پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دو سال از استانداری رزم حسینی در کرمان گذشت استاندار توسعه‌ طلب

دو سال از استانداری رزم حسینی در کرمان گذشت استاندار توسعه‌ طلب





۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵

دو سال از استانداری رزم حسینی در کرمان گذشت
استاندار توسعه‌ طلب

16 آذر ماه سال جاری، علیرضا رزم حسینی وارد سومین سال خدمت خود در استانداری کرمان شد.
رزم حسینی که پیش از استانداری کرمان از فعالان بخش خصوصی بود، در حالی حاضر به پذیرش این سمت شد که نام وی در گزینه های پیشنهادی هیچ یک از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا نبود.
اصولگرایان با پنج نفر به میدان آمدند

پنج ماه پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات خرداد 92 علیرضا رزم حسینی توسط عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان استاندار کرمان معرفی شد. در حالی این اتفاق رخ داد که گروه های سیاسی در حال چانه زنی بودند تا فردی نزدیک به جریان خود به عنوان استاندار کرمان معرفی شود. نمایندگان اصولگرای کرمان اول به دنبال ابقای اسماعیل نجار، استاندار کرمان در دولت دهم در دولت یازدهم بودند و می گفتند «تمام تلاش مجمع نمایندگان استان در جهت انتصاب فردی معتدل برای استانداری کرمان است و خوشبختانه اسماعیل نجار استاندار فعلی کرمان،این خصوصیات را دارد و مورد تائید و حمایت مجمع نمایندگان استان است.» ( فرج الله عارفی نماینده جیرفت، 18 آبان 92) و یا اینکه «نجار استاندار کرمان گزینه اصلی باقی می‌ماند، زیرا وی هم از اقوام آقای روحانی و هم از نیروهای معتدل، مؤمن و متدین است.» (موسی غضنفرآبادی نماینده بم، 26 آبان 92). اصولگرایان اما گزینه های دیگری را هم به جز نجار داشتند. فرج الله عارفی در گفت و گو با تسنیم گفته بود که حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات،رضا انجم‌شعاع معاون وزیر نیرو، محمد جلال‌مآب مدیرعامل گل‌گهر سیرجان و شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس از دیگر گزینه‌های این مجمع برای تصدی استانداری کرمان هستند که به وزیر کشور معرفی شدند.

هشت گزینه ای که اصلاح طلبان مدنظر داشتند
اصلاح طلبان هم گزینه های خاص خود را داشتند. اگرچه این جریان به مانند اصولگرایان از قدرت چانه زنی نمایندگان مجلس برخوردار نبود، اما بدلیل اینکه حسن روحانی با حمایت اصلاح طلبان توانسته بود ردای ریاست جمهوری را بر تن کند این حق را به خود می دادند که نماینده عالی دولت در استان کرمان نزدیک به اصلاح طلبان باشد. کریمی استاندار سابق کرمان، ابوسعیدی رئیس ستاد روحانی، مصطفوی رئیس سابق دانشگاه باهنر، همایی، فرشاد معاون سیاسی امنیتی استاندار دوران اصلاحات، بختیاری نماینده سابق مجلس و میرزایی استاد دانشگاه به همراه سردار بنی‌اسدی از نیروهای سپاه هشت گزینه پیشنهادی اصلاح طلبان به وزارت کشور برای استانداری بودند که سردار بنی اسدی همان ابتدا با این پیشنهاد از سوی اصلاح طلبان مخالفت کرد. این گزینه ها را حسین‌علی بهرام‌پور سخنگوی شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان استان کرمان 25 آبان ماه 92 در گفت و گو با خبرگزاری فارس عنوان کرده بود. در رسانه ها اما نام افراد دیگری هم به این گزینه های اصلاح طلبان اضافه می شد. افرادی همچون محمد سیاوشی، محمد جواد فدایی و ابوالقاسم سیف الهی.

رزم حسینی با پورشه از دیگران سبقت گرفت
در روزهایی که ابواقاسم سیف الهی، محمد جلال مآب و محمدعلی کریمی به عنوان گزینه های نهایی استانداری کرمان مطرح می شد، ناگهان وزارت کشور از یک نام جدید پرده برداری کرد. در ششم آذر ماه 92 در خبرگزاری های مختلف اعلام شد که علیرضا رزم حسینی، از فعالان بخش خصوصی کشور و کسی که در مقطعی از دفاع مقدس قائم‌مقام حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر 41 ثارالله بوده به عنوان استاندار کرمان تعیین شده است و دهم آذر ماه خبر به طور رسمی تایید شد. شش روز بعد و در روز دانشجو هم رزم حسینی توسط وزیر کشور به عنوان استاندار کرمان معرفی شد و رسما کار خود را آغاز کرد. فردی که در برخی رسانه ها از او به عنوان استاندار پورشه سوار دولت یازدهم نام می بردند موفق شد با پورشه از دیگر گزینه های استانداری کرمان سبقت بگیرد و استاندار کرمان شود. البته آنچه مسلم بود اینکه انتصاب رزم حسینی با هماهنگی مجمع نمایندگان استان و اصلاح طلبان روی داد. گفتنی است رزم حسینی چهاردهمین استاندار کرمان پس از انقلاب بوده است. طی 35 سال گذشته محمدعلی احمدی، حمید بهرامی‌احمدی، غلام‌عباس زارع‌میرک‌آباد، علی‌اصغر صامت، عبدالحسین ساوه، حمید میرزاده، سید حسین مرعشی، مسعود محمودی، مرتضی بانک، محمدعلی کریمی، محمد رئوفی‌نژاد، حبیب‌الله دهمرده و اسماعیل نجار به عنوان استانداران بومی و غیربومی با سلایق کاری و سیاسی متفاوت سکان اداره استان کرمان را به دست گرفتند.

از فعالیت در سپاه تا موفقیت های اقتصادی
رزم حسینی متولد ۱۳۴۰ در کرمان و از رزمندگان دفاع مقدس و دارای سابقه خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. وی در مقطعی از دفاع مقدس قائم‌مقام قاسم سلیمانی، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله بوده است. جانباز شدن وی در عملیات خیبر و دریافت نشان فتح از دست رهبر معظم انقلاب و حضور به عنوان یکی از بنیان‌گذاران بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس و ریاست این بنیاد در سال ۱۳۶۸ از جمله سوابق رزم‌حسینی در سپاه پاسداران است. ریاست ستاد فرماندهی سپاه هفتم صاحب الزمان (عج) که لشکر ثارالله و سپاه استان کرمان را اداره کرده، آخرین مسئولیت رزم حسینی در سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی است.
علیرضا رزم حسینی مدرک کار‌شناسی علوم اقتصادی و بازرگانی از دانشگاه شهید باهنر کرمان دارد و در عرصه اقتصادی عضویت در هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان، مدیر عاملی و ریاست هیات مدیره مجتمع صنعتی کرمان و مدیر عاملی شرکت ماشین آلات راهسازی کرمان را تجربه کرده است. مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان و جانبازان، ریاست هیأت مدیره شرکت صنایع فلزی آلیاژکاران دوهزار، مدیر عاملی شرکت ماشین آلات راهسازی کاترپیلار و نایب رئیسی انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات ساختمانی و معدنی کشور از دیگر سوابق استاندار کرمان است.

توسعه همه جانبه استان وعده استاندار جدید
رزم حسینی در آیین معارفه اش به مردم کرمان وعده داد که به فکر توسعه همه جانبه استان کرمان است. توسعه همه جانبه ای که از دل توسعه اقتصادی، خلق ثروت و استفاده از ظرفیت های کرمان بدست می آید. حالا پس از دو سال از فعالیت رزم حسینی این سوال پیش می آید که وی چقدر در عملی کردن وعده اش موفق بوده و آیا تاکنون توانسته نمره قبولی بگیرد؟ با نگاهی به برخی از اقدامات علیرضا رزم حسینی در این دو سال تا حدودی می توان به این پرسش پاسخ داد اما برای پاسخ قطعی به این پرسش حداقل باید تا پایان دوره وی صبر کرد. البته رزم حسینی با عملکردش در 2 سال اخیر نشان داده است که وام دار هیچ حزب و گروهی نیست و می توان او را استانداری توسعه طلب دانست. در ادامه نگاهی انداخته ایم به مهم ترین اقدامات علیرضا رزم حسینی در طول دو سال استانداری کرمان.

تقاطع های غیر همسطح
سال ها بود که مردم شهر کرمان نسبت به روند کند تغییرات شهر انتقاد داشتند. این موضوع به خصوص در ساخت تقاطع های غیرهمسطح و حل مسئله ترافیک بیشتر نمود پیدا می کرد. کرمانی ها با نگاهی به دیگر شهرها با این سوال مواجه می شدند که چگونه شهری مانند یزد که از کرمان به مراتب کوچکتر است، از نظر نمای شهری از کرمان توسعه یافته تر است؟ استاندار کرمان هم روی این نکته دست گذاشت و توانست قرارگاه خاتم الانبیا را به کرمان بیاورد. در حال حاضر 12 تقاطع غیرهمسطح در سطح کرمان از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء در دست انجام است که پنج پل در حال اجراست و هفت تقاطع نیز در حال طراحی قرار دارد. تقاطع های غیرهمسطح میدان آزادی، پل شهید بادپا، پل ابوذر، پروژه میدان آزادی، تقاطع غیر همسطح فیروزه، تقاطع هوانیروز و تقاطع چهارراه سمیه از جمله این طرح ها است. کل توافق نامه قرارگاه خاتم در شهر کرمان 500 میلیارد تومان است و این طرح ها ابید در مدت 24 ماه اجرایی شوند. یک تقاطع غیر همسطح دیگر هم البته در شهر کرمان در دست اجراست که پیمانکاری غیر از خاتم الانبیا دارد. تقاطع غیرهمسطح جبلیه. برآورد کلی این طرح یک میلیارد و 200 میلیون تومان است که پیمانکار انتخاب شده برای اجرای این طرح شرکت محور گستر شرق از شرکت های اقماری جهاد نصراست که قرار است این طرح را در مدت زمان شش ماه اجرایی کند. این تقاطع البته انتقادات فراوانی را در پی داشته است. چرا که عده ای معتقدند به گنبد جبلیه که اثری تاریخی و ملی است بر اثر ساخت این تقاطع غیرهمسطح ضربه وارد می شود و شاید یکی از نقاط منفی کارنامه استاندار کرمان همین تقاطع غیرهمسطح گنبد جبلیه باشد.

تولید نان سالم
اکثر مردم کرمان نسبت به کیفیت نان این شهر معترض هستند. رزم حسینی برای حل این موضوع هم چاره اندیشی کرد. بهینه سازی کاشت، داشت و برداشت، استاندارد سازی ناوگان حمل و نقل، حمایت از توسعه و بهبود سیلوهای گندم، ارتقا توسعه و افزایش کیفیت آرد و ارتقا بهداشت و کیفیت نان از اهداف سند تولید نان سالم در استان کرمان است که توسط استاندار کرمان مطرح شد.
افزایش اختیارات استانداران
پیشنهاد استاندار کرمان در مورد تفویض و یا به نوعی افزایش اختیارات دولت به شخص استاندار با استقبال چشم گیری از طرف استانداران منطقه پنج کشور روبرو شده است و با جزئیات کامل به صورت مکتوب به واسطه ی معاون حقوقی رئیس جمهور برای دکتر روحانی ارسال شده است.

افزایش اختیارات استانداران
پیشنهاد استاندار کرمان در مورد تفویض و یا به نوعی افزایش اختیارات دولت به شخص استاندار با استقبال چشم گیری از طرف استانداران منطقه پنج کشور روبرو شده است و با جزئیات کامل به صورت مکتوب به واسطه ی معاون حقوقی رئیس جمهور برای دکتر روحانی ارسال شده است.

متروی کرمان
از سال ها پیش بحث ایجاد قطار شهری در کرمان مطرح بوده است. هر بار هم یک گزینه مطرح می شده ولی هیچوقت به جایی نمی رسید. استاندار کرمان اما می خواهد طرح متروی کرمان را در برنامه ششم توسعه قرار دهد. توافق نامه مطالعه و ساحت مترو شهر کرمان بین استانداری کرمان و قرارگاه قائم (عج) وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در دهم آذرماه امسال امضا شده است. در این توافق هزینه ساخت مترو کرمان حدود 10 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده است که بخشی از منابع مالی به منظور اجرای طرح مترو در کرمان از محل های مختلف تامین می شود.

مثلث توسعه اقتصادی
شاید مهم ترین طرح و البته ابتکار رزم حسینی را بتوان در مطرح کردن مثلث توسعه اقتصادی دانست. مثلت توسعه اقتصادی یکی از ابزارهای شکل گیری خلق ثروت و افزایش رفاه عمومی، بسیج همه نیروهای موثر و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود مادی و معنوی است که استراتژی توسعه استان در این طرح بر مبنای رویکرد مشارکتی و مردمی کردن فعالیت های اقتصادی است و بی شک مدیریت جهادی را می طلبد. سه راس این مثلث را سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دولت تشکیل می دهند که شرط تحقق آن ایجاد وحدت بین این رئوس در استان و حضور معنوی نماینده ولی فقیه در استان به عنوان ناظر عالی این طرح است. اگر این طرح عملی شود به طور قطع می تواند استان را از عقب ماندگی های چند ساله نجات دهد و به گفته استاندار کرمان هم افزایی برای مبارزه با فقر و محرومیت باشد، جوانان استان را از مشکل بیکاری برهاند، توسعه و عمران شهری را ایجاد کند، تولید بومی و صادراتی را افزایش دهد، سطح زندگی مردم را بالا ببرد و در مجموع نگاه جامعی به رفع مشکلات اقتصادی مردم داشته باشد. گفتنی است میانگین پیشرفت فیزیکی تمامی 264 طرح در قالب این طرح 29 درصد و پیش بینی سرمایه گذاری آنها 75 هزار میلیارد تومان است که تاکنون 17 درصد آن به مبلغ 12 هزار و 772 میلیارد تومان تامین مالی و شش درصد به مبلغ چهار هزار و 916 میلیارد تومان هم هزینه شده است.

توجه به میراث فرهنگی
علیرضا رزم حسینی در این دو سال نشان داده که علاقه زیادی به میراث فرهنگی دارد. بازسازی باغ فتح آباد قطعا یکی از فراموش نشدنی ترین فعالیت رزم حسینی در دوران مدیریتش در استان کرمان است. باغی که قرار بود خاک ساختمانش، کود درختان پسته همان اطراف شود اکنون به ظرفیت بزرگ گردشگری استان تبدیل شده و زیبایی خیره کننده اش روزانه افراد زیادی را به سمت این باغ فراموش شده می کشاند. در کنار این موضوع آغاز بازسازی خانه حاج آقا علی، باغ سنگی سیرجان، بازار کرمان، باغ بیرم آباد ، قبه سبز و سایر میراث فرهنگی کرمان نشان می دهد که استاندار کرمان بر حفظ این میراث گرانبها توجه جدی دارد. علاوه بر این بناهای تاریخی، علیرضا رزم حسینی توجه ویژه ای هم به بازار کرمان و میدان مشتاقیه داشته و ساماندهی این دو مکان را در دستور کار خود قرار داده است.

توجه ویژه به بام کرمان
از دیرباز تاکنون مردم شهر کرمان نسبت به کمبود فضاهای تفریحی معترض یودند. جنگل قائم کرمان هم که دارای فضای بکر تفریحی است تاکنون آنطور که باید از ظرفیتش استفاده نشده است. عملیات اجرایی پروژه تفریحی، رفاهی و گردشگری بام کرمان با حضور استاندار، معاونان وی، مدیرعامل موسسه عسکریه و جمعی از مسئولان در 26 آبان ماه سال جاری آغاز شده است. هتل بام کرمان نیز در پنج سال آینده اجرایی خواهد شد اما تلاش می شود این هتل در مدت زمان کمتری و در طول 48 ماه احداث شود. احداث تله کابین در بام کرمان کار دیگری است که پاسخگوی 20 سال انتظار مردم دیار کریمان برای ساخت این تله کابین می شود.

بحران آب کرمان
یکی از مهم ترین مشکلات استان کرمان در سال های اخیر بحران آب بوده است. این بحران در سال های اخیر بخصوص تشدید شده و کرمان را در خط قرمز کم آبی قرار داده است. استاندار کرمان هم برای مقابله با کم آبی از همان ابتدای فعالیتش دست به کار شد. طرح همیاران آب که اکنون به عنوان یک الگوی ملی و بین المللی شناخته می شود، بی شک می تواند گام مهمی در عرصه صرفه جویی در مصرف آب محسوب شود. بسیاری از کارشناسان ملی و استانی معتقدند که اجرای طرح همیاران آب یا پلیس آب توانسته علاوه بر صرفه جویی 250 میلیون مترمکعبی در مصرف آب طی سال گذشته در بخش کشاورزی، به افزایش کیفیت و کمیت سطح آب موجود در سفره های زیر زمینی نیز کمک شایانی کند. در قالب یکی از بخش های طرح همیاران آب، موضوع انتقال آب به کرمان مورد توجه واقع شده تا بحران اب این استان در 10 سال آینده مرتفع شود و بر این اساس قرار است که آب پنج شهرستان جنوبی استان از دریای عمان، شمال استان کرمان از بهشت آباد، جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت، شرق استان از سد نسا و شهر کرمان از آب انتقالی از تونل انتقال آب شهیدان امیر تیموری تامین شود. عملی کردن طرح انتقال آب از سد صفارود به کرمان توسط بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه در کرمان از اقدامات مهم رزم حسینی است که قطعا در تاریخ کرمان باقی خواهد ماند.

سند توسعه ورزش
طرح توسعه ورزش همگانی و قهرمانی استان کرمان و در واقع سند توسعه ورزش استان کرمان دهه فجر سال گذشته در آیینی با حضور وزیر ورزش و جوانان، استاندار کرمان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان رونمایی شد. در بخش ورزش قهرمانی استعدادیابی با اولویت در رشته های والیبال، هندبال، بسکتبال، دوچرخه سواری، دو و میدانی، کشتی، کاراته، تکواندو، ووشو، پهلوانی و زورخانه ای، فوتبال و ژیمناستیک به عنوان گام نخست تعریف و تا حدودی کار نیز انجام شده است و فعالیت تیم های ورزشی کرمانی در رشته های مختلف از نتایج این طرح بوده است. البته تا به ثمر رسیدن این طرح هنوز زمان لازم است و چند سال دیگر می توان این طرح را قضاوت کرد.

طرح توسعه فرودگاهی
در راستای شعار مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان، زیرساخت‌های لازم به منظور انجام مستقیم پروازهای بین‌المللی از فرودگاه کرمان، فراهم گردید و فرودگاه کرمان موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی و متعاقب آن احراز رتبه بین المللی شد.

مبارزه با حاشیه نشینی
کار مبارزه با تصرف اراضی دولتی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کرمان از دو سال قبل و زودتر از اعلام کشوری در این استان آغاز شده است و با جدیت ادامه دارد و از نگاه استادنار کرمان تعطیل بردار نیست. مبارزه با جاشیه نشینی در سطح استان کرمان با همکاری دستگاه های مربوطه به ویژه دستگاه قضایی این استان به گونه ای بوده که روند زمین خواری و حاشیه نشینی را متوقف کرده است. همچنین در استان کرمان برخورد قابل توجهی به با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی انجام شده است. با اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز، تا 90 درصد این ساخت و سازها از بین رفته است. در سال گذشته از 569 هکتار زمین در شهر کرمان رفع تصرف شده است.

برگزاری جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در تهران
جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان به منظور شناساندن همه ظرفیت های استان در زمبنه های مختلف اقتصادی، بازرگانی، سرمایه گذاری، معدنی، کشاورزی، جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و… با استقبال استاندار کرمان روبرو شد و در قالب یک هفته برگزاری کمیسون های تخصصی و نمایشگاه توانمندی های استان کرمان به تفکیک موضوع و شهرستان های مختلف با حضور همه ی چهره های ماندگار و اثر گذار کرمانی برگزار شد و دبیرخانه دائمی آن نیز دایر شد که کرمانی ها در هر جای ایران و جهان بتوانند برای توسعه و آبادانی استان اقدام نمایند.

شهر نمونه اقتصاد مقاومتی
ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی می تواند ارائه دهنده کمک های موثر مادی، فرهنگی و معنوی به مستضعفان و محرومان و قابل اعتماد در جلب مشارکت خیران باشد. ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج، مهرماه سال 93 مطرح شده است و در پی آن طی موافقت نامه ای با بنیاد مستضعفان، این نهاد وارد عرصه توسعه شهرستان قلعه گنج شده است. عملیات اجرایی شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه گنج از شش ماه قبل آغاز شده است و تاکنون توانسته است در حوزه های مختلف پیشرفت امیدآفرینی را در این شهرستان محقق کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *