سایت خبری پیام ما آنلاین | پس از علوم پزشکی، فرمانداری و شورای شهر، این بار نوبت به استانداری رسید اعتراض ادامه‌دار چایخانه داران کرمانی به ممنوعیت قلیان

پس از علوم پزشکی، فرمانداری و شورای شهر، این بار نوبت به استانداری رسید اعتراض ادامه‌دار چایخانه داران کرمانی به ممنوعیت قلیان





۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱

پس از علوم پزشکی، فرمانداری و شورای شهر، این بار نوبت به استانداری رسید
اعتراض ادامه‌دار چایخانه داران کرمانی به ممنوعیت قلیان

زمان ممنوعیت «استعمال توتون اسانس دار» در حالی یکم مهر سال جاری عنوان‌شده بود که در کرمان بیش از یک ماه است که طرح ممنوعیت عرضه قلیان اجرایی شده است.
هیچ‌کدام کوتاه نمی‌آیند. نه کسانی که به دنبال اجرای قانون خاک خورده در وزارت کشور هستند و نه کسانی که از راه چایخانه داری نان می‌خورند. ازیک‌طرف چایخانه‌ها و مراکز عرضه قلیان یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند و از طرف دیگر تجمع چایخانه داران ادامه پیدا می‌کند. در آخرین تجمع، جمعی از چایخانه داران کرمانی مقابل استانداری کرمان جمع شدند. یک روز قبل از عید غدیر و درحالی‌که رزم حسینی، استاندار کرمان برای استقبال از قهرمانان کرمانی پارالمپیک به تهران رفته بود و حلقه‌گل به گردنشان می‌انداخت و به سمت دوربین‌ها لبخند می‌زد، بیش از 60 نفر از استاندار می‌خواستند که به دادشان برسد. چایخانه دارانی که حدود یک ماه بیکار شده بودند خطاب به استاندار می‌گفتند «بیکاریم، روانه زندانیم» و «الله الله الله، جواز داریم به مولا». استاندار که نبود انگار دیگر کارکنان استانداری گوش‌های خود را به روی این شعارها بسته بودند. هیچ توجهی به این تجمع نشد. این در حالی بود که در تجمع همین جمعیت در مقابل فرمانداری، حداقل با نماینده چایخانه داران جلسه‌ای گذاشتند تا بلکه کمی از غمشان کاسته شود. در استانداری اما کسی گوشش بدهکار نبود.
تجمع تا جواب گرفتن
تجمع صبح دوشنبه چایخانه داران کرمانی در مقابل استانداری نه اولین تجمع بود و نه به نظر می‌رسد آخرین باشد. اواخر مرداد و اواسط شهریور، چایخانه داران کرمانی چند تجمع دیگر در اعتراض به طرح ممنوعیت عرضه قلیان به راه انداخته بودند. تجمع مقابل علوم پزشکی، فرمانداری و البته شورای شهر. در این میان شاید به نظر برسد شورای شهر چندان تقصیری نداشته باشد اما اولین فشار برای ممنوعیت عرضه قلیان در شهر کرمان از سوی شورای شهر وارد شد. اواسط مرداد بود که در کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان به ریاست ماه‌بانو معصوم زاده، یک طرح جنجالی مصوب شد. طرحی که بر اساس آن اجرای مصوبه سال 85 وزارت کشور در شهر کرمان الزامی شد. مصوبه‌ای که در آن بر ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی تأکید می‌کند. این مصوبه با تلاش و اصرار وزارت بهداشت در سال 85 اجرایی شد اما با حمایت نکردن دولت وقت، به‌جایی نرسید و آبان ماه 90 هیئت دولت با صدور مصوبه‌ای، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها را از لیست اماکن عمومی خارج کرد تا عرضه قلیان در آن‌ها مشکلی نداشته باشد. اما چند ماه بعد با پیگیری‌های وزارت بهداشت، دیوان عدالت اداری مصوبه هیئت دولت را لغو و اعلام کرد که بر اساس قانون مبارزه با دخانیات، قهوه‌خانه‌ها جزو اماکن عمومی‌اند و نباید در این اماکن قلیان به مشتری عرضه شود. پس از مطرح‌شدن این مصوبه خاک خورده، در شهر کرمان قرار شد به شدیدترین شکل ممکن باعرضه قلیان مقابله شود. از اواخر مرداد هم اخطاریه‌هایی از طرف مرکز بهداشت کرمان با امضای نمایندگان فرمانداری، نیروی انتظامی، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت و اصناف به چایخانه‌ها ارسال‌شده که در آن بر جمع‌آوری قلیان‌ها ظرف 48 ساعت تأکید شده است. در این نامه هشدار داده‌شده که اگر در مدت مشخص‌شده قلیان‌ها جمع نشوند، واحد صنفی «پلمپ» خواهد شد. تجمعات چایخانه داران کرمانی هم به این دلیل بوده است. فرشاد زبری، نایب رییس صنف هتلداران کرمانی در این خصوص به «پیام ما» می‌گوید: «آن‌قدر به اعتراضمان ادامه می‌دهیم که یا به هدفمان که همان احترام گذاشتن به جواز قانونی که صادرشده برسیم و یا با یک سری خواسته ما موافقت شود.» او توضیح می‌دهد: «اگر اجازه ادامه کار به ما ندهند، خواستار این هستیم که برایمان شغلی دیگر در نظر بگیرند و یا تسهیلات دهند تا خودمان شغلمان را عوض کنیم.»
148 اخطار و 16 پلمپ
چند روز پیش در ادامه طرح ممنوعیت عرضه قلیان در کرمان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از اخطار به 148 واحد عرضه‌کننده قلیان خبر داد. آن‌طور که مهر نوشته، احمدی طباطبایی همچنین به تعطیلی 16 واحد اشاره کرد. در حالی واحدهای عرضه قلیان با اخطار و یا پلمپ مواجه شده‌اند که طبق گفته معاون بهداشتی علوم پزشکی کرمان «قانونی در زمینه جمع‌آوری تنباکوها وجود ندارد» و مردم خودشان باید از مصرف این تنباکوها خودداری کنند.
مواضع متفاوت
در حالی از اواخر مرداد باعرضه قلیان در کرمان مخالفت شده که ۱۶ خرداد امسال صادق نیت، رییس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت استعمال توتون اسانس دار را از «اول مهر» ممنوع اعلام کرد و تمامی نهادها را در برخورد با متخلفین مسئول دانسته بود. اگرچه وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید بر ممنوعیت عرضه قلیان تأکید می‌کند که در ابتدای این دولت اظهارات متفاوتی درباره قلیان بیان‌شده بود. در سال 92 محمدعلی نجفی، از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب، با اصرار رییس جمهور روحانی به ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد و به‌طور علنی با ممنوعیت قلیان مخالفت کرد. وی 28 مهر 92 در برنامه پایش در ارتباط با این موضوع گفت: «جلوی قلیان را بگیریم همراه با قلیان چیزهای دیگری هم وارد فضای خانه می‌شود. حالا بنده با همسرم یا دخترم رفتیم قلیان بکشیم دو پک هم آن‌ها بزنند چه مشکلی دارد؟ می‌دانم خیلی‌ها با حرف‌های من مخالفند اما ببینیم مجموع محدودیت‌ها قابل دفاع هستند؟ اگر نبود بدانیم بعضی محدودیت‌ها را زیاد به مردم تحمیل می‌کنیم و در تصمیمات، تردید کنیم.» وی پیشنهاد داد که «موضوع قلیان به نظرسنجی مردم گذاشته شود» و گفت که اگر بناست قلیان باشد، برای زن و مرد «نباید تفاوت باشد.» این صحبت‌های معاون وقت رئیس‌جمهور نشان از پرهیز دولت یازدهم از برخورد سلبی داشت. همچنین 19 شهریور سال جاری هم رییس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به جنگ قلیان‌ها از دو دهه گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: «زمانی جنگ قلیان‌ها زیاد شده بود و نیروی انتظامی به جمع‌آوری قلیان‌های قهوه‌خانه‌ها به علت آغشته شدن آن‌ها به مواد مخدر اقدام کرد، اما بعدها با بررسی‌ها متوجه شدیم که قلیان‌های همان قهوه‌خانه را قاچاقچی مواد مخدر آلوده به مواد کرده و بانفوذ به پاسگاه اطراف موضوع را اعلام کرده است تا علنی شدن موضوع به جنگ قلیان‌ها منجر و درنتیجه مصرف‌کننده‌های قلیان به‌تدریج به سمت مصرف مواد صنعتی کشیده شوند.» آن‌طور که ایسنا نوشته، علی هاشمی ضمن تأکید بر آنکه باید آن‌قدر هوشیار باشیم تا بتوانیم ترفندهای مافیا را افشا کنیم، تصریح کرد: «زیرا مافیا همواره به دنبال سود بیشتر هستند و هرچقدر مردم کمتر به سمت قلیان و سیگار بروند، به علت آنکه جایگزین بهتری ندارند به جایگزین بدتر گرایش یافته و به سمت امثال شیشه کشیده می‌شوند.» وی در ادامه به سخنان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام که در تیرماه 93 در جمع کادرها و مدیران دبیرخانه ستاد و دستگاه‌ها مطرح کرده بود، اشاره کرد و گفت: «ایشان در آن جلسه تعریف می‌کردند که روزی در محضر امام ( ره ) بودند که یکی از آقایان (نام ایشان را در جلسه ذکر کردند) اصرار داشتند که امام فتوایی را در تحریم سیگار بدهند ، امام با عصبانیت خطاب به ایشان فرمودند یک‌چیز را برای این مردم باقی بگذارید که به آن پناه ببرند.» رییس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «همان مافیایی که قدرت زیادی در توزیع دارند متأسفانه در تقاضا سازی بسیار قدرتمندتر عمل می‌کنند، به همین دلیل شوخی نداریم و اگر نجنبیم آن‌ها با چند واسطه برایمان قانون هم می‌نویسند.»
رد وجود مواد مخدر در همه قلیان‌ها
در حالی علی هاشمی به نقش مافیا در جمع‌آوری قلیان‌ها اشاره‌کرده که چندی پیش هم قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور وجود مواد مخدر در همه قلیان‌ها را رد کرده بود. علی مؤیدی گفته بود: «در اینکه قلیان یک مؤلفه در تضعیف سلامت جامعه است شکی وجود ندارد اما اینکه هر نوع تنباکو یا موادی که در قلیان‌هاست آلوده به مواد مخدر باشد را تائید نمی‌کنیم.» پس‌ازاین صحبت‌ها بود که وزارت بهداشت از موضع خود عقب‌نشینی کرد و تأکید خود از وجود مواد مخدر در قلیان را به وجود سرب در آن‌ها متمرکز کرد. دکتر خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار بابیان اینکه در تنباکوهای معطر تا ۵۰ برابر حد مجاز سرب پیداشده، گفت: «بر همین اساس این تنباکوها قطعاً سرطان‌زا هستند.» این بار دیگر اشاره‌ای به وجود مواد مخدر در تنباکوی قلیان‌ها نشد، درحالی‌که پیش‌ازاین وزارت بهداشت بر وجود مواد مخدر صنعتی مثل شیشه در قلیان‌ها تأکید می‌کرد. چند روز پس‌ازاین صحبت‌ها، محسن نظری رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی تهران با اشاره به اینکه هیچ گزارشی از وجود مواد مخدر در قلیان‌ها ارائه نشده است، گفت: «در صورت عدم اثبات این مساله از وزارت بهداشت به دلیل اتهام وارده شکایت می‌کنیم.» وی ادامه داد: «با توجه به مساله عنوان‌شده توسط بهداشت نامه‌ای به رییس دایره مبارزه با مواد مخدر ناجا، معاونت وزارت بهداشت و آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو زدیم تا اگر در خصوص اثبات این مساله مدرکی وجود دارد ارائه کنند.»
آینده مبهم
اگرچه در کرمان بر ممنوعیت قلیان پافشاری می‌شود و در برخی شهرها ازجمله تهران اثری از ممنوعیت عرضه قلیان نیست، با تفاسیر گفته‌شده به نظر نمی‌رسد سرانجام قلیان به این زودی‌ها مشخص شود و شاید به‌مانند گذشته چند ماهی فشار برای ممنوعیت ادامه پیدا کند اما مجدداً ارائه آن آزاد شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *