پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارشی از تجارت جدید اینترنتی خرید و فروش کیلویی فالوئر

گزارشی از تجارت جدید اینترنتی خرید و فروش کیلویی فالوئر





۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۲:۲۶

گزارشی از تجارت جدید اینترنتی
خرید و فروش کیلویی فالوئر

مائده امینی: صدای ضبط شده منشی تلفنی ما را با دنیای تازه ای روبرو می کند؛ اینجا پول می گیرند و فالوئر و ممبر می فروشند. شاید در ابتدا مشتری هایشان تنها جوان های جویای نام بودند اما حالا اوضاع فرق کرده و می توان شرکت های مشهور و برندهای معروف را هم در میان خریداران پیدا کرد. هر فالوئر قیمت پایینی دارد؛ حدود 20-10 تومان ناقابل اما کار مشتری با یکی دو تا راه نمی افتد. کسی به کمتر از 10 هزار فالوئر فکر نمی کند. شاید به این خاطر که آن بالا بنویسند فلانی 10k دنبال کننده دارد. همین یکی برایتان حدود 200 هزار تومان ناقابل آب می خورد اما مسئله اینجاست که 200 هزار تومان رقم پایه است. با این پول فقط تعدادی ربات می خرید که به عنوان دنبال کننده به صفحه تان افزوده می شوند. اگر دنبال چیزی باشید که به معنای واقعی کلمه مخاطب محسوب شود، لایک بزنند و کامنت بگذارند، باید سر کیسه را شل کنید. برای پاسخ دادن به این نیاز حالا دیگر ده ها شرکت با نرم افزارها و لینک های ارتباطی گسترده وجود دارند که کارشان تبلیغ پیج یا کانال شما از راه افزایش بازدیدکننده است. رقم های شان هم گاهی دود از کله آدم بلند می کند. ما در این گزارش صفر تا 100 این تجارت اینترنتی را بررسی کرده ایم.
خرید و فروش فالوئر چیست؟
بر خلاف آنچه انتظار داریم، بحران خرید فالوئر تنها دامن پیج های تبلیغاتی را نگرفته است و پیج های شخصی هم دیگر فوبیای تعداد فالوئر دارند. همه می دانیم که اینستاگرام و تلگرام دو شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان پرچمداران حال حاضر این فوبیای مجازی هستند. از آنجایی که جذب فالوئر به خودی خود کار آسانی نبوده، کم کم این دغدغه تبدیل به تجارت مجازی شد. حالا دیگر بازار خرید و فروش فالوئر داغ داغ است و صدها سایت و کانال در ازای مبالغ نسبتا زیادی برای فالوئر، خواهان عضوگیری چند هزارتایی می کنند.
پشت پرده این تجارت چه کسانی ایستاده اند؟
وقتی پای صحبت صاحبان این تجارت می نشینیم به نظر می رسد که خیلی هاشان فعالیت خانگی دارند. مواد لازم شان هم یک سیستم پاسخگویی 24 ساعته خانگی و یک مشت وعده و وعید و نرخ تعیین شده است. البته ناگفته نماند که چندتایی شان هم برای خود دفتر و دستکی به هم زده اند تا جایی که وقتی تماس می گیری، تلفن روی پیغام گیر رفته و شما را به داخلی های مختلف هدایت می کند. جالب تر اینکه اگر از چند نمونه معروف ترشان هم بیش از مقدار خاصی خرید کنید، مشمول دریافت اشانتیون می شوید.
داستان اعتماد خریداران و راه های پرداخت
پیش تر ها اعتماد در فضای مجازی آداب خاصی را می طلبید اما هر چه این تجارت های مجاز بیشتر پیشرفت می کنند، جای پای شان محکم تر می شود. وقتی از مدیران پیج های تبلیغاتی در این باره می پرسیم اکثرشان با یک لبخند طعنه آمیز می گویند که اعتبارشان را برای این مبالغ جزیی خدشه دار نمی کنند. اگر هم خریدار مستاصل تر به نظر برسد، مدیر پیج برایش چند نمونه «اسکرین شات» از خریدهای موفق مشتریان قبلی یا چند مورد از پیج های موفق خریداری شده رو می کند. واقعیت اما این است که روند اعتمادسازی مجازی رو به بهبود است و خیلی از مشتریان حتی بدون دیدن نمونه کار پول درخواست خود را واریز می کنند. در نهایت هم درگاه های پرداخت اینترنتی بانک ها، شماره کارت مدیر پیج تبلیغاتی یا شماره حساب، راه های مختلف پرداخت وجه خرید شما خواهد بود.
فالوئر زیاد به چه دردمان می خورد؟
حلقه های تجارت اینترنتی پیچیده تر از این حرف ها است. خیلی ها در ازای تبلیغ، تبلیغ می کنند. در یک کفه ترازو فروشندگانی که جنس های بی کیفیت و با کیفیتی را از بازار خریده یا حتی گاه از ترکیه و ارمنستان و در مقادیر کم وارد کرده اند، ایستاده اند و در کفه دیگر هم تولیدکنندگان صنایع دستی در خانه یا کارگاه های شخصی به چشم می خورند. تولیدکنندگانی که تا پیش از این جایی برای عرضه بی دردسر محصولات خودشان نداشتند. یکی از این تولیدکنندگان می گوید کفش های خام «بادی» را با قیمت 20 هزار تومان تهیه می کند، روی آنها را با رنگ پارچه های ارزان قیمت طراحی کرده و هر کدام را با قیمت 80 تا 100 هزار تومان می فروشد. این خانم می گوید: «چند ماه اول فقط دنبال جذب فالوئر بودم چون می دانستم اگر فالوئرهای پیجم زیاد نباشد، به دردسرش نمی ارزد. وقتی فالوئرهام زیر سه هزارتا بودند، هفته ای یک کفش شایدهم کمترمی فروختم اما حالا که 12 هزار فالوئر دارم فروش کفش هایم تقریبا روزانه شده است.» جالب ترین بخش داستان این است که همه خریداران فالوئر حتما فروشنده کالای خاصی نیستند. یکی از این خریداران داشتن دو هزار فالوئر را امتیاز شخصیتی دانسته و می گوید: «من دنبال فالوئر بودم. هدف و تجارت خاصی ندارم. فقط دنبال فالوئر بودم.» که طرفداران این دیدگاه در بین خریداران کم نیستند.
هر هزار فالوئر چقدر برای مان آب می خورد؟
به اینجا که می رسیم داستان تازه شروع می شود؛ حالا دنیایی از قیمت های مختلف پیش روی مان قرار می گیرد. سایت های جذب فالوئر منوهای پیشنهادی مختلفی دارند.
اینستاگرام: محور اصلی خرید و فروش ها است. با اولین سایت فروش فالوئر که تماس می گیریم، اتفاق جالبی می افتد. تلفن گویا می گوید، برای اینستاگرام عدد یک و برای تلگرام عدد دو را فشار دهیم. اپراتور اینستاگرام این سایت می گوید اگر پیج آماده می خواهیم پول کمتری پرداخت خواهیم کرد. مثلا یک پیج آماده هزارتایی 15 هزار تومان ارزش دارد. از آنجا که اعتماد کردن به پیج های آماده سخت تر به نظر می رسد، اپراتور راه دیگری پیش پایمان می گذارد. به گفته او اگر خودمان پیج داشته باشیم، همان پیج را به صورت تضمینی تبلیغ می کند. تضمین به این معنا که هر تعداد فالوئر درخواست کنیم، در کمتر از یک هفته تحویل می گیریم. در این صورت باید برای هر هزار فالوئر، 20 هزار تومان بپردازیم. با این اوصاف، داشتن 10 هزار فالوئر، دویست هزار تومان هزینه خواهد داشت. همچنین برای خریدهای بالای 200 هزار تومان هم اشانتیون می گیریم. اپراتور تاکید می کند که ما فقط فالوئر ایرانی جذب می کنیم. مورد بعدی به نظر شرکتی نمی آید. با این تاجر خانگی که تماس می گیریم می گوید تضمینی در کار نیست. به گفته این مدیر پیج، اگر خودمان پیج را بزنیم و بعد عنان کار را به دست شان بدهیم کار بهتری است و تاکید می کند پیجی که می سازید باید حداقل 12 پست اولیه داشته باشد. این مدیر می گوید پیج نهایی را بین 24 تا 72 ساعت تحویل می دهیم و فالوئرهایی که ما برای صفحه شما جذب می کنیم، تماما «ایرانی»، «واقعی» و «فعال» هستند و با همین استراتژی هر هزار فالوئر ایرانی 115 هزار تومان قیمت دارد و این یعنی داشتن ده هزارتا آدم ایرانی در پیج شما برای تان یک میلیون و 150 هزار تومان آب می خورد! مدیر این پیج وقتی با تعجب ما روبرو می شود می گوید این گران ترین منوی پیشنهادی اش بوده که شامل طراحی و اصول تبلیغاتی خاصی است و ما با 350 هزار تومان هم می توانیم ده هزار فالوئر داشته باشیم اما تمام این ده هزارتا دیگر ایرانی نیستند. این فرد می گوید لایک و کامنت فروشی هم داریم. قیمت هر هزار لایک ایرانی 29 هزار و 900 تومان و هر هزار کامنت ایرانی هم 319 هزار و 500 تومان است. مورد سومی که تماس می گیریم شرکتی است که ادعا می کند بسته به سفارش شما بین دو تا 24 ساعت پیج را تحویل تان می دهد و برای هر هزار فالوئر اینستا باید 18 هزار تومان هزینه کنید. این شرکت ادعا می کند که به دانستن پسورد پیج شما هیچ نیازی ندارد و ضمنا بازگشت وجه هم از مزایای اصلی شان است. اپراتور این شرکت تبلیغاتی همچنین زمان تحویل هزار فالوئر را یک ساعت اعلام می کند.
تلگرام: نرخ های تلگرامی هم دست کمی از اینستاگرام ندارند. این طور که به نظر می رسد کمترین پولی که باید برای یک تبلیغات تلگرامی موفق کنار بگذارید 100 هزار تومان است. تبلیغات تلگرام در روندی متفاوت معمولا ساعتی است. مثلا اپراتور شرکت اول می گوید یک ساعت تبلیغ تلگرامی شما در چهار کانال بزرگ 60 هزار تومان هزینه دارد و با همین روند اگر در همین چهار کانال سه ساعت تبلیغ شوید، باید 120 هزار تومان بپردازید. این اپراتور می گوید صرفه اقتصادی با کسی است که 24 ساعت تبلیغ را انتخاب می کند. این متقاضی مشمول تخفیف شده و 180 هزار تومان می پردازد. مورد دوم در مورد نرخ های تلگرام می گوید دو نوع جذب «ممبر» دارد. نوع اول را در اصطلاح «Fake member» می گویند. این ممبرهای قلابی با حضور صوری شان برای مشتریان احتمالی شما جذب اعتماد می کنند. هر هزار ممیز قلابی 25 هزار تومان ارزش دارد اما اگر دنبال اعضای واقعی برای تلگرام خود باشید باید برای هر هزارتایش، 120 هزار تومان بپردازد. این فرد می گوید ما از نرم افزارهای خاصی برای جذب ممبر استفاده می کنیم و با اسکرین شات های لحظه ای شما را در جریان روند کار قرار می دهیم. گزینه دیگری که پیش روی شماست، تبلیغات ساعتی توسط این شرکت است که برای هر ساعت تبلیغ 35 هزار تومان از شما درخواست می کنند که رقم کمی به نظر نمی رسد. شرکت سوم کمی منصف تر به نظر می رسد و قیمت هر هزار ممبر تلگرامی را 30 هزار تومان اعلام می کند و البته توضیحی در مورد قلابی بودن یا نبودن شان ارائه نمی کند. لیست قیمت های این شرکت را که بالا پایین می کنیم متوجه می شویم با کلی تخفیف و کاهش تصاعدی در نهایت باید برای 10 هزار ممبر یک کانال تلگرامی، دو میلیون تومان بپرازید! این شرکت ادعا می کند که پشتیبانی 24 ساعته داشته و کانال 10 هزارتایی شما را در کمتر از دو روز آماده می کند./ هفت صبح

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *