سایت خبری پیام ما آنلاین | معرفی موزه‌ی مردم‌شناسی زرتشتیان کرمان تنها موزه ی مردم‌شناسی زرتشتیان جهان

معرفی موزه‌ی مردم‌شناسی زرتشتیان کرمان تنها موزه ی مردم‌شناسی زرتشتیان جهان





۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۴

معرفی موزه‌ی مردم‌شناسی زرتشتیان کرمان
تنها موزه ی مردم‌شناسی زرتشتیان جهان
اندیشه اولیه بنای این موزه در سال 1362 همراه با تأسیس کتابخانه انجمن بنیاد توسط شادروان موبدیار مهران غیبی که به عنوان آموزگار دینی کلاس‌های زرتشتیان در کرمان مشغول به تدریس بود به همراهی دکتر پرویز خشنودی رئیس انجمن زرتشتیان کرمان آغاز گردید.
ایشان با تلاش فراوان اقدام به تهیه لوازم قدیمی از انبارها واماکن مسکونی زرتشتیان کرمان کردند و در سال 1366 به دستور آزادمهر ایزدبان رئیس انجمن زرتشتیان کرمان این آثار به تالار پشت آتشکده منتقل شدند و در کمدهای شیشه‌ای به نمایش در آمدند. در کنار این آثار قدیمی وقف‌نامه‌های موجود به همراه کپی عکس شخصیّت‌های زرتشتی در داخل سالن به نمایش گذارده شد. در سال 1374 مهران غیبی بعد از تحصیلات عالی به عضویت انجمن درآمد و در مرحله دوم اقدام به نامه‌نگاری با سازمان و میراث فرهنگی وقت کردند و همزمان اقدام به جمع آوری بیشتر اشیا و وسایل قدیمی از خانه‌های قدیمی نمودند که بازدید مقامات کشوری از جمله طباطبایی معاون وزیر ارشاد و بهشتی مسئول وقت سازمان میراث فرهنگی سبب شد تا ایجاد موزه زرتشتیان کرمان در برنامه‌های رسمی سازمان میراث فرهنگی گنجانده شود. در سال 1381 تأسیس موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان در برنامه کار سازمان قرار گرفت و در کتابچه‌ای که تهیه شده بود نوشته شد. بعدها قفسه های موجود با طراحی و هزینه سازمان نصب شد و اشیاء در آن‌ها چیده شدند و موزه مردم شناسی زرتشتیان ایران در تیرگان1384 به طور رسمی با حضور مقامات وقت میراث فرهنگی و استانداری کرمان افتتاح گردید.
شرح اشیاء
قدیمی‌ترین شی این موزه یک جلد کتاب دست‌نویس یسنا با قدمت بیشتر از دویست تا سیصد سال می باشد و یک عدد آتشدان دستی مربوط به سال 1207 که از سوی یک موبد به موبد دیگر و سپس به آتشکده هدیه شده است. لوازم داخل موزه که از خانواده‌های زرتشتیان تهیه شده چندان تفاوتی با لوازم خانگی مسلمانان کرمان ندارد. بخش های خاص این موزه لباس‌های زنانه با قدمت 50 تا 150 و با پیشینه‌ای که اسناد هخامنشی تا ساسانی دیده می‌شود گویای پوشش مناسب زنان زرتشتی است. مخنا (مقنعه)، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوارهای گلدوزی شده زیبایی خاصی دارند که در اینجا نگهداری می شوند.
از دیگر اشیاء ارزشمند موزه سنگ نوشته‌های مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار است در این سنگ نوشته‌ها شرح داده شده است که آقای مانکجمی هوشنگ جی‌هاترپای هندوستانی آتشکده‌ها را بازسازی کرده تا 1- پرستش‌گاه خداوند باشد 2- دبیرستان باشد 3 جشن‌گاه باشد برای تمام آئین‌های دینی 4 جشن‌گاهی باشد برای مردم که آئین‌های خود را در آنجا انجام دهند. یکی از این سنگ نبشته‌ها، کتیبه آتشکده قناغستان است که در موزه گنبد جبلیه نگهداری می شود. از اشیاء ارزشمند دیگر در این موزه عکس مجلس شورای ملی در زمان قاجار است. در این عکس کیخسرو و شاهرخ دیده می شود. او یکی از زرتشتیان کرمان است که به عنوان دومین نماینده زرتشتیان وارد مجلس شورای ملی وقت گردید.اشیا این موزه در دو طبقه چیده شده‌اند که در طبقه همکف وسایل و ظروف آشپزخانه، لباس‌های مخصوص زرتشتیان، مجسمه‌ها، کتاب‌های قدیمی، سنگ نبشته‌ها، کوزه‌های سفالی و غیره می‌باشد. در طبقه دوم عکس‌های قدیمی، وقف نامه‌ها و در یک قضای پلکانی شکل لوازم خانگی و وسایل قدیمی کشاورزی و عکس‌هایی از شخصیت‌ها وجود دارد. با جستجوی ساده‌ای در اینترنت درمی‌یابید که همانند این موزه در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارد و این اولین موزه مردم شناسی زرتشتیان می باشد.
آدرس: میدان مشتاقیه – خیابان زریسف
منابع: http://koulebar.persianblog.ir
http://www.berasad.com

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *