پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نمایشگاه کتاب فقط برای رفع تکلیف

نمایشگاه کتاب فقط برای رفع تکلیف





۱ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۰۱

نمایشگاه کتاب فقط برای رفع تکلیف
– سیصد و پانزدهمین نمایشگاه کتاب استانی و پانزدهمین نمایشگاه کتاب کرمان هم تمام شد. با یک حساب سر انگشتی می‌شود تقریبا 26 سال برگزاری نمایشگاه کتاب استانی و 15 سال نمایشگاه کتاب کرمان. اگر چه آمار قابل افتخاریست برای مدیران وزارت ارشاد، اما این آمار سوال‌های زیادی را به همراه دارد.به راستی در 26 سال برگزاری نمایشگاه کتاب چه تغییر کمی، کیفی و حتی سیستمی دیده شده… تعدادی غرفه به تعدادی ناشر واگذار می‌شود و این تعداد ناشر تعدادی از کتاب‌های دست اول یا دست چندم خود وحتی ناشران دیگر را برای فروش عرضه می کنندو هرسال بر تعداد غرفه های کتاب های کمک آموزشی، کنکور و…. اضافه می‌شود. به طور کل برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، خبر از سیستم فرسوده و خالی از خلاقیتی می‌دهد که سیستم اداری ما را در بر گرفته وتنها به یک رفع تکلیف تبدیل شده…
– برگزاری هر ساله نمایشگاه کتاب یعنی شاهد حضور کتاب‌هایی باشیم که در طول این یک سال منتشر شده‌اند اما دریغ که آنچه می بینی خلاف این انتظار است و ناشران مختلف ترجیح می‌دهند کتاب‌های همه سال‌های فعالیت خود را در نماشگاه عرضه کنند. شیوه ای که قطعا از کیفیت نمایشگاه کاسته و به کمیت آن می افزاید.
– وقتی که نام پانزدهمین نمایشگاه کتاب کرمان را می‌شنوی انتظار داری ناشران استانی در این نمایشگاه حضور ویژه ای داشته باشند. با یک جستجوی ساده اینترنتی به نام 18 ناشر در استان کرمان بر خوردم. اما اگر این جستجو را در راهروهای نمایشگاه داشته باشی تنها نام چند ناشراستانی را می بینی آن هم با عرضه کتاب های چند سال گذشته خود. کاش در این پانزده سال کمی برای حل این مسئله وقت می‌گذاشتیم.
– با بررسی عنوانی کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه متوجه می‌شوی که بازار نشر چقدر با نبض اجتماع همراه است. حضور کتاب‌هایی چون: برنامه سی روزه برای پولدار شدن، 40 روش مختلف برای پولدار شدن شما توسط 40 کارآفرین برتر، علم ثروتمند شدن، راز پولدار شدن میلیونرها و….متوجه نسلی می‌شوی که می‌خواهد با خوردن و خوابیدن پولدار شود. بازار این چنین کتاب‌هایی عجیب گرم بود.
-اما نباید از حضور چند ناشر موفق در نمایشگاه نام نبرد. نشر آموت، نشر تیماژ، نشر چشمه که فروشگاه شهر فرهنگ کتاب‌هایش را عرضه می‌کرد، نشر هرمس و… و نشر نون، بدون شک کار محسن بنی فاطمه عزیز و همکارانش در نشر نون با این همه کتاب درخشان و عرضه آثار نویسندگان هم استانی واقعا ستودنی است و قابل تقدیر. امید که قدرش را بدانیم و بدانند.
– با تمام کاستی ها که بنظرم به نگاه وزارت در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب بر می‌گردد. مدیران، مسولین و کارمندان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان کرمان زحمات زیادی کشیدند، امید که در ادامه راهشان نیز موفق باشند.
برگرفته از کانال تلگرام مجتبی یزدان‌پناه
mojtabayazdanpanah@

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *