پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گام آخر انتخابات چهاردهم

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با رقابت «جلیلی» و «پزشکیان» برگزار شد

گام آخر انتخابات چهاردهم





گام آخر انتخابات چهاردهم

۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۰:۳۲

|پیام ما| جمعه ۱۵ تیرماه، دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برگزار شد. رأی‌گیری از ساعت ۸ صبح با دستور وزیر کشور و با رقابت میان «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» آغاز شد. براساس اعلام وزارت کشور، رأی‌گیری در دور دوم انتخابات، در بیش از ۵۶ هزار شعبه انجام شد. گزارش‌های رسمی و غیررسمی تا ساعت ۱۸ و لحظۀ تنظیم این گزارش، از افزایش مشارکت مردم در دور دوم حکایت داشت.

رهبر انقلاب دیروز و در اولین دقایق آغاز رأی‌گـیـری، رأی خـود را بـه صـندوق انداختند. ایشان پس از انداختن رأی، تأکید کردند که در مرحلۀ دوم انتخابات، مردم باید همت‌شان بیشـتر باشد تا کار را تمام کننـد و فـردا رئـیس‌جمـهورمان را داشته باشیم.
آن‌طور که پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظـم رهبری خـبر داده اسـت، «آیت‌الله خامنه‌ای» پس از انداختن رأی خود در صندوق ۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحلۀ دوم و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا فردا شنبه، رئیس‌جمهورمان را داشته باشیم.
رهبر انقلاب همچنین با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقۀ مـردم در ایـن مرحلـه از انـتخـابات ریاست‌جمهوری، افزودند: اگر این‌گونه باشد، خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همۀ کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند، مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

وزیر کشور:‌ فرد منتخب مردم، رئیس‌جمهور همه است
وزیر کـشور با حضور در قرارگاه انتظامی امام علی(ع) که در ستاد فراجا برگزار شد، گفت: تا به این لحظه گزارش‌ها حاکی از برگزاری انتخاباتی منظم و در کمال امنیت بوده است؛ امیدواریم تا پایان رأی‌گیری و شمـارش آراء و اعـلام رئیس‌جمهور منتخب، شـاهد همیـن نظـم و امنیت در سراسر کشور باشیم.
«احمد وحیدی» با اشاره به لزوم حمایت همه‌جانبه از رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: فرد منتخب مردم، رئیس‌جمهور همه است و باید براساس قانون و در چارچوب نـظـام مـقـدس جمـهوـری اسـلامی و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی عمل کند و همه باید در این راه یاری‌گر او بـوده تـا ان‌شـاءالله شـاهد پیـشرفت و توسعۀ کشور در همۀ عرصه‌ها باشیم.

«احمد وحیدی»:فرد منتخب مردم، رئیس‌جمهور همه است و باید براساس قانون و در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی عمل کند

 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: مشارکت مردم نسبت به دور اول انتخابات افزایش یافته است
«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز، ظهر دیروز در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور از افزایش مشارکت در دور دوم گفت و افزود: گزارش‌های دریافتی حاکی از افزایش مشارکت مردم در انتخابات نسبت به زمان مشابه در دور اول انتخابات است.او افزود: اقتدار جمهوری اسلامی در دوران «شهـید رئیـسی» در جـوامع بین‌المللی جلـوه‌گر شده بود؛ امیدواریم در دولت آیـنده نیز این روند همچنان ادامه داشته باشـد و فرقی نمی‌کند که چه کسی و با چه رویکرد سیاسی بر مسند امور بنشیند، بلکه باید در راستای حرکت روبه‌جلو کشور تلاش کند و از ایجاد حساسیت‌هایی که پس از پایان انتخابات به وجـود می‌آید، بپـرهـیزد و بـرای بالنـدگی کشـور همۀ رقابت‌ها به رفاقت‌ها مبدل شود و همه به فکر مسائل کشور باشند.

سعید جلیلی: از فردا هرکس که منتخب مردم شد، مورد احترام همه است
سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری، دیروز پس از انداختن رأی خود به صندوق در محل مسجد جامع قرچک، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: از فردا نیز هرکس که منـتخب مـردم شد، مورد احترام همه است و رئیس‌جمهور همۀ کشور است. همه باید به او کمک کنند تا با قدرت، چهار سال پرشکوه و پرافتخار را برای کشور رقم بزنیم.
آن‌گونه که «ایرنا» روایت کرده، او اضافه کرد: امروز همۀ دنیا اعتراف دارند که این مردم هستند که تعیین می‌کنند در چهار سـال آیـنـده چـه کـسی مـسئولیـت ریاست‌جمهوری را عهده‌دار باشد و این حق شماست که تعیین کنید چه مسیری، چه فـردی و چه رویکردی در چهار سال آینده، کشور را اداره کند. نامزد چهاردهمین دورۀ انـتـخـابـات ریـاسـت‌ جـمـهوری خاطرنشان کـرد: آنچـه کـه مردم انـجام می‌دهنـد، کاری بـزرگ اسـت. مـن بارها عرض کـردم که برنامه، برآورد، شعار و رویکرد مـا این است که امروز یک جهان فرصت داریـم و در چهار سال آینده این جهان فرصـت باید تبدیل به یک ایران جهش شود.
جلیلی ادامه داد: لازمۀ اینکه ما به چنین جهشی دسترسی داشته باشیم، این است که همۀ مردم باید آن نقش پرشکوه خود را ایفا کنند و امروز نقطۀ شروع آن حرکت و ایفای نقش است و از همین‌ها شروع می‌شود.
او گفـت: هـرچه مـردم بیشتر پای صندوق‌های رأی بیایند، آن نقش پرشکوه ایفا می‌شود و قدرت نظام و توانایی آن برای یک جهش بزرگ در چهار سال آینده بیشتر فراهم می‌شود.
نـامزد چـهاردهمـیـن دورۀ انتـخابات ریاست‌جمهوری، ابراز امیدواری کرد: با حضور گستردۀ مردم و با انتخاب شایستۀ آن‌ها، در چهار سال آینده نه‌تنها مسائل و مشکلات روزمره حل می‌شود، بلکه یک جهش بزرگ داشته باشیم و از امروز این نقش آغاز می‌شود.
«مـحسن مـنصـوری» رئیـس ستـاد انتخاباتی جلیلی و معاون اجرایی رئیس دولت سیزدهم، این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری را همراهی می‌کرد.
مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری نیز، دیروز به همراه «محمدجواد ظریف» با حضور در مدرسـۀ عاشورای قلعه‌حسـن‌خان، در دور دوم انتخـابات ریاسـت‌جـمهوری شرکت کرد.

پس‌لرزۀ پیامک وزارت کشور به مردم دربارۀ انتخابات
پیامک وزارت کشور در روز انتخابات برای مشارکت مردم در انتخابات، واکنش‌هایی را به همراه داشت.
در این راستا، «محمدجواد آذری جهرمی» در شـبکۀ اجـتماعی «ایـکس» نوشت: «ارسـال پیامک انبوه بـاید برای افزایش مشـارکت باشـد نه تلاش برای کاهش مشارکت!»
«علـی قلهکی» فعال رسانه‌ای اصول‌گرا نیـز، در ایـن رابطـه در شبکۀ اجتماعی ایـکس، به آمار نظرسنجی‌ها دربارۀ رابطۀ معکوس پـیامـک‌های وزارت کـشور و مشارکت مردم اشاره کرد و نوشت: به صراحت در بررسیِ علل عدم مشارکتِ یکی از مجموعه‌های نظرسنجی آمده که «پیامک‌های وزارت کشور» اثر (هرچند با درصد پایین) داشـته اسـت؛ خب برادر پیامک نزن! بـدنه‌ای کـه تکلیـفی رأی می‌دهد که کاری به پیامـکِ شـما ندارد؛ آن‌هم کـه مـردد اسـت، بـا پـیامک شما متزلزل می‌شود!
«رحمت‌الـه بیـگدلی» فـعال سـیاسی اصلاح‌طلـب نیـز، در شبـکۀ اجتـماعی ایکس نـوشت: «جناب وزارت کشور، اگر واقعاً خـواهان مشارکت گستردۀ مردم در انتخابـات هستید، لطفاً شما مردم را تشویـق به حضور در انتخابات نکنید! اگر شمـا مردم را دعوت به حضور نکنید، قطعاً حضور مـردم بیشـتر خواهـد بـود! لطفا دست از پیامک زدن بردارید!»
آن‌طور که «خبرآنلاین» نوشت، مجموعۀ افـکارسنـجی «پـرسـش» در گـزارش تحلیلی خود آورده که پیامک‌های پیاپی وزارت کشور در روز انتخابات، یکی از علل کاهش مشارکت در دور اول بوده است.
در مرحلۀ اول این انتـخابات، حدود ۴۰ درصد از بیش از ۶۱ میـلیون واجد شرایط رأی‌دهی شرکت کردند که کم‌فروغ‌ترین انتـخابات ریاست‌جـمهوری ایـران لقـب گرفت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر