سایت خبری پیام ما آنلاین | «پیام ما» نگاه زنان را به جنسیت بررسی می‌کند دنیای صورتی زنانه

«پیام ما» نگاه زنان را به جنسیت بررسی می‌کند دنیای صورتی زنانه





۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۲:۲۰

«پیام ما» نگاه زنان را به جنسیت بررسی می‌کند
دنیای صورتی زنانه

خانواده واژه‌ی مقدسی است که می‌تواند اولین پله‌ی انسان به‌سوی تعالی باشد و یکی از بزرگترین سرمایه های انسانی است. وقتی فردی از داشتن آن محروم میشود در معرض آسیب های بیشماری قرار می‌گیرد.خانواده می‌تواند آموزش‌هایی را به اعضا خود بدهد که در هیچ مدرسه وکلاسی به انسان داده نمی‌شود. و زن یکی از پایه‌های اصلی این عمارت الهی است که آرامش اعضا را در درون خانواده رقم میزند. زنانی که گاهی به‌واسطه‌ی سکوتشان و گذشتن از حق خود برای آرامش دیگر اعضای خانواده، حتی نادیده گرفته می‌شوند. کسی از آن‌ها سؤال نمی‌کند که شما از زندگی چه می‌خواهید و شاید زمانی برسد که همین خواسته‌های نگفته‌ی آن‌ها آوار شود بر آرزوهایشان و حتی خود، رؤیاهایشان را فراموش کنند.
بی‌شک حضور سالم و شاد زنان در خانواده و جامعه می‌تواند انسان‌ساز باشد. زنان شاد جامعه‌ی شاد را خواهند ساخت.زنان این گزارش به ما از نگاهشان به زن بودن و احساسات زنانه‌ی خود میگویند.
نگاه جامعه را به زن و توانایی‌هایش
«فرشته» زن 27 ساله‌ی متأهلی است که در مورد شرایط زنان در جامعه به «پیام ما» این‌چنین گفت:«از جنسیت خودم راضی‌ام، البته گاهی به خاطر جنسیتم برایم محدودیت ایجاد می‌شود.جامعه ما بافرهنگ غلطش باعث محدودیت‌های زیادی برای خانم‌ها شده است. اینکه نمی‌توانیم راحت هر شغلی را که می‌خواهیم انتخاب کنیم یا نمی‌توانیم تاهروقت دلمان خواست با دوستان برای تفریح بیرون از خانه باشیم.»او ادامه می‌دهد:« اگر می‌توانستم یک موضوع را تغییر دهم، آن نگاه جامعه به زن و توانایی‌هایش خواهد بود و تساوی حقوق و زن و مرد را فرهنگ‌سازی می‌کردم.به نظر من خانواده به دلیل اینکه اولین مآمن هر فرد است. در زندگی افراد خیلی مؤثر است.حتی نگاه به جامعه از نگاه خانواده نشات می‌گیرد.»
«لیلا» یکی از مددکاران مرکز بیماری‌های خاص است که در مورد نگاه جامعه به زنان به «پیام ما» گفت:«نگاه جامعه به دلیل ایجاد طرحواره های مذهبی و ضعیفه خطاب کردن زن و اهمیت بیش‌ازحد به جنسیت مرد، بسیار مردانه است. صفاتی مثل نجابت و وفا بیشتر برای زنان است و فقط زن را به آن‌ها تشویق می‌کنند و این در حالی است که گاهی مردان در بی‌وفایی پیشرو می‌شوند. لطافت و ظرافت و ایثار جزو ویژگی‌های زنان است و اگر در کنار این‌ها مؤلفه‌هایی مثل سواد، سیاست و دانش اضافه شود، زن کامل‌تر و مقدس‌تر می‌شود.» او می‌گوید: «وقتی احساس ناامیدی می‌کنم، حالت و احساس خودم را تغییر می‌دهم، تمام ویژگی‌های مثبت زندگی‌ام را شمارش می‌کنم، مدیتیشن، دعا و مراقبه می‌کنم، به کودک کم‌توان و اتیسم خدمت می‌کنم، ورزش می‌کنم، با همسرم درددل می‌کنم و برای خدا نامه می‌نویسم.»
قدرت و توانایی بیشتر
«بهار» مادر دو فرزند و خانه‌دار است او اظهار می‌کند که از جنسیت خود راضی است و به «پیام ما» می‌گوید: «از زن بودنم راضی هستم اما گاهی اوقات احساس می‌کنم اگر به‌جای یک مرد بودم، قدرت و توانایی بیشتری برای انجام خیلی از کارها را داشتم. کلاً ریسک کردن را خیلی دوست دارم، کاری که خیلی از مردها انجام نمی‌دهند.
در جامعه ما محدودیت برای خانم‌ها زیاد است، همیشه باید طوری رفتار کرد که سو تفاهم پیش نیاید و این بزرگ‌ترین معضل جامعه ما در این مورد است و شاید ایراد در فرهنگ ما است، که نجابت زن را در سکوت و پشت پرده بودن می‌بینند.»
او ادامه می‌دهد:«اگر این قدرت را داشتم که چیزی را به نفع زنان تغییر بدهم آن دیدگاه بعضی از مردان به زن‌ها است، که زنان را «ضعیفه» می‌نامند و فکرمی کنند که زنان به‌تنهایی قادر به انجام کاری نیستند و وابسته به آن‌ها هستند و از زن فقط تصور خانه و آشپزخانه در ذهنشان است.»
محدودیت‌های زنانه
«زهرا» یکی از زنان شاغل است او در یک مرکز نگهداری کم‌توان های ذهنی فعال است او همراهی خانواده را برای دریافت نگاه مثبت مؤثر می‌داند و به «پیام ما» گفت: «کار نیکو کردن از پر کردن است وقتی یک زن با توجه به تمام محدودیت‌ها در شغل وزندگی شخصی موفق باشد، کار بزرگی کرده است.»
«راضیه» زن خانه‌داری است که یک فرزند دارد او در مورد احساسات خود به «پیام ما» می‌گوید:«راستش را بخواهید، قبلاً خیلی از جنسیت خود راضی نبودم اما از موقع متولد شدن فرزندم نظرم کاملاً تغییر کرده است. فکر می‌کنم این نگاه به دلیل محدودیت‌هایی بود که جامعه برای زنان به وجود می‌آورد که در شهرهای کوچک‌تر خیلی زیادتر به چشم می‌آید.»
خشونت‌های روانی
«مریم» زن کارمندی است که از جنسیت خود راضی نیست او دلیل این احساس را این‌گونه به «پیام ما» بیان می‌کند:« بنا به چندین دلیل راضی نیستم ازجمله:
عدم برخورداری از حقوق مناسب و قوانینی که نقش حمایتی از زنان را به‌خوبی ایفا کند.به‌عنوان‌مثال، شرایط سخت طلاق برای زنان،مساوی نبودن دیه زن و مرد،دیدگاه‌های فرهنگی منفی نسبت به زنان، خشونت‌های کلامی، روانی و جسمی علیه زنان که نمونه بارز خشونت‌های روانی، جوک‌هایی است که اخیراً رواج پیداکرده و مرتب منتشرشده و همه‌گیرتر می‌شوند و در آن‌ها، دختران وزنان «احمق و کودن »نشان داده می‌شوند. متأسفانه عمق فاجعه به حدی است که بسیاری از زنان نیز به این جوک‌ها می‌خندند و برای دیگران ارسال می‌کنند!!!
دلیل بعدی ،تحمل مصائب و مشکلات جسمی و فیزیولوژیک ازجمله سیکل‌های عادت ماهیانه, بارداری, شیردهی, یائسگی و…،محدودیت‌های فرهنگی بسیار زیاد است از همان اوایل کودکی ،پسران آزادتر از دختران هستند…»
«مطهره» معلم است و 40 سال دارد او ادعا می‌کند که جنسیت هیچ محدودیتی برایش نداشته و در ادامه به «پیام ما» می‌گوید: «کاری نبوده که خواسته باشم انجام دهم ولی به خاطر نگاه جامعه نتوانسته باشم. اما در همین موضوع هم حمایت‌های خانواده بسیار نقش داشته است.در بسیاری از لحظات زندگی‌ام خانواده تنها انگیزه‌ی من برای جنگیدن با مشکلات بوده است.»
می‌توان گفت اکثریت زنان به دنبال تساوی حق‌بین اعضا جامعه هستند. هر زنی بعضی از دقایق تفاوت را احساس کرده و این موضوع خاطرش را رنجانده است. در هر جامعه‌ای اگر اعضا از موقعیتی که دارند راضی و برای رشد شخصیت خود تلاش کنند، آن جامعه به سمت پیشرفت حرکت خواهد کرد. زنان باید به خودباوری رسیده و به توانایی‌های خود اعتماد کنند. بی‌شک خوشبخت بودن درگرو نگاه انسان به زندگی خواهد بود در هر شرایطی می‌توان احساس خوشبختی کرد. برای رسیدن به این حس مثبت باید شخص خود اولین قدم را بردارد. می‌توان با دید مثبت جهان را نگاه کرد، آن زمان همه‌چیز دوست‌داشتنی وامید بخش خواهد بود.‌

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *