سایت خبری پیام ما آنلاین | به بهانه گذشت اولیای دم در پای چوبه دار در زندان مرکزی کرمان بخشش شیرینی که به همه هدیه نمی‌شود

به بهانه گذشت اولیای دم در پای چوبه دار در زندان مرکزی کرمان بخشش شیرینی که به همه هدیه نمی‌شود





۳ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۱۳

به بهانه گذشت اولیای دم در پای چوبه دار در زندان مرکزی کرمان
بخشش شیرینی
که به همه هدیه نمی‌شود

هیچ کس نمی تواند احساس شخصی که مرگ را در چند قدمی خود می بیند را لمس کند. شاید حالتی میان ماندن و رفتن درست مثل وقتی که دیرت شده و می دانی دیگر وقتی برایت نمانده است. درست مثل لحظاتی که فکر می کنی هیچ فرصتی نیست و همه آرزوهایت معطل مانده است. کسانی که در چنین شرایطی قرار می گیرند، حتما احساسات تلخ تری را هم تجربه می کنند. همان حالاتی که کسی که کنار گود نشسته است نمی تواند آن را درک کند. ولی شاید شیرین ترین و احساسی ترین لحظه ای که هر اعدامی می تواند با آن روبه رو شود، بخشش و عطوفتی باشد که خانواده مقتول نثار قاتل می کند. همان هدیه ای که البته نصیب هر کسی هم نمی شود.
تجربه نشان داده است بیشتر قاتلان بخشوده شده آنانی هستند که در پی یک اتفاق و بدون نقشه قبلی مرتکب قتل شده و از عمل خود بارها ابراز پشیمانی کرده اند. در واقع اگر چه قصاص حق مسلم اولیای دم است، اما از لحاظ اخلاقی چنین توصیه می شود تا خانواده هایی که عضوی از خود را در ماجرایی ناخواسته از دست داده اند بهتر است میان قاتلان غیر عمد با سایر مجرمان تفاوت قائل شوند. به این ترتیب بسیاری از صاحبنظران معتقدند قصاص کردن فقط برای چند لحظه خشم و نفرت و اولیای دم را فرو می نشاند، در حالی که بخشش و گذشت باعث احساس رضایت در آنها می شود.
به بهانه گذشت خانواده ای در زندان مرکزی کرمان از حکم اعدام شخصی در هفته گذشته، در این شماره نگاهی می اندازیم به چند عفو و بخششی که در لحظات آخر نور زندگی را مجددا در نگاه افراد محکوم به اعدام تجلی بخشیدند و یاد آور این نکته تکراری اما شیرین شدند که لذتی که در عفو هست در انتقام نیست.
17شهریور 94-جوان 26 ساله که بدون دلیل اقدام به قتل دو پسر 6 و 7 ساله قرار بود در میدان شهرستان خوی مقابل دیدگان مردم به دار مجازات آویخته شود، یک ثانیه مانده به مرگ توسط والدین مقتول بخشیده شد.
27 فروردین 93-در سال 86 یک درگیری در شهرستان نور اتفاق می افتاد که منجر به قتل «عبدالله حسین زاده» نوجوان 17 ساله توسط فردی به نام «ب- ق» شد.با تلاش های مسئولین و عادل فردوسی پور، مجری برنامه نود، عبدالغنی حسین‌زاده از فوتبالیست‌های قدیمی استان مازنداران و سامره علی نژاد مادر مقتول در حالی که طناب دار به گردن متهم به قتل پسرش آویخته شده بود، اعلام گذشت کردند.
8 تیر 93-قاتل فردی با هویت (م – ق) در سال ۸۷ شخصی به نام (ح – ح) رابه قتل می رساند و از سوی دادگاه کیفری به قصاص نفس محکوم و حکم صادره به تأیید دیوانعالی کشور می رسد.این قاتل در مرحله اجرای حکم به همت مسوولان سلماس به ویژه فرماندار، امام جمعه، مسوولان زندان، دادگستری و رضایت اولیای دم از قصاص نفس نجات یافت.
زنی ۲۷ ساله بنام فرشته. ب که هفت سال پیش مادر همسر خود را در لاهور کلاردشت به قتل رسانده بود و طبق احکام صادره قرار بر آن بود تا صبح ۲۸ اردیبهشت سال 93 در زندان نوشهر حکم قصاص به اجرا در آید اما با رضایت اولیاء دم در لحظه پس از آویختن طناب دور گردن قاتل علیرغم همه ناامیدی یکبار دیگر زندگی دوباره به این زن بخشیده شد.
10 اردیبهشت 93-سعید جوان 22 ساله و ساکن خرو سلفی از نیشابور 5 سال قبل(سال 88)مرتکب قتل جوان 17 ساله‌ای در نزاع شده بود که صبح آن روز توسط اولیای دم مورد بخشش قرار گرفت و توسط رضا یوسفی مقدم، پدر مقتول بدون دریافت دیه از چوبه دار پایین آورده شد.
16 اردیبهشت 94- قاتل محکوم به اعدام دقایقی پیش از اجرای حکم قصاص در زندان شیراز، مورد بخشش اولیای دم شهید محسن دهقان قرار گرفت.محسن دهقان سال 89 در ماموریت ایست و بازرسی بسیج در روستای بورکی شهرستان کازرون به ضرب گلوله به شهادت رسید .
18 اردیبهشت 92- در حالی که حکم اعدام عامل شهادت بابک شکفته سرباز نیروی انتظامی در خراسان رضوی در حال اجرا بود، چند ثانیه پس از اجرای این حکم و در حالی که فرد محکوم به اعدام یعنی «وحید زارع» در بالای دار مجازات در حال جان دادن بود با فریاد رضایت از سوی خانواده مقتول از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.
سال 1388،(ب-ف) در جریان یک نزاع و درگیری لفظی با یکی از دوستانش به نام رحیم، او را با چاقو مجروح نمود که رحیم بر اثر شدت جراحات فوت کرد. وی از حیث شرکت در نزاع منتهی به قتل عمدی به تحمل 3 سال حبس تعزیری و قصاص محکوم شد. پرونده پس از طی مراحل قانونی مقرر گردید ساعت 6 صبح 11 اردیبهشت ماه سال 93 در محوطه زندان بندرعباس به اجرا در آیدوقاتل 45 ساله به دار اعدام آویخته شود اما دست تقدیر با او یار بود و با تلاش مسوولان از مرگ نجات یافت.خانواده اولیائ دم مقتول با دریافت مبلغ 114 میلیون تومان جهت امور خیریه، اعلام گذشت کردند.
مراسم عروسی در یکی از شب های سال 1388 در روستای حسن لنگی از توابع بندرعباس به محل درگیری و قتل جوانی به نام ظهیر تبدیل شد و در این رابطه جوانی به نام امیر دستگیر گردید. وی به جرم مصرف مشروبات الکلی به تحمل 80 ضربه تازیانه با رعایت موازین شرعی و قانونی و به جرم قتل به قصاص نفس محکوم شد. این جوان نیز در زندان مرکزی بندرعباس با رضایت اولیاء دم در سال 93 از اعدام بخشیده شد.
26 خرداد 93- در زندان مرکزی اردبیل،(حسن . ر. الف )که به جرم قتل نفس دوستش به خاطر عدم کنترل خشم خود، به قصاص محکوم شده بود و پس از طی مراحل قانونی در پای دار مجازات حاضر شده بود، نسبت به کرده خویش اظهار پشیمانی نمود و توسط مادر مقتول مورد بخشش قرار گرفت.
6 مهر 94- فردی به نام (جعفر.ح)در سال های ۱۳۷۴ و ۱۳۸۴ به اتهام اعتیاد به مواد مخدر، خرید و فروش مواد مخدر و شرکت در چهار فقره سرقت به سه سال تبعید در شهرستان ابهر محکوم می شود.
وی در ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ به طور غیرقانونی محل تبعید خود را ترک و به شهر خاکعلی از توابع استان قزوین بازگشته و در روز ۱۷ خرداد ۱۳۸۷ در حالی که سوار بر موتورسیکلت بوده با پدر شاکی پرونده اش به نام ‹محمد.الف› روبرو می شود.
این مواجهه به درگیری کشیده شده به طوری که مقتول به وسیله چاقوی قصابی دو ضربه چاقو به شکم و دست متهم می زند و متهم نیز با چهار شاخ دستگاه کشاورزی یک ضربه به سر و صورت و سینه مقتول می زند که موجب مرگ او می شود. متهم طبق قانون مجازات اسلامی به حکم قصاص نفس با اذن ولی امر محکوم می شود اما رضایت اولیای دم در پای چوبه دار، موجب رهایی متهم از پای چوبه دار می شود
24 مرداد 94- طی درگیری فیزیکی که سال 87 بین مرحوم عزت الله باقری و قاتل بر روی زمین زراعی واقع در بخش بندرکیاشهر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه استان گیلان روی می دهد، پدر این خانواده به قتل می رسد. در آخرین مرحله از این پرونده در حالیکه قرار بود حکم اعدام برای قاتل در زندان لاکان رشت به اجرا دربیاید ، فرزندان مرحوم باقری قبل از اینکه قاتل به پای چوبه اعدام برده شود، با حضور در زندان، گذشت خود را از قاتل پدر خویش اعلام کردند.
30 تیر 95-مددجو 27ساله ای از زندانیان زندان مرکزی کرمان با پیگیری زندان مرکزی وهمکاری مسئولان قضایی استان کرمان با گذشت شاکیان در پای چوبه داربه زندگی دوباره برگشت. این مددجو به جرم قتل عمد به مدت 4 سال در زندان مرکزی کرمان زندانی بوده و در آستانه اجرای حکم قصاص با رضایت خانواده مقتول از مرگ نجات یافت.
اما با وجود تمام این بحث ها چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، پرورش روحیه عفو وبخشش در جامعه است. البته آنانی که گرفتار پرونده ای جنایی نشده و عزیزی را از دست نداده اند، هرگز نمی توانند برای خانواده های درگیر در این مساله نسخه بپیچند و از آنان بخواهند خیلی راحت همه سختی ها و درد فقدان را فراموش کنند و دست به عفو کسی بزنند که مسبب تمام مصائب آنان بوده است. ولی توصیه ای که از سوی مسوولان و صاحب نظران ارائه می شود، بر این اصل استوار شده که بخشیدن دیگران لازمه زندگی اجتماعی است به طوری که بدون آن زندگی فرآیندی سراسر انتقام است.
به این ترتیب گفته می شود در مرحله نخست در فرآیند بخشش باید به آموزه های دینی متوسل شد. پس بالطبع کسانی که اعتقادات قوی مذهبی دارند می توانند راحت تر از خون دیگران بگذرند و یک فاجعه را با سرانجامی خوش به پایان ببرند. اما نکته قابل توجه دیگر آن است که بخشش دیگران باید به مردم آموخته شود و این کار باید از خانواده ها شروع شود، اما تنها پدر و مادر هایی می توانند این فضیلت اخلاقی را به بچه ها آموزش دهند که خود قبلا آن را آموخته باشند.
در این میان آنچه مانع بخشیده شدن برخی از مقتولان از سوی اولیای دم می شود، این باور است که بخشیدن قاتل باعث پایمال شدن خون مقتول می شود و مقدمات سرزنش اطرافیان فراهم می شود. در حالی که اگر کسی با درایت به فرآیند بخشش توجه کند، چنین مسائلی پیش رویش رنگ می بازد. این همان چیزی است که عده ای معتقدند آنانی که قاتل عزیز خود را می بخشند، بیشتر از آنانی که تقاضای قصاص دارند احساس آرامش خیال می کنند.
البته کسانی هم هستند که تنها با شرط دریافت دیه به همراه مبالغ سنگین دیگر حاضر به بخشش قاتل می شوند. شاید در نگاه بعضی ها این نوعی کاسبی باشد، ولی به هر حال این حقی است که برای اولیای دم به رسمیت شناخته شده است. ولی همه ما باید بدانیم اگر روحیه بخشش در جامعه تقویت می شد، شاید هرگز قتل ناخواسته ای رخ نمی داد. چنانچه اگر قاتل نیز مقتول را می بخشید و قدری کوتاه می آمد، شاید هرگز خون کسی به دستش بر زمین ریخته نمی شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *