پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سهم استان از جذب گردشگر را «کم» خواند کرمان؛ خط قرمز گردشگران خارجی

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سهم استان از جذب گردشگر را «کم» خواند کرمان؛ خط قرمز گردشگران خارجی





۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۴۳

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سهم استان از جذب گردشگر را «کم» خواند
کرمان؛ خط قرمز گردشگران خارجی

کرمان اگرچه توسط مسئولان گردشگری استان با نام «بزرگ‌ترین مهمان‌خانه ایران» معرفی می‌شود، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اما سهم این استان از جذب گردشگر را «کم» می‌داند.
سیزدهم اسفند 94 بود که در کارگروه گردشگری میراث فرهنگی شعار استان کرمان برای تعطیلات نوروز، «کرمان، بزرگ‌ترین مهمان‌خانه ایران» عنوان شد. از همان روز مسئولان مختلف از رقم خوردن اتفاقات خوب در حوزه گردشگری خبر دادند و پیش‌بینی کردند گردشگران بیشتری نسبت به سال‌های قبل به کرمان بیایند. وفایی مدیرکل میراث فرهنگی استان در این خصوص گفته بود: «با توجه به اتفاقات خوبی که در کرمان رخ داد به نظر می‌رسد در نوروز ۹۵ شاهد حضور گسترده گردشگران باشیم.» تعطیلات نوروز 95 تمام شد و همانطور که مسئولان پیش‌بینی کرده بودند تعداد مسافرانی که در کرمان حداقل یک‌شب اقامت داشتند نسبت به سال پیش افزایش داشت. به‌طوری‌که طبق آماری که محمد جهانشاهی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه کرد، میزان مسافر ورودی در نوروز 95 به کرمان دو میلیون و 20 هزار نفر بوده است که از این تعداد بیش از 720 هزار نفر از مسافران ورودی حداقل یک‌شب اقامت را در استان داشته اند. این در حالی بود که در نوروز 94 حدود 480 هزار مسافر حداقل یک‌شب در کرمان اقامت داشتند و این نشان از افزایش 50 درصدی شب اقامت در کرمان داشت. اما نکته‌ای که در این میان جلب توجه می‌کرد، آمار استان‌های همجوار کرمان بود. استان یزد در نوروز 94، 505 هزار نفر شب اقامت داشت که در نوروز 95 به 900 هزار و 996 نفر شب اقامت رسید و این به معنای افزایش 78 درصدی تعداد شب اقامت‌های یزد بود. این آمار را در کنار این بگذارید که تعداد مسافرانی که حداقل یک‌شب در استان فارس در هفته اول نوروز اقامت داشتند 2 میلیون و 220 هزار و 11 نفر بوده که بیشتر از کل مسافران ورودی به کرمان در طول تعطیلات نوروز است. این ارقام نشان می دهد که اگرچه تعداد گردشگران استان افزایش داشتند اما میزان این افزایش از میزان تعداد گردشگران استان‌های همجوار از جمله یزد، کمتر بوده است. با این حال فروردین ماه سال جاری متولیان بخش گردشگری استان وضعیت کرمان در نوروز را خوب توصیف کردند. حالا کمتر از 4 ماه پس از نوروز 95، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان نسبت به وضعیت گردشگری استان هشدار داده است.
گردشگری کرمان در حاشیه
مهدی سیاوشی روز شنبه در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان، گردشگری این استان را به دلیل در حاشیه ماندن در طول 12 سال گذشته، عقب‌تر از استان‌هایی مثل یزد دانست و گفت: «به دلیل عدم حضور گردشگر، هتل داری، رستوران‌داری و خدمات بین‌راهی ما نیز رشد نکرد و عقب ماند.» به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، وی بابیان اینکه در دولت یازدهم و پس از اجرایی شدن برجام، با کاهش ایران هراسی در دنیا، سیل گردشگران به سمت ایران راه افتاد اظهار کرد: «در این بین استان‌های یزد، فارس و اصفهان با تشکیل یک مثلث طلایی، به‌نوعی گردشگران بیشتری را جذب می‌کنند و سهم کرمان در این موضوع کم است.»
کرمان در برنامه گروه های گردشگر
خارجی جایی ندارد
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در ادامه اما هشدارهای بیشتری در خصوص مشکلات گردشگری کرمان می دهد. به گفته سیاوشی به طور معمول کرمان در برنامه گروه‌های گردشگر خارجی که از ایران بازدید می‌کنند جایی ندارد. او برای اثبات این صحبتش چند مثال هم آورد و گفت: «در سال جاری یک گروه توریست خارجی با زمینه فعالیت فرش به ایران آمدند اما کرمان را باوجود سابقه تاریخی در صنعت فرش در برنامه‌های خود جای ندادند. در ادامه یک گروه از موسسه گردشگری آمریکا در سفر به ایران، از 9 استان کشور بازدید کردند اما به کرمان نیامدند و همچنین قرار است کنوانسیون راهنمایان گردشگری جهان با حضور 500 نفر از بهترین تورلیدرهای دنیا در تهران برگزار شود که حضور در کرمان جزو برنامه‌های آن‌ها نیست.» سیاوشی که به‌نوعی نماینده بخش خصوصی در گردشگری محسوب می‌شود راه حل جذب گردشگر را در توسعه زیرساخت‌ها از جمله هتل‌ها و مراکز اقامتی عنوان کرد اما توپ را به زمین مسئولان استان انداخت و گفت: «این موضوع عمدتا به سیستم اجرایی استان برمی‌گردد.»
کرمان تازه در مسیر صحیح قرارگرفته است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در واکنش به حرف‌های سیاوشی به «پیام ما» گفت: «این یک واقعیت است که جذب گردشگر استان با ظرفیت‌هایش تناسب ندارد اما کرمان تازه در مسیر صحیح گردشگری قرارگرفته است.» محمود وفایی افزود: «ما باید تلاش کنیم تا همانطور که رهبر معظم انقلاب گفته اند میزان ورودی گردشگر به کشور و در نتیجه استان را در یک برنامه 5 ساله، 5 برابر کنیم هرچند که من معتقدم استان کرمان پتانسیل پذیرش گردشگر بیش از 5 برابر را هم دارد.» وی بابیان اینکه باید وضعیت استان را به سمتی سوق دهیم که تعداد گردشگران بیشتر شوند، اظهار کرد: «3 استانی که از آن‌ها به عنوان مثلث طلایی نام می‌برند، از سال ها قبل باهم تعامل کردند و با کمک بخش خصوصی و آژانس‌های مسافرتی گردشگر بیشتری جذب می‌کنند و ما باید کاری کنیم گردشگران به استان کرمان هم بیایند.»
بحث‌های هیجانی مشکلی را حل نمی‌کند
وفایی با اشاره به اینکه امروز وقت ورود بخش خصوصی به گردشگری است، بیان کرد: «در بحث زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده و اقدامات خوبی در سال‌های آینده در این بخش صورت خواهد گرفت.» وی اضافه کرد: «ما در بسیاری از زمینه‌ها با اتاق بازرگانی اشتراک نظر داریم و با تعاملی کم نظیر با این بخش، برنامه داریم نقاط ضعفی که الان وجود دارد را رفع کنیم اما بحث‌های هیجانی مشکلی را حل نمی‌کند.» مدیرکل میراث فرهنگی کرمان با اشاره به اقداماتی همچون ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی گفت: «بیشتر مناطق مورد علاقه گردشگران در روستاها و اطراف است. به همین دلیل اقامتگاه‌های بوم گردی یک ظرفیت خوب برای جذب گردشگر ایجاد کرده است.»
زیرساخت؛ مشکل اصلی بخش گردشگری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در این رابطه به «پیام ما» گفت: «مشکل اصلی ما برای جذب گردشگر، علی‌الخصوص گردشگر خارجی نبود زیرساخت است.» محمد جهانشاهی افزود: «گردشگران خارجی 2 فصل از سال به ایران می‌آیند. بهار و پاییز. در این 2 فصل خیلی از هتل‌های مورد علاقه گردشگران پر است و به همین دلیل تورهای گردشگری قید سفر به کرمان را می‌زنند. این نشان از مشکلات ما در زیرساخت‌ها دارد. در بحث اقامت ما زیرساخت لازم موردنیاز تورها را نداریم. چراکه تورها بیشتر هتل‌های 4 و یا 5 ستاره یا هتل‌های سنتی را در نظر دارند که در این بخش کرمان مشکل دارد.» وی بابیان اینکه مسافت هم تاثیر گذار است، اظهار کرد: «مسافت زیاد هزینه تورها را هم زیاد می‌کند. این را در نظر بگیرید که اصفهان، فارس و یزد بعد مسافت کمتری دارند و تورها کرمان را در پکیج خود قرار نمی‌دهند.»
مشکل هست اما نه اینکه کرمان سهم نداشته باشد
جهانشاهی گفت: «باوجود این مشکلات، استان کرمان به دلیل داشتن ظرفیت‌ها و جاذبه‌های قابل ارائه با دیگر استان‌ها تفاوت دارد و ما بخشی از بازار را داریم. قبول دارم مشکل هست اما نه اینکه بگوییم کرمان سهمی از گردشگری ندارد.» معاون گردشگری میراث فرهنگی کرمان اضافه کرد: «ما به دنبال سرمایه‌گذاری و توزیع خدمات و همچنین ثبت جهانی آثار هستیم تا مقداری این مشکلات پوشانده شود.»
در گذشته کم‌کاری کردیم
وی بابیان اینکه تا سال 79 ظرفیت اقامتی یزد از نصف ظرفیت کرمان هم کمتر بود اما امروز از ما جلو زده است، عنوان کرد: «در گذشته کم‌کاری کردیم و همین کم‌کاری در کنار اتفاقاتی همچون زلزله بم در مشکلات گردشگری کرمان تاثیرگذار بوه است.» جهانشاهی وضعیت گردشگری کرمان را در حال گذار دانست و گفت: «خوشبختانه اخیرا اتفاقات خوبی در این بخش در حال رخ دادن است و قطعا به گردشگری کرمان کمک می‌شود.» معاون گردشگری میراث فرهنگی کرمان اظهار کرد: «بخشی از صحبت‌های آقای سیاوشی صحیح است و نمی‌توان منکر این مشکلات شد اما باید به این نکته اشاره‌کنم که در 4 ماه گذشته میزان گردشگران خارجی کرمان حدود 8 هزار نفر بوده که به‌اندازه یک سال است.»
کرمان؛ حلقه گمشده گردشگری
با این تفاسیر به نظر می‌رسد مشکلات کرمان در بحث جذب گردشگر همچنان ادامه داشته باشد و این استان فعلا توان آنچنانی برای رقابت با دیگر استان‌ها را ندارد. این در حالی است که با ثبت قنوات استان، هم‌اکنون استان کرمان با 5 اثر ثبت‌ شده در فهرست جهانی یونسکو در کشور رتبه اول را دارد اما در زنجیره گردشگری کشور هنوز جایگاه مناسبی ندارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *