پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امیری مدیر کل جدید اداره زندان های استان کرمان: 67 درصد زندانیان استان را زندانیان مواد مخدر تشکیل می دهند

امیری مدیر کل جدید اداره زندان های استان کرمان: 67 درصد زندانیان استان را زندانیان مواد مخدر تشکیل می دهند





۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۳۳

امیری مدیر کل جدید اداره زندان های استان کرمان:
67 درصد زندانیان استان را زندانیان مواد مخدر تشکیل می دهند

مراسم تودیع و معارفه مدیر کل جدید اداره زندان های استان کرمان عصر دیروز و در محل سالن اجتماعات دادگستری کل استان کرمان برگزار و در این مراسم، علی ولی نیا، مدیر کل سابق به طور رسمی جای خود را به رمضان امیری در این سمت داد.
‌ولی نیا، 6 سال رییس زندان های کرمان بود
در ابتدای این جلسه که اصغر جهانگیر، رییس سازمان اقدامات امنیتی و تربیتی کشور و مسئول دفتر بازرسی ویژه رییس قوه قضائیه و هیات همراه، همچنین رییس کل دادگستری کرمان و جمع دیگری از مقامات سیاسی، امنیتی و قضایی استان حضور داشتند، یدالله موحد رییس کل دادگستری استان با تشکر از خدمات 6 ساله علی ولی نیا در مقام رییس کل زندان های کرمان گفت: ایشان در طول 34 سال خدمت صادقانه به نظام مقدس جمهوری اسلامی که بیش از 6 سال آن در سمت رییس زندان های کرمان بوده، خدمات قابل توجه و شایانی را در این سمت انجام داده که از مهمترین آنها می توان به راه اندازی بازداشتگاه موقت کرمان در زمینی به مساحت 1800 متر مربع، ورزشگاه و مهدکودک بند نسوان زندان کرمان، احداث و تکمیل زندان کهنوج و اقدام به احداث اردوگاه کبوترخان و همچنین کارهای ارزنده وی در کانون های اصلاح و تربیت، ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان اشاره کرد.
‌امیری کرمانی است
و موفق می شود
وی به سوابق درخشان رمضان امیری و حسن انتخاب او اشاره کرد و افزود: به 3 دلیل مطمئنم توفیقات خوبی در این راه نصیب شخص آقای امیری و استان کرمان می‌شود؛ اول اینکه وی گنجینه خوب و کاملی از تجربه کار در استان های بزرگی مانند هرمزگان، کرمان و اصفهان دارد و با ایده ها و کارهای نو ادامه دهنده موفقیت های آقای ولی نیا خواهد بود. دوم اینکه وی اصالتی کرمانی دارد و نسبت به کار در این استان شناخت کاملی دارد وبه منابع انسانی و فضاها و فرصت های استان آشناست و سوم، اقبال و استقبال خوبی است که در بازگشت از وی به کرمان شده است.
موحد پیگیری دو هدف اصلی را در اولویت خواند و ادامه داد: ما در امور زندان ها دو مورد را مورد توجه و پیگیری بیشتر قرار می دهیم؛ 1-کاهش جمعیت کیفری 2- ایجاد تغییر نگرش جامعه به زندانی و خانواده زندانیانی که دوران محکومیت را سپری می کنند. مسلما اگر با دوستان از تمامی ظرفیت ها استفاده کنیم می توانیم به این اهداف دست یابیم.
‌زندان ها به مرکز آموزش تبدیل شده اند
حمید ذکااسدی، معاون امنیتی سیاسی استانداری کرمان، به برنامه های اصلاحی و علمی دوران حضور اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندان ها اشاره کرد و افزود: ازاردیبهشت 93 که ایشان به عنوان هفتمین نفربه سمت رییس کل سازمان ها منصوب شده تا کنون با کارهای علمی که انجام شده، عملا زندان ها به مرکز آموزش و نوعی دانشگاه تبدیل شده و امروزه شاهد تاثیر این کارها در سراسرایران هستیم.
‌رفتار با همه زندانیان باید یکسان باشد
وی وضعیت امنیتی در استان را مطلوب شمرد و گفت: عواملی که می تواند باعث رشد و ارتقا امر اصلاح و تربیت و در نتیجه بهبود امنیت اجتماعی می شود، عبارتند از: نهادینه کردن علم و آموزش در زندان ها، حمایت مادی و معنوی از زندانیان و خانواده های آنها، توسعه فرهنگی و مذهبی، کاهش جمعیت کیفری با بهره گیری از ظرفیت های جدید، تلاش و آموزش در جهت ایجاد حرفه و شغل، کمک به بازگشت سعادتمندانه به خانواده و جامعه، افزابش امنیت و بهسازی زندان ها، بهبود وضعیت زندانیان تحت قرار تا تعیین تکلیف آنها.
ذکااسدی ابراز امیدواری کرد، نوع محکومیت زندانیان در زندان، باعث برخورد دوگانه با آنها نشود و تاثیری در طرز رفتار با زندانیان نداشته باشد و با همه یکسان رفتارشود.
‌بیشتر مجرمان مواد مخدر، کوله کش هستند
پس از وی، علی ولی نیا، رییس 51 ساله و اسبق زندان های کرمان، که بعد از34 سال بازنشسته شده گفت: 17 ساله بودم که به عنوان پاسدار وارد سپاه شدم و بعد 8 سال به مجموعه زندان ها اضافه شدم و امروز هم بازنشسته می شوم، استان کرمان با توجه به گستردگی مساحت و هم مرزی با استان ها و کشورهای شرقی، اثرات زیادی بر زندان های کشور دارد و همین باعث شده زندان های کرمان که 12 زندان می باشند، همواره زندانی های متفاوتی را پذیرفته است. متاسفانه باید بگویم بیشتر مجرمان مواد مخدر که در زندان به سر می برند، کوله کش و فروشنده جزئی مواد هستند که به خاطر فقر و مشکلات اقتصادی مجبور به این کار شده اند.
‌زندان منوجان تا حدی مشکلات ما را در جنوب برطرف کرده
ولی نیا خاطر نشان کرد: با راه اندازی زندان منوجان مشکل اساسی ما در جنوب استان تا حد زیادی برطرف شده است و در صورت تزریق بودجه 2 میلیارد تومانی به اداره کل زندان ها، ساخت و تجهیز زندان های کهنوج، جیرفت و زرند نیز به پایان می رسد و شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.
اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندان های کشور ضمن گرامیداشت سردار سلیمانی، بیان کرد: کار زندان بانی کار سخت و پیچیده و درعین حال تربیتی و پیامبر گونه است و مطمئنم آقای امیری که هم کرمانی است و هم سابقه کار با زندانیان زیادی را دارد، در این کار موفق خواهند شد.
‌ایجاد قرنطینه در مبادی ورودی زندان ها، مثبت بوده
وی افزود: شخصی که وارد زندان می شود، چه خود را مقصر بداند و یا نداند، از نظر روحی و حتی جسمی با مشکل مواجه است، این وظیفه ماست تا به او کمک کنیم تا هم روحی ترمیم شود و هم اگر از نظربیماری و یا اعتیاد مشکل دارد، آن را برطرف سازیم.
به همین دلیل در مبادی ورودی زندان ها، قرنطینه ها را ایجاد کردیم و از این کانال موفق به پاکسازی نزدیک به 150 هزار نفرشدیم تا او بتواند دوران اصلاحی اش را بهتر بگذراند. دکتر جهانگیرادامه داد: هر مقدار بحث آموزش پررنگ تر شود، اثرات بهتر و مفیدتری را به دنبال خواهد داشت، متاسفانه نزدیک به 80 درصد از زندانیان ما، به دلیل سکونت در حاشیه شهرها و فشارهای اقتصادی به بیماری های جسمی و روانی مبتلا هستند و در سال گذشته 270 هزار نفر را از طریق قرنطینه تحت درمان قرار دادیم.
‌ باید فرهنگ صلح و آشتی بین طرفین دعوا، رواج یابد
رییس سازمان زندان های کل کشور اضافه کرد: باید فرهنگ صلح و سازش و گذشت در جامعه، بخصوص در مسائل مادی رواج پیدا کند تا پرونده های کمتری در مراجع قضایی در این زمینه ها تشکیل شود. از آن سو هم باید در صدور قرارها و وثیقه، حداقل ها و در حد متناسب در نظر گرفته شود تا امکان فراهم کردن آن و در نتیجه کاهش بازداشت ها، امکان پذیرو بلاتکلیفی زندانیان به حداقل برسد.
این موضوع در متاهلین بیشتر توجه شود چراکه در سال 94 حدود 201 هزار نفر از ورودی به زندان ها متاهلین بوده اند که باید هرچه سریعتر به پرونده آنها رسیدگی شود زیرا نبودن حتی یک روز در خانواده ضررهای زیادی را به دنبال خواهد داشت.
‌شاخص توسعه استان کرمان، 5 رتبه کاهش یافته
وی آمارهایی از درصد زندانیان ارائه کرد و گفت: متاسفانه آمارزندانیان در استان کرمان در مقایسه با کشوری بالاست.
42 درصد زندانیان در کشورمربوط به مواد مخدر است، اما این آمار در کرمان به بالای 62 درصد رسیده، ضمن اینکه آمار متهمان در کرمان نزدیک به 30 درصد است که 8 درصد بیشتر از میانگین کل ایران است.استان کرمان در زمینه رشد شاخص های توسعه در سال 60 و 70 در رتبه 13بوده و در سال 80 به 15 و در سال 90 به رتبه 18 نزول پیدا کرده است و می طلبد که دولت بیشتر به آن توجه کند و کرمان به جایگاه واقعی خودش دست پیدا کند.
‌جرم 67 درصد زندانیان کرمان، مواد مخدر است
رمضان امیری، مدیر جدید اداره کل زندان های استان کرمان در سخنانی کوتاه، با تشکر و قدردانی از زحمات ولی نیا گفت: بنده به تنهایی نمی توانم کاری کنم و از همه دوستان می خواهم با همت و همکاری خود ما را در جهت رسیدن به اهداف خود یاری کنند. وی ادامه داد: 67 درصد زندانیان استان کرمان را زندانیان مواد مخدر تشکیل می دهند و درخواست تکمیل اردوگاه کبوترخان را داریم تا این زندانیان از دیگر افراد جدا شوند. همچنین مبلغی اعتباررا برای تجهیز و راه اندازی زندان کهنوج درخواست می‌کنیم و ردیف اعتباری نیز برای ساخت و تکمیل زندان در جیرفت و زرند مورد نیاز است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

سایه سیل بر خوزستان

سایه سیل بر خوزستان

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *