سایت خبری پیام ما آنلاین | نفس كمپ كويرى شهداد به شماره افتاد/ بى تدبيرى در ميراث

نفس کمپ کویرى شهداد به شماره افتاد/ بى تدبیرى در میراث





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۵۴

نفس کمپ کویرى شهداد به شماره افتاد/ بى تدبیرى در میراث

در هفته گذشته در برخی سایت ها و خبرگزاری ها، عکس هایی از کمپ کویری شهداد منتشر شد که نشان از ویرانه شدن این کمپ داشت. کمپی که معاونت گردشگری میراث فرهنگی کرمان در گفتگو با «پیام ما» می گوید باید چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار می شد تا به این روز نیفتد.
حال ناخوش کمپ زیباترین کویر دنیا
به آن زیباترین کویر دنیا و یا بزرگ ترین شهر کلوخی دنیا می گویند. کلوت های شهداد از چندین سال قبل و با کمی تبلیغ و معرفی به مردمان سراسر کشور توانست به عنوان یکی از محورهای توسعه گردشگری قرار بگیرد. به همین منظور و از آنجا که تماشای ستاره های آسمان کویر لذت فراوانی دارد، کمپی به منظور اقامت گردشگران در این منطقه ساخته شد. کمپی که انگار طالع خوشی ندارد. اگر در سال های 92 و 93 در اثر سیلاب جاده دسترسی به این کمپ آسیب دید و سال های 91 و 93 هم خود کمپ شهداد بدلایلی که گفته شد تعمیرات و بازسازی است، تعطیل شد، حالا آنطور که برخی سایت ها خبر می دهند این کمپ به حال خود رها شده و غیرقابل استفاده است.
کمپی که باید به توسعه گردشگری کمک می کرد
دشت لوت نمایشگاهی طبیعی از شگفت‌انگیزترین عوارض بیابانی دنیا را دارد که از آن جمله می‌توان به بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا، 40 مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه و دشت‌هایی از گدازه‌های بازالتی چاله‌چاله نظیر «گندم بریان» اشاره کرد. این دشت اولین گزینه جدی برای ثبت نخستین اثر طبیعی کشور در فهرست آثار جهانی یونسکو، اثری که در سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان قرار گرفته است و نباید از یاد ببریم که 80 درصد این دشت در استان کرمان واقع شده است. با توجه به ظرفیت بالای این دشت در جذب گردشگر و از آنجایی که کلوت های شهداد و کمپ کویری اش در جذب بیشتر گردشگر تاثیر زیادی داشته و دارد، تخریب کمپ کویری شهداد دقیقا بسان حرکت کردن خلاف سیاست های کلان استان است. سیاست هایی که بارها و بارها توسط مسئولان عالی رتبه استان از جمله علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان بیان شده و همگی حاکی از تلاش برای توسعه گردشگری و رسیدن به گردشگری پایدار بوده است. از یاد نبریم یکی از اهداف برگزاری جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران، معرفی فرصت های گردشگری استان کرمان بود و همین نشان دهنده اهمیت این صنعت حداقل در برنامه ریزی های تئوری استان کرمان دارد.
کمپی که ویرانه شد
کمپ کویری شهداد امروز بیشتر به کمپی ویرانه می ماند. سرویس های بهداشتی اش که اصلا بهداشتی نیستند و آب هم ندارند. شن ها تا نیمه ارتفاع دیوارهای اتاق نگهبانی بالا آمده اند و نزدیک است که این اتاق ها به طور کامل زیر خاک بروند. در این اتاق ها هم باز است و انواع و اقسام زباله و آلودگی در آن ها یافت می شود و کپرهای سایه بان هم شکسته اند و غیرقابل استفاده شده اند. با این تفاسیر تعداد تورهای گردشگری که به امید کمپ کویری به شهداد سفر می کنند به دلیل نبود اقامتگاه کاهش یافته است و مسافرانی که به کویر می آیند یا در میانه کلوتها چادر می زنند و یا به روستاهای اطراف کلوتها می روند و یا در مدارس و اماکن عمومی شهداد روزگار می گذرانند. وضعیت نابسامان کمپ شهداد باعث شده گردشگرانی که قصد داشتند شب را در دل کویر و میان کلوت ها بگذارنند، از این امر محروم بمانند. سایت گفتار نو در این باره می نویسد: «علی» یکی از مسافران همیشگی کویر است که اغلب با خودروی شخصی کویر می‌رود. او می‌گوید در آخرین سفرش وقتی با وضعیت غیر قابل سکونت کمپ مواجه شد مورد را به نیروی انتظامی شهداد اطلاع داد و در مورد امنیت کلوت‌ها سوال پرسید که نیروی انتظامی شهداد توصیه کرده به دلایل امنیتی بهتر است شب را در بین کلوت‌ها نماند. مساله‌ای که مهدی‌زاده آن را رد کرده و می‌گوید: «کلوت‌ها به لحاظ امنیتی مشکلی ندارند و کاملا فضا در آنجا امن است.»
کمپ شهداد را باید سه سال پیش واگذار می کردیم
معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این باره به «پیام ما» گفت: نگهداری از کمپ به مدیریت دولت از همان ابتدا هم کار اشتباهی بود چرا که نباید این امکانات دولتی باشد. سال‌هایی که دستمان می‌رسیده در حد توان از کمپ مراقبت کردیم اما اکنون دستمان نمی‌رسد. محمد جهانشاهی افزود: کلا این کمپ را برای بخش دولتی نساختند و از همان ابتدا قرار بود بعد از چندسال که این کمپ و کلوت های شهداد جا افتاد به بخش خصوصی واگذار شود.
وی با اشاره به ارائه خدمات رایگان از طرف میراث فرهنگی در این کمپ به گردشگران برای جذب بیشتر گردشگر گفت: از سال 91 به بعد دیگر ما نباید این کمپ را اداره می کردیم چرا که در آن زمان هم دشت لوت کاملا جا افتاده بود و پذیرای گردشگران بود و هم ما بدلیل کمبود اعتبار دیگر توان رسیدگی به آن را نداشتیم. از طرف دیگر با فراهم شدن زیرساخت هایی مثل آب، برق و مسیر دسترسی این کمپ کاملا آماده واگذاری بود هرچند که این زیرساخت ها هنوز هم وجود دارد اما باید زودتر از این ها واگذار می شد. جهانشاهی در پاسخ به این سوال که اگر سال 91 زمان واگذاری فرا رسیده بود پس چرا تاکنون این امر محقق نشده گفت: یک سری اشکالات حقوقی در اسناد و مدارک وجود داشت که باید برطرف می شد.
تا آخر پاییز کمپ شهداد به بخش خصوصی
واگذار می شود
معاون گردشگری میراث فرهنگی کرمان البته از جلسه ای که قرار است امروز با مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان برگزار شود خبر داد و تصریح کرد: امیدوارم تا آخر پاییز این کمپ واگذار شود. بخصوص که مدیرکل جدید میراث هم برای حل این مسئله اهتمام جدی دارد. جهانشاهی در پایان اظهار داشت: این منطقه متعلق به مردم بومی همان منطقه است و بخش خصوصی که کمپ را تحویل می گیرد باید این مسئه را هم مد نظر قرار دهد.
ویرانه کمپ، نتیجه عدم ثبات مدیریتی
در حالی معاون گردشگری میراث فرهنگی کرمان از واگذاری این کمپ تا پایان پاییز خبر می دهد که بزودی قرار است بازرسان یونسکو برای ثبت این اثر به منطقه بروند و با این اوضاع با شرایط مناسبی مواجه نمی شوند. نکته ای که در این میان نباید فراموش کرد این است که ضعف عدم ثبات مدیریتی در میراث فرهنگی کرمان در چنین جاهایی خود را نشان می دهد.
ضمن اینکه باید پرسید که در طول سال های گذشته میراث فرهنگی و گردشگری استان برای نگهداری این کمپ هزینه نکرده است تا امروز شاهد ویرانی تاسف بار آن نباشیم، بی توجهی به کمپی که برای ساخت آن و جاده دسترسی به آن هزینه های هنگفتی از جیب بیت المال شده را می توان از سهل انگاری در حفظ بعضی از آثار باستانی بدتر دانست زیرا متولیان این امر به خوبی می دانستند که برای راه اندازی آن به چه میزان هزینه شده است و عدم نگه داری آن و رسیدن به وضع فعلی هیچ توجیه قانونی و منطقی ندارد. به نظر می رسد استاندار کرمان که در توسعه گردشگری تاکید دارد راسا به این موضوع ورود کرده و با شناسایی خاطی یا خاطیان و برخورد قانونی با آنها از تکرار چنین فجایعی در سایر بخش های این سازمان جلوگیری نماید.
البته نداشتن بودجه نمی تواند بهانه مناسبی از سوی سازمان میراث فرهنگی باشد زیرا در صورت قبول این توجیه باید همه مکان های تاریخی، گردشگری، موزه ها و … را به حال خود رها کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *