سایت خبری پیام ما آنلاین | رییس دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان: مسیر کارآفرینی از ارتباط دانشگاه و صنعت می‌گذرد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان: مسیر کارآفرینی از ارتباط دانشگاه و صنعت می‌گذرد





۱۰ دی ۱۳۹۵، ۲۳:۱۳

رییس دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان:
مسیر کارآفرینی از ارتباط دانشگاه و صنعت می‌گذرد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان در سال 1367 با رشته حقوق تأسیس شد و هم‌اکنون سه دانشکده، 72 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دارد که چهار هزار و 100 دانشجو در آن تحصیل و 290 استاد در آن تدریس می‌کنند. تاکنون 10 هزار و 400 نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند و بعضاً در بین آن‌ها مقامات و مسئولان کشوری دیده می‌شود. ازآنجایی‌که دانشگاه‌ها در توسعه شهرها نقش بسزایی دارند، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان هم از این قاعده مستثنا نبوده. چندی پیش هم این دانشگاه میزبان همایش بزرگ «دانشگاه، صنعت و کارآفرینی» بود که گامی جدی در ارتباط بین دانشگاه و صنعت محسوب می‌شد. در ارتباط با این همایش و عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان با دکتر محسن صفریان، رییس این دانشگاه به گفت‌وگو نشستیم که ماحصلش را در ادامه می‌خوانید:
دو هفته پیش دانشگاه شما میزبان همایش «دانشگاه، صنعت و کارآفرینی» بود که چهره‌های شاخصی در آن حضور پیدا کردند. هدف شما از برگزاری این همایش چه بود؟
فراهم نمودن محیطی برای بازگو نمودن مشکلات سرمایه‌گذاران، کارخانه‌داران و کارآفرینان، راهکارهای انتقال تجارب کارآفرینان موفق به دانشگاه‌ها، راهکارهای استفاده از دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها در صنعت، بررسی مشکلات موجود در مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه، تشویق برای ایجاد کارآفرینی، جمع‌آوری ایده‌های صنعتی مختلف قابل سرمایه گزاری، به عرضه گذاشتن محصولات صنعتی مختلف و برگزاری کارگاه‌های علمی مختلف موردنیاز صنعت ازجمله اهداف برگزاری این همایش بود. بخشی از این همایش به ایده‌های برتر اختصاص داشت که 74 ایده به دبیرخانه رسید. از بین این ایده‌ها حدود 10 ایده برتر بودند که این امکان وجود دارد تعدادی از این ایده‌ها به‌زودی موردحمایت دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان قرار گیرد.
از خروجی همایش راضی بودید؟ فکر می‌کنید این همایش توانست به مشکل عدم ارتباط صنعت و دانشگاه که سال‌هاست در کشور ما وجود دارد و حل‌نشده کمک کند؟
ببینید انعکاس این همایش و رسانه‌ای شدن آن می‌تواند نقش به سزایی در فرهنگ‌سازی در این راستا که دانشگاه و صنعت باید به هم مرتبط باشند داشته باشد. نمی‌شود در چند ساعت همه مشکلات را گوشزد کرد و مطمئناً قرار نیست مشکلی که سال‌ها وجود داشته در یک همایش حل شود اما همین‌که می‌تواند تعاملی صورت گیرد و حتی یک خروجی با درصد پایین از این همایش داشته باشیم خودش یک بسترسازی مناسب برای آینده است. درمجموع باید فرهنگ‌سازی شود که فکر می‌کنم این همایش در این بحث خروجی خوبی داشت. خوشحالیم که باعث این حرکت شدیم و امیدواریم که خروجی این همایش در درازمدت هم مثبت باشد.
چه شد به فکر برگزاری همایشی با این موضوع افتادید؟
یکی از پیشنهاد‌هایی که از سوی دانشگاه به صنایع و سازمان‌ها شده این است که از پتانسیل‌های بسیار بالایی که در بحث پایان‌نامه‌های دانشجویی وجود دارد استفاده شود. به‌صورتی که ما می‌توانیم اولویت‌های صنعت، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را سرلوحه پایان‌نامه‌های دانشجویی قرار دهیم. دانشجو وقت و هزینه صرف می‌کند و باید بتواند چالشی را از سر راه جامعه بردارد. ما به‌طور واقعی به این موضوع اعتقاد داریم که دانشجو می‌تواند. نمونه‌هایی از پایان‌نامه‌ها انجام‌شده، که بسیار نمونه‌های موفقی بوده و باعث حرکت‌های بسیار مثبتی در سازمان‌ها شده است. همه این موارد باعث شد دانشگاه به فکر برگزاری همایش «دانشگاه، صنعت و کارآفرینی» بیفتد. همان‌طور که همه می‌دانیم دانشگاه بدون صنعت یا صنعت بدون دانشگاه وضعیتی بهتر از الان نخواهند داشت. دانشگاه می‌تواند نیروهای متخصص صنعت را آموزش دهد و باید بر روی بحث مهارت کار کرد که افرادی علمی، مهارتی و پژوهشی تحویل صنعت داده شود. صنعت نیز می‌تواند در بحث پروژه‌های تحقیقاتی مؤثر باشد و همکاری خوبی با دانشگاه‌ها داشته باشد و همراهی این دو موجب کارآفرینی خواهد شد و حرکت مثبتی اتفاق می‌افتد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان در بحث ارتباط صنعت و دانشگاه چه‌کارهایی کرده است؟
در بحث ارتباط با صنعت حرکت‌های خوبی در دانشگاه آزاد رفسنجان صورت گرفته است. در دستور کار دکتر حمید میرزاده (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایران) آمده که دانشگاه بخشی از بودجه خود را در راه ارتباط با صنعت و یا همکاری با پروژه‌های دانش‌بنیان قرار دهد که در واحد ما اخیراً یک قرارداد در قالب انتقال دانش فنی و مشارکت برای ساخت یک دستگاه چندکاره که می‌تواند نقش مهمی در مکانیزاسیون باغات پسته داشته باشد، بسته‌شده است. همچنین در بحث سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان می‌توان به پروژه CHP و پروژه تولید کاغذ از سنگ که یک پروژه زیست‌محیطی است اشاره کرد. کارهای نهایی بر روی این پروژه‌ها انجام‌شده و به‌زودی عملیات اجرایی را شروع خواهیم کرد. درهرصورت همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه را طی کنیم و به این مسئله بسیار مهم بها دهیم.
از قدیم وجود دانشگاه در هر شهری، نشان توسعه یک شهر بود. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان چه نقشی در توسعه این شهرستان ایفا کرده است؟
تاکنون 10 هزار و 400 فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان داشتیم. فکر می‌کنم تقریباً در حوزه قضایی اعم از وکلا، قضات و نمایندگان حقوقی، کمتر فردی را بتوان در شرق کشور در هر مقطعی پیدا کرد که تحصیل‌کرده دانشگاه آزاد رفسنجان نباشد که این خود خدمت بزرگی به شهر رفسنجان است. در رشته مدیریت دولتی نیز به همین صورت است و تقریباً می‌توان گفت با توجه به ساختاری که دانشگاه آزاد دارد تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان خود کارکنان هستند و برعکس آنچه در سیستم دولتی وجود دارد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان رخ‌داده و بالای 60 درصد دانشجویان این دانشگاه مشغول به کار هستند به‌صورتی که یا ازلحاظ علمی خود را به‌روز می‌کنند و یا در حال ادامه تحصیل هستند و این‌یک نکته قوت خوب است که می‌توان از این دانشجویان در جهت شکوفایی استفاده کرد. در کل معتقدم باید در جهت مهارت محوری، کار و تلاش کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی درصدد است که یک سری دوره‌های تخصصی کارگاهی را که کوتاه‌مدت هستند برای سایر ارگان‌ها برگزار کند. اخیراً یک تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش برای معلمان نوشته‌شده است. یک تفاهم‌نامه نیز با فرمانداری منعقدشده برای بخشداران و شهرداران و دهیاری‌ها که در مورد دوره‌های موردنظرشان هم ازلحاظ سرفصلی و هم ازلحاظ اساتید وضعیت بسیار خوبی داریم و می‌توانیم در این زمینه نیز به شهر خودمان خدمت کنیم. چند روز پیش نیز با اصناف جلسه‌ای داشتیم و آن‌ها هم تقاضای چنین کارگاه‌هایی را دادند، زیرا خیلی از صنوف ما نیروهای کارآمد و ماهر را ندارند و به همین دلیل به مشکلاتی برخورده‌اند. مقرر شد با انجمن کارآفرینی همکاری مثبتی در این زمینه صورت بگیرد و یک آکادمی مهارت در دانشگاه راه‌اندازی شود تا از این طریق نیز بتوانیم به شهر خودمان خدمت کنیم.
اطلاع دارید کدام‌یک از مسئولان فعلی رفسنجان در این دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند؟
بهتر است این‌طور بگویم که چه درگذشته و چه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از مدیران کشوری، استانی و شهرستانی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان بوده‌اند. بعضاً برخی نمایندگان مجلس در رشته‌های تحصیلات تکمیلی و دکترا نیز در این دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند و تعدادی از مسئولان هم چون به لحاظ کیفیت از این دانشگاه راضی بوده‌اند همچنان مشغول به تحصیل هستند.
در حوزه پژوهشی و فناوری چه اقداماتی را در دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان انجام داده‌اید؟
دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان در علوم انسانی تنوع رشته‌ای بالایی دارد (حقوق، مدیریت دولتی، حسابداری، روانشناسی و مدیریت آموزشی). می‌توان گفت ما بهترین رشته‌های علوم انسانی را در این واحد داریم، همچنین از گروه فنی و مهندسی رشته‌های کامپیوتر، برق، مکانیک، عمران، هنر، معماری و کشاورزی را در این دانشگاه داریم. با توجه به اینکه 40 درصد دانشجویان ما در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و تقریباً 290 نفر از بهترین اساتید اعم از اعضای هیأت علمی و مدعوین از بهترین دانشگاه‌های کشور در دانشگاه آزاد واحد رفسنجان در حال تحصیل هستند یک فضای علمی و پژوهشی مناسبی را فراهم کرده‌ایم. 483 مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی و مجلات علمی توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشگاه ارائه‌شده و به چاپ رسیده است و مطمئناً این آمار در یکی دو سال آینده به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد زیرا روند افزایشی در تحصیلات تکمیلی را داشته‌ایم. در داخل دانشگاه نیز فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است. در زمینه‌های پژوهشی، انجمن‌های علمی بسیار خوب داریم و تقریباً می‌توان گفت به‌صورت هفتگی برنامه‌های علمی برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم روزبه‌روز این برنامه‌ها را بهتر انجام دهیم. امکانات بسیار مناسبی داریم، از بدو تأسیس تاکنون به مساحت 31 هزار و 160 مترمربع ساختمان در کاربری‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و هنری، ورزشی، اداری و خدماتی و مسکونی و رفاهی احداث و مورد بهره‌برداری قرارگرفته و سه هزار و 431 مترمربع ساختمان شامل ساختمان پژوهشی، اداری و مسجد در حال احداث است. کتابخانه این دانشگاه دارای 42 هزار و 619جلد کتاب است. 23 کارگاه و آزمایشگاه فنی و مهندسی و کشاورزی، حدود یک هزارو 100 پایان‌نامه ارشد خاتمه یافته و حدود یک هزارو 950 پایان‌نامه ارشد در حال انجام در رشته‌های مختلف فنی و مهندسی و علوم انسانی و کشاورزی که می‌تواند با دریافت اولویت‌های پژوهشی ادارات و سازمان‌ها در جهت رفع مشکلات و نیازمندی‌های ایشان انجام گیرد، ازجمله دیگر موارد در حوزه پژوهشی است.
چند درصد این پایان‌نامه‌ها به مرحله اجرایی رسیده‌اند؟
چون در سال‌های قبل بیشتر پایان‌نامه‌های ما در زمینه علوم انسانی بوده، در بحث صنعت اجرایی نشده‌اند. البته تعداد زیادی از این پایان‌نامه‌ها در زمینه رفع مشکلات در سازمان‌ها مؤثر بوده و برخی از دانشجویان ما شاغل تعدادی از ادارات و سازمان‌ها و یا دانشگاه‌های دیگر هستند و می‌گویند توانستند در شکوفایی آن دستگاه‌ها مؤثر باشند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *