سایت خبری پیام ما آنلاین | استاندار کرمان در آیین اختتامیه نمایشگاه بومی سازی قطعات و ماشین آلات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت های وابسته: استان کرمان را با اقتصاد مقاومتی بسازیم

استاندار کرمان در آیین اختتامیه نمایشگاه بومی سازی قطعات و ماشین آلات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت های وابسته: استان کرمان را با اقتصاد مقاومتی بسازیم





۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۲۰

استاندار کرمان در آیین اختتامیه نمایشگاه بومی سازی قطعات و ماشین آلات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت های وابسته:
استان کرمان را با اقتصاد مقاومتی بسازیم

آیین اختتامیه نمایشگاه بومی سازی قطعات و ماشین آلات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت های وابسته با حضور رزم حسینی استاندار کرمان، امیری نماینده مردم زرند در مجلس، پورابراهیمی نمایند مردم کرمان در مجلس، تقی زاده مدیرعامل گل گهر و جمعی از مسئولان و صنعتگران کرمانی برگزار شد.
این نمایشگاه فتح بابی برای بومی سازی قطعات در استان است
اولین سخنران این آیین مدیر برگزاری نمایشگاه بود. عباس دعاگویی ضمن عرض خیر مقدم خدمت رزم حسینی و دکتر پور ابراهیمی و امیری نماینده زرند گفت: خدا را شکر که توفیق داشتیم در این برهه بتوانیم قدمی کوچک در جهت رونق اقصادی استان کرمان برداریم. وی ادامه داد: شما مدیران و دست اندر کاران شرکت ها همت کردید و با به معرض تماشا گذاشتن ماشین آلات و محصولات خود با هم فکری استاندار قدمی در پیشرفت اقتصادی استان کرمان برداشتید که بسیار ستودنی است. در این چند روز همگی برگزار کنندگان، غرفه داران و بازدید کنندگان بر این نکته تاکید داشته اند که این نمایشگاه فتح بابی است که صنعت گران استان با بومی سازی صنایع در استان درگیر شوند. دعاگویی همچنین اظهار داشت: در تاریخ 31/4 و در جلسه راهبردی گل گهر، آقای تقی زاده طرح برگزاری این نمایشگاه را مطرح نمود و این مسئولیت به من واگذار شد و از روز بعد همکاران با انرژی آغاز به کار کردند.
در طول این یک ماه که تا امروز ادامه داشت اقداماتی ویژه صورت گرفت از جمله جمع آوری، ارسال و حمل و نقل قطعات از سیرجان تا به این نمایشگاه که خود به مدت 5 روز بوسیله 35 کامیون و تریلی بود.
عباس دعاگویی با ارائه برخی آمار از جمله بازدید روزانه 80 نفر از این نمایشگاه ادامه داد: 12 شرکت که به شکلی های مستقیم و غیر مستقیم با گل گهر سیرجان در ارتباط بودند که در مجموع 22 غرفه را به خود اختصاص دادند و به طور کلی در این نمایشگاه 2000 قطعه با ارزش ریالی بالغ بر 50 میلیارد تومان به نمایش گذاشته شد. وی در خصوص تفاهم نامه ها و قرارداد ها بیان نمود: هدف ما بسیار پایین تر از تنظیم 97 تفاهم نامه با صنعت گران بود که امضا این تعداد قرارداد بسیار امیدوار کننده است.
لازم به ذکر است عموم این قرارداد ها با شرکت های شهرهای زرند، سیرجان، رفسنجان و کرمان بود. دعاگویی در پایان خاطر نشان کرد: انشالله که این گونه نمایشگاه ها و فعالیت ها در همین جا پایان نیابند و ادامه یابند. در همین زمینه هم ما قصد راه اندازی نمایشگاه دائمی قطعات صنعتی و معدنی گل گهر درسیرجان را داریم.
باید کرمان را باهم بسازیم
استاندار کرمان سخنران بعدی این همایش بود. علیرضا رزم حسینی گفت: چون هنوز تقریبا در ایام هفته دولت هستیم باید یاد کنیم از شهدای دولت و همچنین خدماتی که دولت تدبیر و امید انجام داد. وی ادامه داد: من کاری به مسائل کلی دولت در مهار تورم و مسائل سیاست خارجه و غیره ندارم. فقط در حوزه استان کرمان با نگاهی خدمت و باور به انجام ماموریت های تعیین شده با نگاه توسعه ای صحبت هایی راانجام می دهم. وی در خصوص سیاست های اقتصادی اظهار داشت: ما در مجلس بحث توسعه اقتصادی را مطرح کردیم که خوشبختانه اثرات مثبتی را به دنبال داشنه است.
رزم حسینی ادامه داد: ما همچنین طرح مثلث توسعه را مطرح کردیم که بی شک مسئولین شرکت های بزرگ و کوچک حتما آثار این مثلث توسعه را به خوبی درک کرده و متوجه اهمیت آن شده اند. استاندار کرمان با بیان این که اقتصاد مقاومتی فقط در حد دستورالعمل ارائه می شود و باید در جایی به بهره برداری برسد گفت: برای اجرا و به نتیجه رسیدن از اقتصاد مقاومتی ما باید آنرا یک جایی اجرا کنیم. پس با تفکر بسیار به این نتیجه رسیدیم که می توانیم با استفاده از مثلث اقتصادی، اقتصاد مقاومتی را در کرمان شبیه سازی کنیم. وی در خصوص واگذاری شهرستان قلعه گنج به دولت گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که خدمات زیر بنایی در این شهرستان از بین رفته است. بعد از تامل در خصوص این مسئله به این نتیجه رسیدیم که واگذاری شهرستان قلعه گنج که به عنوان اولین واگذاری به بخش دولتی می باشد منطقی ترین راه است و خوشبختانه دولت قبول کرد طی صورت جلسه ای انقلابی واگذاری این روستا را به بنیان مستضعفان متقبل شود. رزم حسینی در خصوص استفاده از نیرو های جوان اظهار داشت: ما 4 ماه است که از جوانان با استعداد کرمان استفاده کرده ایم و با آنها در دو مجرای کاملا مجزای جوانان با استعداد و در بخش دولتی این طرح را در استان جلو برده ایم و خواهیم برد.
استاندار در خصوص پتانسیل مالی کرمان اذعان داشت: در حال حاضر با توجه به آمار و محاسباتی که ما داشته ایم هزینه درآمد در کرمان که به غیر از امنیت و اموزش و هنر می باشد دارای بالانس مثبت است. درآمد هایی که در استان داشتیم در برابر هزینه هایی که شده عددی را مثبت نشان می دهد. ما سال به سال در این برنامه 5 ساله میتوانیم این درصد را افزایش دهیم. وی در خصوص آموزش نیز گفت: ما در حوزه آموزش نیز می خواهیم هدفمند باشیم و بودجه را در مسیر درست مصرف کنیم. رزم حسینی در بحث معادن گفت: من اینجا نمیخواهم هیچ کسی را محکوم و متهم یا تشویق کنم. این یک واقعیت تلخ است که معادن ما هم در حوزه ذغال سنگ و مس و هم سنگ آهن وکرومیت در توسعه اقتصادی استان همکاری نمی کنند. شرکت هایی که تاسیس شده اند معادن استان کرمان را از استان خارج میکنند و این امر باید تغییر کند. وی ضمن اشاره به 6500 مورد اعتصاب کارگری از اول سال تا کنون در باره گستره این خروج سرمایه گفت: ما با مدیر عامل مس درمورد 2 میلیارد دلار ذخیره مس صحبت داشتیم که دارد به صورت کنسانتره از شهر خارج می شود و این کاملا خلاف رویه اقتصاد مقاومتی است. رزم حسینی اضافه کرد: ممکن است در شروع کار در جاهایی مقاومت شود ولی این سیاستی راهبردی و خیر خواهانه است. من میتوانم وارد این حوزه ها نشوم ولی نیامده ام در دولت وقتم را تلف کنم. ما باید کرمان را با کمک یکدیگر بسازیم. اکثر روستاهای کنار معادن یه علت آلودگی دام ها و هوا تخلیه شده اند. شما کرمانی هستید و باید کرمان را با استفاده از اقتصاد مقاومتی بسازید. ما نمی توانیم بپذیریم که از جاده استان کرمان به عنوان مسیر تخلیه معادن استفاده شود و مردم در کنارش فقیر باشند.
استاندار کرمان تصریح کرد: این آمار و ارقام تکان دهنده هستند. فقط 30 درصد سپرده های ما در کرمان است و 70 درصد آن به شهرهای دیگر منتقل می شود. رزم حسینی ضمن اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در شرکت های پایین دستی در کرمان گفت: سعی کنید این تفاهم نامه ها اجرایی شود. نگویید کیفیت ندارد. صلاحیت ندارد. سعی کنید این شرکت ها را رشد دهید و از آن ها استفاده کنید. مگر نبودند شرکت هایی که سال ها پیش در گل گهر با سرمایه خیلی کم کارشان را شروع کردند و الان بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه دارند. نگذارید اسم ببرم.
وی در پایان گفت: ما از دولت پول نمی خواهیم، بلکه می خواهیم این پول گرفتن از دولت را در برهه زمانی خاصی با همت شما قطع کنیم. ما همچنین کمیته رفع موانع استان کرمان را تشکیل دادیم و سعی در هموار سازی مسیر شرکت ها و کارخانه های مختلف در زمینه مالیات و غیره داشته ایم.
کرمان آینده درخشانی دارد
امیری نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی سخنران بعدی این آیین بود. امیری گفت: تشکر می کنم از جناب آقای تقی زاده به جهت برگزاری این نمایشگاه. این نمایشگاه کار بسیار خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین در جهت نگاه استانداراست. وی افزود: افرادی که دیدگاه توسعه دارند باعث تغییر و تحول در جامعه می شوند. آقای مهندس رزم حسینی با دیدگاه مثلث توسعه اقتصادی همه افراد و مسئولان را در توسعه استان درگیر کردند. این نماینده اظهار داشت: سال ها در زرند معادن زغالسنگ مواد را به صورت خام می فروختند اما در زرند مشکل اشتغال وجود داشت.
وی با اشاره به تاثیر مثلث توسعه در روند توسعه استان ابراز داشت: امیدواریم همگام با کل استان در مسیر توسعه گام برداریم و باید یک توسعه همه جانبه ای در استان اتفاق بیفتد. امیری با بیان اینکه ذکر خیر رزم حسینی در استان و کشور هست افزود: امید همه استان به این است که در قالب طرح مثلث توسعه استان را توسعه دهیم. وی تصریح کرد: ما معتقدیم به اینکه اشتغال استان را می توان در صنایع جنبی حل کرد.
نماینده مردم زرند در مجلس با اشاره به اینکه با طرح مثلث توسعه یک جنب و جوش اقتصادی در استان شکل گرفته است گفت: جهشی که دارد بوجود می آید باعث بوجود آمدن امید در استان شده است. امیری در پایان گفت: با توانی که در کرمان هست، کرمان آینده درخشانی دارد.
گل گهر در استان پیشگام است
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: در روز معارفه استاندار محترم وزیر گفتند ما از استانداران انتظار داریم از آب و خاک و هوا خلق ثروت کنیم و استاندار شما این کاره است. پورابراهیمی افزود: رویکردی که در استان پی گرفته شده قابل تامل است. ما در رتبه های پایین کسب و کار کشور بودیم. در استان کرمان بعد از اقداماتی که صورت گرفت از نیمه دوم به نیمه جدول بین 31 استان کشور آمدیم و فضای کسب و کار در استان بهبود یافت. وی تصریح کرد: استاندار به من گفتند ما مجوزهای مربوط به جهاد کشاورزی را به جای دو هفته تبدیل به یک روز کردیم. این ها همه در رتبه بندی لحاظ می شوند. این نماینده درباره تلاش استاندار کرمان برای افزایش اختیارات استان هم گفت: یک حرکت موازی درباره اختیارات استان ها در مجلس همراه با دولت شکل گرفت. در مجلس نامه ای تنظیم کردیم که به امضای 160 نماینده مجلس رسید و خوشبختانه در طول هفته های اخیر جزو مصوبات هیات وزیران قرار گرفت. ما پیش بینی می کنیم در برنامه ششم توسعه موضوع اختیارات استانداران را به صورت ویژه ببینیم.
پورابراهیمی با اشاره به صحبت های استاندار کرمان درارتباط با صنایع مس گفت: گلایه ای که درمورد شکرت مس مطرح می شود به موضوع وارد است. وقتی 40 درصد شرکتی متعلق به سهام عدالتی است که به هیچ کجا پاسخگو نیست و 20 درصد سهامش هم به صندون بازنشستگی تعلق دارد خب همه کارکنان مس کارمند مدیرعامل هستند. وی با بیان اینکه امیدواریم این روندی که در گل گهر رخ داده باعث توانمندی در استان شود اظهار داشت: امسال گل گهر پیشگام شده است، این ها می تواند مبنای تصمیم برای ترسیم مسیر حرکت باشد. همین که گل گهر این حرکت را شروع کرده جای تشکر دارد.
این نماینده همچنین ابراز داشت: چه دلیلی دارد شرکت گل گهری که در کرمان ظرفیت سازی کرده است، بدلیل قیمت گذاری ناصحیح ضربه بخورد. چرا اجازه نمی دهند این قیمت گذاری در جای صحیح انجام شود. کرمانی ها باید تاوان ناکارآمدی اصفهانی ها را بدهند. پورابراهیمی در ادامه اظهار داشت: علی رغم همه تحریم هایی که امریکایی ها انجام دادند، روند توسعه در استان متوقف نشد. وی در پایان گفت: از زحمات مدیرعامل گل گهر سیرجان برای برگزاری این نمایشگاه تشکر می کنم.
دین گل گهر رواج فرهنگ صنعتی شدن است
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر آخرین سخنران این آیین بود. تقی زاده گفت: باید در جهت اجرای منویات مقام معشم رهبری و اقتصاد مقاومتی گام برداریم. وی افزود: فرهنگ صنعتی شدن با احداث کارخانه بوجود نمی آید. با قطعه سازی این فرهنگ ایجاد می شود. شهرهای دیگر هم با ساخت قطعات و پخش دانش فنی در کارخانه ها صنعتی شدند. وی تصریح کرد: ما سال هاست در کرمان کارخانه های مس، گل گهر و سیمان را داریم اما صنعتی نشدیم. تقی زاده ادامه داد: دین ما رواج فرهنگ صنعتی شدن است. ما قطعا می توانیم با بومی کردن دانش فنی و رواج آن در بین کارگاه ها، فرهنگ صنعتی شدن را رواج دهیم و اگر فرهنگ صنعتی را رواج دهیم می توانیم به دیگر کشورها هم قطعه صادر کنیم.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با بیان اینکه نگاه ما باید به توانایی های داخل استان باشد گفت: نگرش به داخل می تواند استان را متحول کند. اگر درآمدهای هر شهر در کرمان در خود آن شهر هزینه شود، جهش می کند. وی ابراز داشت: گل گهر بخشی از رسالت اجتماعی را که استاندار گفت می تواند انجام دهد. دفتر من و گل گهر در خدمت صنعتگران است. تقی زاده در پایان گفت: در زمینه ساخت قطعات جدید هم ما حاضر به مشارکت در ریسک سازندگان خوش ذوق هستیم.
گفتنی ست در پایان این آیین از آقایان محیاپور، محمدی، رحیم زمانی، حلوایی پور، عارفی، نوروزی، خواجه بشیری و خانم فروزش بدلیل زحماتشان برای برگزاری نمایشگاه بومی سازی قطعات و ماشین آلات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت های وابسته تجلیل شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *