پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دستور وزیر کشور برای انتقال آب از دریای عمان

دستور وزیر کشور برای انتقال آب از دریای عمان





۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵

دستور وزیر کشور برای انتقال آب از دریای عمان

رحمانی فضلی:  انتقال آب از دریای عمان حتما با اولویت  پیگیری شود

درحالیکه محیط زیست با هرگونه طرح انتقال آب مخالفت کرده و طرح‌های اینچنینی را بدون پیوست زیست محیطی می‌داندکه وزیر کشور به تازگی عنوان کرده انتقال آب از دریای عمان حتما با اولویت توسط دستگاهای مسوول پیگیری می شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی درجلسه بررسی آخرین وضعیت خشکسالی کشور که روز دوشنبه در وزارت کشور برگزار شد،  ضمن تاکید بر ضرورت ارائه پیشنهادات و روش‌های نوین جهت مقابله با وضعیت موجود خشکسالی و مصرف بهینه آب در کشور اظهارکرد: موضوع آب شرب در سال ۹۸ باید در اولویت قرار گیرد. موضوع استقرار دستگاه‌های آب شیرین کن و انتقال آب از دریای عمان با جدیت پیگیری می‌شود.

او در این جلسه بیان کرد: انجام اقدامات فرهنگی به‌خصوص فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب باید در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار بگیرد تا بتوانیم به کمک مردم با وضعیت خشکسالی موجود مقابله کنیم.

مخالفت کارشناسان

یکی از کسانی که مخالفت سرسختانه خود را با هرگونه طرح انتقال آب بیان کرد محمد فاضلی مشاور وزیر نیرو در امور راهبردی و توسعه پایدار بود . او اردیبهشت ماه امسال طرح انتقال آب از دریای عمان را خیال پردازانه توصیف کرد و گفت: به جای این طرحها باید به اصلاح الگوی مصرف آب روی آورد که طبق بند هشت سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری توصیه شده است.

داوود میرشکار مدیرکل زیست بوم دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم سال گذشته مخالفت خود را با اجرای طرح‌های بین حوضه‌ای بیان کرد و گفت: هر اتفاق انسان ساختی می تواند تاثیرات منفی خود را در اکوسیستم های ساحلی ،دریایی و خشکی بگذارد ،انتقال آب بین حوضه ای نیز یکی از اتفاقات انسان ساخت است که اثرات منفی زیادی به دنبال دارد. میرشکار هم معتقد است باید به جای اجرای طرح‌های انتقال آب، بر منابع آب داخلی مدیریت درستی صورت گیرد.

هزینه های مادی و محیط زیستی

هزینه های سنگین بهره برداری،نگهداری و تامین انرژی، هزینه های کلان سرمایه گذاری، هزینه های قیمت تمام شده آب، دشواری های اجتماعی ناشی از عبور خطوط انتقال آب به شهرها و روستاهای مسیر انتقال که همگی با بحران شدید مواجه هستند همه دلایلی می شود تا این گونه طرح را فاقد توجیه کند. 

به گفته میرشکار، آب را معمولا برای انتقال 3 قسمت می کنند که یک قسمت آن آب شیرین می شود و دو قسمت دیگر را متاسفانه به دلیل شوری و دمای بالای آن به دریا رها می کنند که همین می تواند اثرات منفی در دریا داشته باشد.

همچنین برخی از صاحب نظران معتقد هستند که با وارد کردن اعتبارات و بودجه انتقال آب در اصلاح الگوی مصرف، همان منابع آب به دست می آید و نیازی به انتقال آب نیست اما برخی کارشناسان معتقدند با روند خشکسالی ها و بحث تغییرات اقلیمی، مشروط به رعایت الزامات زیست محیطی آب از دریای عمان به فلات مرکزی منتقل شود.

نامه سرگشاده

چندی پیش هم، جمعی اساتید و متخصصان علوم مرتبط با محیط زیست در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسوولین ارشد نظام نسبت به خطرات استمرار طرح‌های بزرگ انتقال آب هشدار دادند و این طرح‌ها را عامل ویرانی اکوسیستم‌های حساس کشور دانستند. در بخشی از این نامه عنوان شد: اصرار بر ادامه پروژه‌هایی مانند انتقال آب ، نه‌تنها امنیت کشور را تهدید می‌کند بلکه با از بین بردن میراث طبیعی و فرهنگی بر دامنه مشکلات تخریب زیست‌بوم، مانند گسترش ریزگردها، فرونشست زمین و انقراض گونه‌ها می‌افزاید.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *