پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | راشاگیت تکرار دوباره واترگیت

راشاگیت تکرار دوباره واترگیت





۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۲۳

راشاگیت
تکرار دوباره واترگیت

بسم الله خرمی

روز دوشنبه 25 بهمن ماه بود که مایکل فلین مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ناچار به استعفا شد، خبری که واکنش غرب تا شرق را دربرداشت. روس ها ابراز نگرانی کردند و برخی از آمریکایی ها فلین را خدمتکار روس ها خواندند. مایکل مور کارگردان و مستندساز آمریکایی به فلین صفت مزدور روسیه را نسبت داد. دیپلمات‌های روسیه «استعفای تحمیلی» مایکل فلین را تلاشی در راستای تخریب مناسبات دو کشور روسیه و آمریکا می‌دانند. آن‌ها بر این باورند که عده‌ای در آمریکا همچنان خواستار تنش در مناسبات میان دو کشور هستند و بر آنند که از عادی‌‌سازی روابط دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا جلوگیری کنند.
آپریل 2016 بود که ترامپ گفت: « اگر رئیس جمهور شوم، روابط را با روسیه گسترش خواهم داد». گهگاهی شنیده می شد که اعضای ستاد انتخابات دونالد ترامپ با روسیه ارتباط دارند. ماموران اطلاعاتی آمریکا در ردگیری ها و شنودهایی که به طور عادی انجام می دادند متوجه این امر شدند.
از میان مشاوران ارشدی که به طور ممتد با مقامات روس در ارتباط بودند می توان به «پل منِفورت» مدیر کمپین انتخاباتی و «مایکل فلین» اشاره کرد.
بر خلاف تمام نظر سنجی ها، سرانجام ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد. مخالفان دولت ترامپ این بار اعلام کردند که روسیه در انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ نقش مهمی ایفا کرده است که ترامپ پیوسته آن را رد می کرد.
واقعیت نشان می دهد که تنفر ترامپ از رسانه ها کار دست او داد.
نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد: تیم کمپین ترامپ یک سال قبل از انتخابات آمریکا با مقامات روسی در ارتباط بوده اند و این همزمان با دوره ای است که ظاهرا روسیه با هک کردن اطلاعات مربوط به انتخابات سعی در نفوذ در این انتخابات داشته است.
بر اساس گزارش نیویورک ‌تایمز، سازمان‌های اطلاعاتی امریکا در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ستاد ترامپ بر سر موضوع حملۀ سایبری یا دیگر تلاش‌های مسکو برای نفوذ در انتخابات ریاست‏‎جمهوری امریکا، با این کشور تبانی کرده است یا خیر.
به گفتۀ مقاماتی که با این روزنامه گفت‌وگو کرده‎اند، هنوز هیچ مدرکی دال بر تبانی ستاد ترامپ با روس‎ها یافت نشده است. شب انتشار این خبر فلین استعفا کرد و رسوایی دیگری در کاخ سفید رخ داد. انگار که سرنوشت نمی خواهد هیچ یک از برنامه های ترامپ درست اجرا شود.
فلین در ابتدای طرح این اتهام تاکید می‌کند که حرفی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه زده نشده، مایک پنس هم از این ادعای او حمایت می‌کند. اما کمی بعد چندین مقام امنیتی آمریکایی می‌گویند مکالمه سفیر روسیه شنود می‌شده است و آنها تایید می‌کنند که آقای فلین درباره تحریم‌ها با او صحبت کرده است..
تحولات اینروزهای آمریکا را می توان به نوعی یادآور خاطرات تلخ واترگیت برای جمهوری خواهان دانست. بین سال های 1972-1975 در آمریکا اتفاقاتی افتاد که فاش شدن آن به یک بحران سیاسی در آمریکا بدل گشت، پیامد این رسوایی استعفای ریچارد نیکسون رییس جمهور، جمهوری خواه وقت آمریکا بود.
واترگیت هتلی است در واشنگتن که در سال 1972 محل استقرار ستاد انتخاباتی دموکرات ها بود، در جریان آن انتخابات تعدادی از ماموران اف بی آی وارد واترگیت شدند ودستگاه شنود کار گذاشتند و مقادیری از اسناد موجود را به منظور بهره برداری های مختلف به سرقت بردند. این اقدم غیر قانونی با پیدا شدن یک نوار کاست توسط یک مامور حراست هتل بطور تصادفی لو رفت و روزنامه واشنگتن پست از طریق دو تن از روزنامه نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و برنشتاین آن را به اطلاع افکار عمومی رساندند.
اما نکته ی جالب توجه در باره ی واترگیت این است که این اقدام هواداران نیکسون او را مجبور به استعفا کرد و ماجرای واترگیت را برای همیشه به لکه ی ننگی در تاریخ سیاسی عملکرد جمهوری خواهان تبدیل کرد.
به نظر می رسد این بار اگر تمام نشانه ها مثل حمایت های ترامپ از پوتین، ناکارآمد دانستن ناتو، ارتباطات پنهانی مشاوران وی با مقامات روس و حمایت های پوتین از ترامپ را کنار هم بگذاریم، می شود به این پی برد که امکان دارد یکبار دیگر هم شاهد افتضاحی جدید از سوی جمهوری خواهان اما این بار با نام «راشاگیت» باشیم.
اگر ترامپ به سرنوشت نیکسون دچار شود، شاید دیگر نتوان امید داشت که رابطه روسیه با ایالات متحده بهبود یابد و آبروی جمهوری خواهان خواهد ریخت و اعتبارشان را در جامعه آمریکا از دست خواهند داد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *