سایت خبری پیام ما آنلاین | پلاسکو و ساختمان آموزش و پرورش استان کرمان

پلاسکو و ساختمان آموزش و پرورش استان کرمان





۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۴۹

پلاسکو و ساختمان آموزش و پرورش استان کرمان

عباس تقی زاده
در بین ساختمان های اداری کرمان، ساختمان اداره کل آموزش و پرروش استان یکی از قدیمی ترین هاست. ساختمانی که بخشی از آن چنددهه قبل، مدرسه بوده است و در خیابان معلم قرار دارد.
این ساختمان دارای دو ورودی جنوبی از خیابان معلم و ورودی شمالی از سمت کوچه ای است که به خیابان شریعتی در حوالی چهارراه کاظمی یا قدس می رسد و هم باریک و هم شلوغ و پرتراکم است.
ساختمان اداره کل آموزش و پرروش استان کرمان، خاطرات زیادی در خود دارد. محوطه آن یادآور روزهای مبارزه فرهنگیان کرمانی در پاییز و زمستان 1357 است و روزگاری حجت الاسلام شیخ علی ایرانمنش مدیرکل شهید آموزش و پرروش استان در آن مدیریت می کرد.
اتاق محل کار شهید ایرانمنش در طبقه دوم ساختمان مرکزی این مجموعه قرار داشت و در حال حاضر دفتر رییس اداره رسیدگی به تخلفات اداری در آن مستقر است. آن سالها این بخش از ساختمان دوطبقه بود تا اینکه در دهه 70 طبقه سوم به آن اضافه شد.
حادثه ساختمان پلاسکو در تهران و زلزله خیز بودن استان کرمان، توجه بیشتر و جدی تر به مسایل ایمنی در همه ساختمان ها بویژه ساختمان های اداری را یادآور می کند.
قدمت ساختمان اداره کل آموزش و پرورش به حدی است که با بررسی کارشناسی بعید می دانم اجازه تداوم فعالیت پیداکند. شنیده شده اداره دارایی استان که در سمت شرقی این ساختمان قرار دارد با ایجاد موانع و چیدن برخی وسایل، توقف خودروهای کارمندانش در نزدیکی دیوارهای اداره آموزش و پرورش که در حیاط آن قرار دارند را غیرممکن ساخته است تا در صورت بروز حادثه و ریزش بخش هایی از این ساختمان، آسیبی به آنها نرسد. دیدن آجر دیوارهای طبقات ساختمان از محوطه اداره دارایی به خوبی نشان می دهد زمانِ تخلیه و نوسازی ساختمانی که دستکم 400 نفر دایما در آن مشغول کار هستند و صدها ارباب رجوع دارد فرارسیده است.
از سویی ارتباط دو حیاط شمالی و جنوبی ساختمان با مسدود کردن راه ماشین رو در سالهای گذشته که از وسط ساختمان می گذشت معضل دیگری است که در زمان بروز حوادث احتمالی دسترسی به نقاط مختلف آن را دشوار می کند. دسترسی وقتی مهم تر می شود که بدانیم سالن اجتماعات این اداره با گنجایش 400 نفر در محوطه شمالی آن قرار دارد و با وجود فرسوده بودن، همچنان از آن استفاده می شود. راه وردوی محوطه شمالی از کوچه است که امکان ورود خودروهای آتش نشانی هم به دلیل ارتفاع پایین در ورودی و وجود طبقه دوم روی در ورودی و عرض کم، وجود ندارد.
آموزش و پرورش از اداراتی است که بیش ترین ارباب رجوع را دارد اداره ای که حدود 50 هزار معلم و 500هزاردانش آموز در استان را ساماندهی می کند محل رفت و آمد افراد بسیاری است. در مرکز شهر قرار دارد و بخشی از ترافیک محدوده خیابان معلم مربوط به آن است.
البته تلاش های مدیران آموزش و پرورش استان کرمان از سالهای قبل برای احداث ساختمان جدید آموزش و پرروش استان آغاز شده و آقای ابراهیم جهانگیری و دکترمحمد محسن بیگی نیز پیگیر امور بوده و هستند اما موانع ساخت ساختمان جدید، برداشته نشده است.
این درحالی است که از ساختمانی که اسکلت فلزی آن از حدود 10 سال قبل در خیابان ادیب آماده شده، به عنوان محل جدید آموزش و پرروش استان نام برده می شود اما سالهاست در این وضعیت باقی مانده و اسکلت آن در حال زنگ زدن و آسیب دیدن است. به هرحال تعیین تکلیف این ساختمان نیز ضروری است.
امید می رود در بودجه سال 96 استان کرمان، ردیف خاصی برای احداث ساختمان اداری آموزش و پرروش استان کرمان در نظر گرفته شود و اگر چنین موضوعی دیده نشده است در این باره چاره اندیشی و تصمیم گیری شود. با توجه به ارتباط نزدیک، موثر و تنگاتنگ آموزش و پرورش استان از طریق شورای آموزش و پرورش با استانداری چنین مساله ای قابل حل است. امید می رود آقای علیرضا رزم حسینی به عنوان رییس شورای آموزش و پرروش استان کرمان با تصمیم دلسوزانه و قاطع در این زمینه، باز هم برای استان کرمان و آموزش و پرورش فرزندان استان منشا خدمت و برکت شوند.
مسلما شایسته استان کرمان نیست ساختمان آموزش و پرورش آن در بین ادارات کل استان، ناایمن ترین باشد. شاید مقایسه آن با ساختمان ادارات کل آموزش و پرروش سایر استانها نیز حاکی از فرسوده بودن آن نسبت به بقیه باشد این درحالی است که نواحی یک و 2 آموزش و پرروش شهر و سایر مناطق و شهرستان های استان دارای ساختمان ادرای مناسب هستند اما اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، دارای ساختمان مناسبی نیست. همچنین احداث ساختمان جدید این اداره کل و انتقال آن از خیابان معلم به مکانی دیگر مانند بلوار22 بهمن (خ ادیب) بخش زیادی از سنگینی ترافیک محدوده کنونی را کم می کند.
ساختمان کنونی آموزش و پرورش نیز می تواند متناسب بانیاز این اداره، تغییر کاربری دهد، پس از تخریب مرکزآموزشی در ان احداث شود که باتوجه به موقعیت آن، این پیشنهاد چندان منطقی نیست. می تواند بخشی از آن به کوچه ای تبدیل شود و مسیر موازی شریعتی به خیابان معلم را شکل دهد و دو طرف آن با کاربری تجاری، در صورت نبود منع قانونی منبعی برای درآمدزایی گردد.
البته آموزش و پرورش دارای بخش های متنوعی است که این ساختمان می تواند با اولویت مدیران، پس از بازسازی در اختیار آن بخش قرار گیرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *