان واگذار شده است اما این دستگاه اصرار دارد که فضایی در نزدیک دولتخانه صفوی در اختیار داشته باشد که این موضوع میسر نیست.

حضرتی ها در خصوص درخواست های دستگاه آموزش و پرورش و ورزش و جوانان قزوین برای تخلیه از مکان های یاد شده، گفت: این درخواست ها باید متناسب با واقعیت های موجود بوده و قابل اجرا باشند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *