پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سوء مصرف الکل بررسی می شود هوشیاری گم شده

سوء مصرف الکل بررسی می شود هوشیاری گم شده





۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۰۶

سوء مصرف الکل بررسی می شود
هوشیاری گم شده

پیام ما-الکل ماده ای است، که مصرف آن در ایران ممنوع است، به همین علت صحبت کردن درباره آن هم مشکل می شود اما واقعیت این است که عده ای از اعضا جامعه به هر دلیلی به سمت مصرف آن می روند. کارشناسان ومسئولین هم دراین رابطه ابراز نگرانی کرده ونظراتی ارائه داده اند:
6 درصد ایرانیان تجربه مصرف الکل دارند
محمدرضا قدیرزاده، مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی ضمن بیان اینکه شیوع مصرف و اختلال الکل در کشور حدود یک درصد است، به «ایسنا» اظهار کرد : «در حال حاضر هیچ آماری در خصوص شیوع و میزان مصرف الکل در کشور نداریم و آمارهای پزشکی قانونی نیز تنها به آمار مسمومیت ها و مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارتباط دارد.» وی در ادامه ضمن بیان آنکه آنچه در جامعه درخصوص مصرف مشروبات الکلی می بینیم، آن چیزی نیست که آمارها به ما می گویند، بیان می کند: «اخیرا برای اولین بار از سوی وزارت بهداشت اعلام شده که الکل هم یکی از فاکتورهای بیماری های غیرواگیر است. الکل نیز مانند موادمخدر هر چه غلظت بیشتری داشته باشد، خطر بیشتری نیز به دنبال دارد. در کشور ما نیز تقریبا حدود شش درصد مردم ایران تجربه مصرف الکل دارند.» او اضافه کرد: «شاخص مصرف سنگین دوره ای در دنیا 6/3 درصد است اما بنابر آمارهای غیررسمی این شاخص در کشور ما 19 درصد است یعنی فردی که در کشور ایران مشروب خواری می کند نسبت به افراد دائم الخمر در کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر الکل مصرف می کند.»
قدیرزاده هم چنین به چرخش مالی و صنعت مشروبات الکلی اشاره کرد و گفت: «مجموع چرخش مالی و خرید و فروش مشروبات الکلی در کشور 658 میلیارد تومان است و 23 کارخانه تولید الکل در کشور وجود دارد.»
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در رابطه با آمار مصرف الکل به «فارس »گفت: «سالانه 420 میلیون لیتر مشروبات الکلی در ایران به مصرف می رسد. و حدود دو سوم الکل مصرفی، ساخت داخل است و حاوی بدترین مواد مضر است.»
با توجه به جمعیت 79 میلیونی ایران وبا توجه به آمار ارائه شده با یک جمع وتقسیم میتوانیم به این نتیجه برسیم که که درسال هر فرد نزدیک به 89 لیتر مشروبات الکلی مصرف میکند.
شروع از دوران نوجوانی
نرگس بیرقی، روانپزشک در باره مصرف الکل می گوید: «مهمترین مسئله درباره الکل این است که برخی نوجوانان از سنین پایین این ماده را مصرف می کنند. در صورتی که دربسیاری از کشورهای دنیا به هیچ وجه اجازه نمی دهند، افراد زیر 20 سال لب به الکل بزنند.» وی اضافه می کند: «مسئله مهم این است که هیچ آموزشی برای منع مصرف الکل در کشور وجود ندارد، در حالی که سوء مصرف الکل، مسمومیتهای ناشی از آن و خطرات مرگ آور این ماده در بین نوجوانان دیده می شود.»
او می افزاید: «کسی که سالها الکل مصرف کرده است، دچار مسمومیت با الکل نمی شود، زیرا بدن این افراد نسبت به الکل مقاوم می شود، آستانه تحمل آنها بالا می رود و البته این افراد معمولا به عوارض مزمن الکل دچار می شوند.گرایش به الکل از سنین پایین ودر دوره نوجوانی و جوانی بیشتر است و علت آن این است که در سنین پایین قسمت قدامی مغز پیشرفت نکرده و فرد بدون تعقل کافی برای انجام یک کار مخاطره آمیز تصمیم می گیرد. در حالی که افراد بزرگسال برای انجام یک کار جدید مدتها فکر و سبک و سنگین می کنند.»اومی گوید: «علت دیگر آن قرار گرفتن نوجوانان و جوانان در بین همسالان و فشاردوستان برای مصرف الکل یا سایر مواد اعتیاد آور است.» وی گفت: «بسیاری از این افراد تصور می کنند که مست نیستند یا فکر می کنند با انجام برخی کارها مستی آنها می پرد وممکن است بی مهابا پشت فرمان خودرو می نشینند و رانندگی می کنند.»
ساقی ها ترامادول و مواد روانگردان
در الکل می ریزند
بیرقی اضافه کرد: «مسئله بسیار مهم دیگر ساقی هایی هستند که الکل توزیع می کنند، واقعیتها نشان می دهد که در برخی از این الکل ها مواد روانگردان مانند ترامادول یا دیازپام له و حل می کنند وبا این کار میزان وابستگی را افزایش می دهند.» وی ادامه داد: «الکل به تنهایی خطرناک است و اضافه کردن این مواد نیز علاوه بر اینکه باعث تشنج حاد می شود، احتمال مرگ برای مصرف کننده دارد.»
دارندگان کارت ترک اعتیاد به الکل
تعقیب نمی شوند
امیتیس توکلی، مدیر کلینیک سرپایی ترک اعتیاد به الکل هم در رابطه با مصرف کنندگان الکل می گوید: «مشکلات شرعی و قانونی مصرف الکل در ایران سبب شده است بسیاری از معتادان به مصرف الکل از مراجعه به کلینیک خودداری کنند.» وی می افزاید: «برخی از این معتادان تصور می کردند. در هنگام مراجعه بازداشت می شوند و به زندان می روند ولی با فرهنگ سازی که انجام شده این مشکل حل شده است و هم اکنون مراجعه کنندگان ما کارت درمانگاه ترک الکل را دریافت می کنند و تحت تعقیب قرارنمی گیرند.» توکلی می گوید:« برخی افراد تصور می کنند فقط مواد مخدری یا محرکی مانند شیشه زیان بار است و الکل آسیب چندانی برای مصرف کنندگانش ندارد درحالی که سوء مصرف الکل نیز مانند دیگر مواد مخدر به تمام ارگان های بدن آسیب می رساند.»
مردان بیشتر به کلینیک ترک الکل مراجعه می کنند
توکلی می افزاید: «میزان مراجعه مردان و میانسالان به کلینیک ترک اعتیاد بیشتر است. برخی افراد مراجعه کننده سال ها الکل مصرف می کرده اند و به یک علت خاص یا بدون علت مصرفشان به یکباره زیاد شده است.» وی در این باره می افزاید: «در این شرایط فرد روال عادی زندگی اش را از دست می دهد و چون باید میزان زیادی الکل مصرف کند، نمی تواند سر کار برود، مشکلات خواب یا زناشویی پیدا می کند و پرخاشگر یا دچار کاهش حافظه می شود.»
مرگ با الکل
هرچه میزان مصرف الکل بالاتر برود سطح هوشیاری فرد کاهش می یابد و فرد حرارت بدن خود را از دست می دهد، سیستم اعصاب مرکزی از کار می افتد و احتمال دارد با استفراغ و خونریزی معده و وارد شدن مواد مستفرغه به ریه موجبات مرگ فرد فراهم می شود.
94درصد ایرانیان از نظر مصرف الکل کاملا پاک هستند
علیرضا نوروزی، رئیس اداره مبارزه با اعتیاد وزارت بهداشت می گوید:«94درصد ایرانیان بزرگسال ازنظر مصرف الکل کاملا پاک هستند و قرار است برای درمان6 درصد باقی مانده،140مرکز درمان سرپایی در سال جاری تاسیس شود.» وی می افزاید: «درکشور ما به طورسنتی مصرف مواد بیشتر به سمت مواد افیونی بوده است اما در سالهای اخیر روند مصرف موادمحرک و الکل نیز افزایش یافته است و البته میزان افرادی که به علت مصرف الکل متقاضی درمان بوده اند، کمتر بوده است. اما وزارت بهداشت از سال گذشته یک حرکت پیش فعالانه انجام داد و مراکز درمان سرپایی و بستری الکل را نیز ایجاد کرد.»
وی افزود: «در سال 2011تنها جایی در دنیا که میزان مصرف سنگین الکل کاهش پیدا کرد، اروپای غربی بود، یعنی جایی که بزرگترین تولید کنندگان مشروبات الکلی وجود دارند.» این موضوع تامل برانگیز است.
انکار و ندیدن موضوعی، واقعیت آن را زیر سوال نمی برد. وقتی چیزی را در پستو نگه می داریم و تمام سعی مان را می کنیم که پنهان بماند، قطعا به عواقبی دچار خواهیم شد که بسیاری از آن ها ناخواسته است. همان گونه که در سال هایی نه چندان دور، صحبت از ایدز در هر محفلی چه رسانه ای و چه غیر رسانه ای ممنوع بود و یکی از تابوهای حرفه ای محسوب می شد. بعد از آفت هایی که از این پنهان کاری نصیب جامعه شد، فهمیدیم حتی اگر آسیبی وجود داشته باشد، تا دیده نشود درمان نخواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *