پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | باغستان قزوین قربانی توسعه شهری

باغستان قزوین قربانی توسعه شهری





۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵

باغستان قزوین قربانی توسعه شهری

در صورت ادامه ساخت پل امام رضا(ع) نزدیک به 850 متر از باغستان قزوین تخریب می‌‌شود

بازهم توسعه شهری بدون توجه به محیط زیست. اینبار باغستان هزار ساله قزوین با وسعتی حدود هزار و 500 هکتار در معرض خطر پل سازی قرار گرفته است.

باغستان سنتی قزوین و شناسنامه این شهر که تا کنون شهر را از بسیاری آسیب‌های زیست محیطی مصون نگه داشته، در حال نابودی است. به گفته مدیر کل میراث فرهنگی این شهر، باغستان سنتی قزوین ثبت ملی شده و تلاش برای ثبت جهانی این باغ هم در دست انجام است. اما اکنون با ساخت پلی شهری قرار است ریه‌های شهر نابود شود. در صورت ادامه کار، ساخت این پل (امام رضا(ع) وارد باغات سنتی قزوین می‌شود و نزدیک به 850 متر از باغستان را تخریب می‌کند.

توقف یا ادامه کار؟

در حالی که گزارش‌ها حاکی از این است که فعالیت‌های عمرانی ساخت این پل متوقف نشده، بلکه به صورت کاملاً خزنده و به آرامی همچنان ادامه دارد، حسن پسندیده مدیر کل محیط زیست استان قزوین این خبر را تکذیب می‌کند. او به پیام ما می‌گوید: ساخت این پل از سال‌های گذشته آغاز شده و هم اکنون با رسیدن به باغستان فعلا متوقف شده است.

پسندیده در پاسخ به ما در خصوص نگرانی از ادامه پروژه و تخریب درختان این باغ می‌گوید: این یک موضوع فرابخشی است که چندین دستگاه(محیط زیست، شهرداری، جهاد کشاورزی، کمیسیون شورای ترافیک و حتی باغداران) در آن مسوول هستند. البته حفظ کاربری اراضی و باغات بر عهده کمیسیونی است و جهاد کشاورزی به عنوان دبیرخانه این کمیسیون تولیت آن را بر عهده دارد.

همچنین در حالی که معاون عمرانی استاندار قزوین از تصمیم به تملک درآوردن 500 هکتار از باغات در معرض نابودی سخن می‌گوید، پسندیده معتقد است این کار به راحتی امکان پذیر نیست و باید موضوعات اینچنینی در کمیسیون‌های مربوطه پیگیری شود. او می‌گوید: باغداران نمی‌توانند به صرف اینکه این باغ‌ها شخصی هستند با میل و اراده آنها را واگذار کرده یا تغییر کاربری دهند. هرگونه تغییری در این باغات از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری خواهد شد.همچنین باغداران در حفظ این باغ‌ها مسوولیت دارند و نمی‌توانند آن را رها کنند. جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه متولی این موضوع وظیفه دارد این باغستان را به صورت مداوم پایش کند.

اعتراض مردم

به گفته منیره قوامی عضو شورای شهر قزوین، در صورت قطع بخشی از درختان این باغستان، دمای شهر  حداقل ۸ درجه افزایش خواهد داشت. او می‌گوید: «این باغستان  سبب می‌شود مقدار آلاینده‌ها در سطح شهر کاهش یافته و استان قزوین مانند دیگر استان‌های پرجمعیت کشور تبدیل به  استان آلوده‌ای نشود.»

بسیاری از مردم و دوستداران محیط زیست، نسبت به این موضوع معرتض‌اند.تاکنون زنجیره‌های انسانی متعددی در اعتراض به این تخریب تشکیل شده. علاوه بر این، در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده شده است. یکی از کاربران در توییتر نوشته است: «مردم شهر من این غول‌های بتنی و فلزی را نمی‌خواهند، مردم قزوین پل نمی‌خواهند. مردم باغ و باغستان چندصدساله‌شان را می‌خواهند و درخت پسته‌ی 150 ساله‌ی ایستاده در برابر پل، برایشان حکم نَفَس دارد.آقای استاندار، آقای شهردار، شورای شهر…این مطالبه مردم شهرمان است، پل را متقوف کنید.»

زاهدی استاندار قزوین در این بین، مشکل اصلی را نبود متولی حفظ این باغستان می‌داند و معتقد است همین موضوع سبب شده تا حل این مشکل 16 ساله ادامه یابد. او می‌گوید: « باغداران مشکلاتی در زمینه آب جهت آبیاری، امنیت و ساخت راه جهت تردد دارند و باید ایجاد علاقه و انگیزه مختصر اقتصادی برای مالکان باید وجود داشته باشد تا همکاری آنها برای حفظ این مجموعه جلب شود.»

پسندیده، در واکنش به اعتراضات مردمی، اطمینان خاطر می‌دهد که محیط زیست هم به عنوان یکی از متولیان این قضیه با هرگونه توسعه بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی برخورد قاطع و بدون محافظه کارانه‌ای خواهد کرد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *