سایت خبری پیام ما آنلاین | هشدار برای روز مبادا

هشدار برای روز مبادا





۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۹:۵۰

هشدار برای روز مبادا

وزیر بهداشت: توفان نزدیک است، سازمان برنامه و بودجه، بیمه سلامت و تامین اجتماعی برای تامین نقدینگی واردات دارو کمک کنند

نگرانی از کمبود دارو در کشورمان روز به روز بیشتر می‌شود.

این را می‌توان از اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت فهمید. آنجا که سیدحسن هاشمی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هشدار داد که «توفان در راه است. در وزارت بهداشت نباید دچار رو در بایستی شویم. حتما مومنانه تیمی را همراه داشته باشید که تا آخر پای کار باشند و بدانند روزهای سختی در پیش داریم.» اشاره او به تحریم‌هایی است که آمریکا پس از خروج از برجام علیه کشورمان آغاز می‌کند و از آبان، با تحریم نفت کشورمان قصد دارد فشارها را افزایش دهد. هاشمی آن دوران را «روز مبادا» دانست که ایران باید برای آن آماده باشد.

کمبود دارو تشدید می‌شود؟

در حالی که در یک ماه گذشته داروی بیماران هپاتیت B و C و  تالاسمی در بازار کمیاب شده و روز گذشته هم داریوش آرمان، رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی از نایاب شدن یکی از داروهای پرمصرف برخی بیماران دیالیزی خبر داده، اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت حکایت از نگرانی شدید او از کمبود دارو در ماه‌های آینده در صورت ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دارد. آنطور که ایسنا نوشته، او گفته یکی از مشکلات مهم ما نقدینگی است. عقل حکم می‌کند که دانشگاه‌های علوم پزشکی مواد اولیه، دارو و تجهیزات ضروری را ذخیره داشته باشند و آمادگی داشته باشیم که مشکلی متوجه مردم نشود. برای این کار نیز به پول نیاز داریم. ما بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان طلب داریم که بخش بیشتری از آن مربوط به شرکت‌های داروسازی وارد کننده دارو و تجهیزات پزشکی است که امروز بیش از هر زمان دیگر برای واردات نیاز به نقدینگی داریم. به همین دلیل از سازمان برنامه و بودجه، بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم که به ما کمک کنند. هاشمی از بانک مرکزی خواسته با مدیریت صحیح، ارز شرکت‌های وارد کننده دارو را تامین کند چرا که به اعتقاد او «بحث دارو و تجهیزات پزشکی مهم‌تر از گندم، روغن و کنجاله است.»

نیاز به سه میلیارد دلار

به گفته محمدنعیم امینی‌فرد، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تا پایان سال به حدود سه میلیارد دلار ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیاز است. او گفته این نیاز  در شرایطی است که در این وضعیت ارز به انواع و اقسام خدمات و کالاها داده می‌شود اما ارز لازم به بخش سلامت اختصاص نمی‌یابد که در این چند ماه این موضوع به خوبی دیده شد. اشاره نعیمی فرد می‌تواند به واردات برخی کالاهای غیرضروری در سه ماه اخیر باشد. از جمله اینکه واردکنندگان خودرو برای واردات خودروهایی که دست‌کم از 150 میلیون تومان در ایران قیمت می‌خورند، 600 میلیارد تومان ارز دولتی گرفتند، آن هم در حالی که در همین ایام بیماران تالاسمی از دسترسی به داروی خارجی محروم بودند.

نوش‌داروی 

پس از مرگ سهراب

وزیر بهداشت از حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان درخواست کرده به همه دستگاه‌های ذیربط دستور دهد تا برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی با وزارت بهداشت همکاری کنند. هاشمی گفته اگر بنا باشد در این شرایط ویژه مانند روزهای عادی رفتار کنیم، نهایت بی‌تدبیری است و ممکن است به خیانت تشبیه شود. اگر کسی بگوید که شش ماه دیگر این مشکل را برای شما حل می‌کند، باید گفت که نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است.

این اظهارات در حالی است که در ماجرای انتشار  نام وارد کنندگان خودرو، نام وزارت بهداشت در صدر وارد کنندگان خودرو بود. اگرچه روابط عمومی این وزارت‌خانه اعلام کرد ارز دریافت شده برای واردات آمبولانس بوده اما اسنادی در این خصوص منتشر نشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *