سایت خبری پیام ما آنلاین | آبشار دره ده والی، سرازیر از قله نشانه

آبشار دره ده والی، سرازیر از قله نشانه





۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵

آبشار دره ده والی، سرازیر از قله نشانه

آبشار دره ده والی در موقعیت جغرافیایی در استان کرمان واقع است. در بخش شمالی شهرستان جیرفت و در دره زیبای ده والی ساردوییه، آبشاری زیبا با فضایی فرح بخش، جان بخش طبیعت منطقه است. این آبشار در نزدیکی روستای «محمدآباد روز پیکر» و در مسیر رودخانه ای که در شمال غرب این روستا جریان دارد، واقع است. آب این رودخانه از قله «نشانه»، بلندترین قله رشته کوه بحر آسمان (3886 متر) سرچشمه می گیرد. ریزش و خروش این آب بر تخته سنگ ها و دیواره های اطراف، علاوه بر ایجاد صدای موزون آبشار، فضاهای سبز خزها را نیز در سطوح پیرامون ایجاد نموده است. ارتفاع این آبشار بیش از10 متر است. این روستا از طریق جاده ارتباطی شهرستان جیرفت به درب بهشت، جاده فرعی سمت غرب به روستای روز پیکر امکان پذیر است.
منطقه بحر آسمان مجموعه ای کوهستانی است که در کنار جبال بارز طولانی‌ترین و مرتفع ترین رشته کوه جنوب شرقی کشور را ایجاد کرده است. در واقع این کوهستان به مانند بسیاری از کوهستان های واقع شده در مجموعه فلات مرکزی تنها یک سری کوه پراکنده نبوده بلکه رشته کوهی مرتفع است که از نظر توپوگرافی و اقلیمی هیچ سنخیتی با مناطق دشتی اطراف خود ندارد. ارتفاعات این کوهستان که در جنوب شرقی شهر کرمان واقع شده و در نزدیکی کوهستان های هزار و جوپار قرار دارد. زمستان های بسیار سردی دارد که با بارش برف همراه است و این برف در ارتفاعات تا مدت ها باقی می ماند.
ارتفاعات بحرآسمان در بخش جنوبی با قرار گرفتن در حوزه آبریز هلیل رود و جازموریان نهایتا به مناطق دشتی با ارتفاع 600تا هزار و 200 متر ختم می‌شود که از آب و هوای بسیار گرم و تا حدودی مرطوب برخوردار است. بر عکس، جبهه شمالی این رشته کوه به دشت‌های مرتفع‌تری وصل می‌شود که دارای اقلیمی سرد و خشک هستند. این محدوده کوهستانی مرتفع هم به دلیل بارش سالانه نسبتاً زیاد که شامل باران و به ویژه برف است و هم وجود چشمه‌های فراوان، از منابع آبی زیادی برخوردار است که به صورت جوی ها و رودخانه‌های کوچک و بزرگی دیده می‌شود که تمامی آن ها از سرچشمه‌های رودخانه هلیل رود بوده و نهایتاً به هامون جازموریان می‌ریزند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *