سایت خبری پیام ما آنلاین | پرش شورای فنی میراث فرهنگی استان‌ها از قانون مجلس

پرش شورای فنی میراث فرهنگی استان‌ها از قانون مجلس





۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶

پرش شورای فنی میراث فرهنگی استان‌ها از قانون مجلس

باتوجه به اهمیتی که شورای فنی میراث فرهنگی استان ها در حوزه میراث فرهنگی کشور  دارد  این شورا شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی شود.

شورای فنی میراث فرهنگی استان‌ها ازجمله بخش‌های مهمی است که در حوزه میراث فرهنگی فعال است. این شورا متشکل از نمایندگان حقیقی و حقوقی شامل، شخص مدیرکل، معاون میراث فرهنگی استان و مسوول حقوقی است که بررسی و اظهارنظر کارشناسی خود را در زمینه پژوهش‌ها، مطالعات و ارزیابی طرح‌ها و اقدامات با موضوع حفاظت، مرمت، ایجاد و تغییر کاربری، باززنده سازی، ساماندهی، توسعه و عمران و کلیات مداخلات در عرصه و حریم آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی ایران، با رعایت ضوابط، دستورالعمل‌ها و منشورهای ملی و بین‌المللی ارائه می‌دهند. اهمیت این شورا از این روست که باتوجه به آنکه تمامی اعضای آن با مشکلات و مسائل میراث فرهنگی از نزدیک آشنا هستند، تصمیم و نظر آن‌ها برای اداره کل گره‌گشا خواهد بود.

همچنین بر اساس آیین نامه تشکیل شورای فنی استان‌ها بررسی کلیات فعالیت های اجرایی سالانه حفاظت و احیاء بناها، بافتها و محوطه های تاریخی و برنامه های پیشنهادی سالانه استان برای ارائه به سازمان مرکزی، بررسی شرح خدمات کلیه طرح ها با موضوع مستندنگاری، حفاظت، مرمت، استحکام بخشی، تبدیل و تغییر کاربری و باززنده سازی، تدوین دستورالعمل های پیشنهادی برای حسن انجام وظایف شوراهای استانی و … بخشی از وظایف شورای فنی استان‌ها خواهد بود.

حال بعد از تصویب قانون منع به کار گیری بازنشستگان در پست‌های دولتی این  تفکر ایجاد می شود که آیا  شورای فنی میراث فرهنگی شامل این قانون می شود یاخیر؟

کارشناسان هیچ گاه بازنشسته نمی‌شوند

در این خصوص سیدهادی احمدی رویینی (مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی) با تاکید برآنکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک سازمان با محوریت نیروی انسانی است درخصوص کارکرد شوراهای فنی اعتقاد دارد: این سازمان کارشناس محور است و به نظرات پیشکسوتان اهمیت می‌دهد. اگر میراث فرهنگی چنین کاری نکند کدام ارگان می‌خواهد چنین کاری انجام دهد؟ چراکه میراث فرهنگی براساس علوم نظری است از این رو توجه به نظرات پیشکسوتان را سیاست کاری خود قرار داده‌ایم.

اعضای شورای فنی میراث فرهنگی بابت حضور در شورا، حقوق دریافت نمی‌کنند

او با اشاره به آنکه اعضای شورای فنی میراث فرهنگی بابت حضور در شورا، حقوق دریافت نمی‌کنند و چنین چیزی در سیستم اداری تعریف نشده است، گفت: در بیشتر مواقع با خواهش و تمنا و درخواست ما، پیشکسوتان می‌پذیرند تا در شورای فنی استان‌ها شرکت کنند. درعین حال با فقدان تعداد کافی از پیشکسوتان روبه رو هستیم که بتوانیم در هر استان یک یا دو پیشکسوت را در شورای فنی استان فعال کنیم. درچنین شرایطی که با محدودیت تعداد پیشکسوتان روبه رو هستیم، ناچار می‌شویم تا از یک پیشکسوت در شورای فنی دو استان بهره جوییم و درحال حاضر جایگزین هم نداریم.

احمدی ادامه داد: چند قانون در شورای فنی وجود دارد، ‌اول آنکه کسی که عضو شورای فنی است نباید با هیچیک از بخش‌های سازمان میراث و گردشگری قرارداد داشته باشد. برای مثال امکان ندارد کسی با اداره کل حفظ و احیا بناهای تاریخی قرارداد داشته باشد و بعد بتواند به عنوان عضو شورای فنی میراث فرهنگی رای دهد. 

اگر چه یکی از بهترین قوانینی که مجلس تصویب کرا را می توان منع به کار گیری بازنشستگان در پست های دولتی به شمار آورد اما در برخی کار ها و  پست ها  کسی که تجربه بیشتر داشته باشد صلاحیت این  پست را بیشتر خواهد داشت. از جمله پست های مذبور شورای فنی میراث فرهنگی است که طبق گفته مسوولین برای  این افراد حقوقی در نظر گرفته نمی شود که حال بخواهند شامل این قانون شوند.  

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *