پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یادداشت

یادداشت





۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۲۸

نگاهی به 2 برابر شدن کودکان کار در خاورمیانه

کاظم خانجانی- وکیل دادگستری
سازمان بین‌المللی کار در آخرین گزارش خود از افزایش دو برابری آمار کودکان کار در خاورمیانه خبر داده است و کشور اردن را در رأس این روند می‌داند. به گزارش سازمان بین‌المللی کار، کودکان کار در اردن ظرف سال 2007 تا 2016 به دو برابر افزایش‌ یافته و این زنگ خطری برای مخالفان کار کودکان محسوب می‌شود. طبق قوانین جهانی کار، کار کودکان زیر 16 سال غیرقانونی بوده و این سن برای مشاغل دارای خطر بالا (پرخطر) 18 سال تعیین ‌شده است. طبق آمارهای رسمی در حال حاضر در کشور اردن بیش از 69 هزار کودک کار وجود دارد که حدود 24 هزار نفر از آن‌ها به کارهای پرخطر و زیان‌آور مشغول هستند. سن این کودکان عموماً بین 5 تا 17 سال می‌باشد. به‌طورکلی و به دلایل مختلف مجبور به کار تمام ‌وقت شده‌اند. به گزارش سازمان جهانی کار، در حال حاضر عمده کودکان کار در خاورمیانه در بخش‌های عمده و خرده‌فروشی تجاری فعال هستند و دولت نظارت خاصی را بر این مراکز اعمال نمی‌کند. جدای از بحث کودکان کار اردنی، در حال حاضر بسیاری از پناه‌جویان سوری نیز برای تأمین معیشت خود، کودکان خود را به کارهایی با درآمد پایین در کشورهای خاور نزدیک واداشته‌اند که به دلیل عدم امکان بررسی‌های میدانی، سازمان جهانی کار آماری از این کودکان ارائه نداده است.

قطع ناگهانی سخنان رییس‌جمهور ازشبکه خبر در هنگام انتقاد از احمدی‌نژاد
روحانی درباره قطعنامه چه گفت؟
فرارو نوشت: در حالی که روز گذشته شبکه خبر صدا و سیما در حال پخش زنده سخنرانی رییس جمهور در جمع پزشکان بود به صورت ناگهانی سخنرانی روحانی را قطع و برنامه جهانشهری‌ها را پخش کرد.
صحبت‌های روحانی در زمانی قطع شد که او به اشتباه‌های دولت احمدی‌نژاد کنایه زد و گفت: اگر امکان داشت قطع‌نامه‌ها را پاره کنیم، پاره می‌کردیم اما این امکان وجود نداشت. رییس‌جمهور بعد از این کنایه خنده‌اش گرفت و جمعیت پزشکان حاضر در سالن نیز به‌شدت او را تشویق کردند.»
پیش از این احمدی‌نژاد در اسفند ۸۵ با زیرسوال بردن ساختار سازمان ملل متحد گفته بود شما فکر می‌کنید که اگر جمع شوید و کاغذ پاره صادر کنید، می‌توانید جلوی ملت ایران را بگیرید.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *