پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سمینار کویرشناسی در حاشیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد برگزار شد/ کرمان، ایران کوچک است

سمینار کویرشناسی در حاشیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد برگزار شد/ کرمان، ایران کوچک است





۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۲

سمینار کویرشناسی در حاشیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد برگزار شد/ کرمان، ایران کوچک است

وصال روحیان
سمینار کویرشناسی در حاشیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در سالن سعدی واقع در تالار همایش های برج میلاد تهران با حضور استاندار کرمان، معاون امور بانوان رئیس جمهور، معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور و جمعی از مسئولان میراث فرهنگی استان کرمان و علاقمندان به کویر لوت برگزار شد.
کویر لوت پتانسیل ناشناخته ای در توسعه گردشگری کرمان است
مراسم با سخننان طبیب زاده نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمان و رئیس کارگروه کویرشناسی آغاز شد، طبیب زاده گفت: امیدوارم این سمینار مطلع کارهای بزرگی در کویر باشد. وی افزود:همانطور که استاندار از کویر به عنوان یک پتانسیل بزرگ در استان کرمان یاد کردند ما هم معتقدیم کویر لوت پتانسیل ناشناخته ای در توسعه گردشگری استان کرمان است. طبیب زاده در پایان گفت: همه ظرفیت هایی که در کویر است را باید به منصه ظهور برسانیم. پس از صحبت های طبیب زاده کلیپی درباره کویرلوت پخش شد.
کرمان، ایران کوچک است
وی با اشاره به این موضوع که کرمان با مشکلات متفاوتی روبرو است افزود: اگر من به کرمان نزدیک شدم و دنیا مقداری کرمان را بیشتر شناخت به دلیل زلزله بم بود. آن زمان ما علاوه بر ارگ بم با موضوع دیگری مواجه شدیم به نام منظر فرهنگی بم و تاریخی این شهر و بعد با این مواجه شدیم که نیاکان ما چگونه توانستند از یک ممات حیات بسازند.
وی ادامه داد: برخی از قنات های اولیه در بم وجود دارند و قنات های بم از گسل می آیند و یک تهدید طبیعی را به فرصت تبدیل می کند. زمانی که بحث این بود که چگونه باید برای بم کمک بگیریم تا اینکه پس از زلزله متوجه شدیم باید اول یک منظر فرهنگی را ثبت کنیم و سپس آن را در مناظر پرخطر بگذاریم. بعد از بم باغ ایرانی را ثبت کردیم و یکی از شاهکارهای باغ ایرانی که مصداق دقیق باغ ایرانی هست همان باغ شاهزاده میباشد که در یک بیابان و در یک اکو سیستم خلق شده است که بسان یک بهشت می باشد. بعد از باغ ایرانی هم الان یک پرونده قنات ایرانی داریم که یازده قنات بسیار ارزشمند در آن وجود دارد که به همراه کویر لوت در دست بررسی هستند. یکی از این قنات ها «قنات قصبه» هست که تا ۱۶۰ متر عمقش را اندازه گرفتیم و جالب این است که در جنوب خراسان خشکسالی است اما تراز این آب عوض نشده است. قناتی که ۲۵ کیلومتر کانال زیرزمینی دارد. داریوش ۲۵۰۰ سال پیش از خدا می خواهد کشور را از سه چیز حفظ کند که اولی اش خشکسالی بود.
وی افزود: سه قنات از این قنات ها در کرمان هستند که یکی در جوپار واقع شده و دو قنات دیگر در بم. ما در سال های گذشته خیلی موفق نبودیم اما خوشبختانه با مجموعه ای که در این ۲ سال در استان قرار گرفتند کارها رو به جلو هستند و این ها همه نشان دهنده اهمیت کرمان در سطح جهانی است. ما به هر پدیده ای که میخواهیم دست بزنیم استان کرمان در آن نقش دارد و می شود کرمان را ایران کوچک خواند.
طالبی نیا نیز در خصوص دشت لوت صحبت کوتاهی کرد و گفت: ما امسال توانستیم یک پدیده را به ثبت جهانی برسانیم به نام میمند. این منطقه که یک کوچ سه گانه ویژه دارد جزو عجایب این منطقه میباشد چراکه ما همیشه کوچ را همراه با حیوانات میبینیم اما در اینجا این امر را فقط با عشایری میبینیم که به همراه خود دام ندارند. طالبی نیا ادامه داد: ما برای بیابان لوت ۲۲ هزار متر مربع عرصه دیده ایم که این منطقه شامل وسیع ترین تپه های جهان می باشد و همچنین گرم ترین نقطه جهان را نیز شامل میشود. منطقه ای که ما در نظر گرفته ایم بین سه استان کرمان و زاهدان و خراسان است. وی در خصوص پیشبرد اهداف فرهنگی و گردشگری در این مناطق گفت: خوشبختانه سه دستگاه در این مسیر بسیار فعالند. سازمان محیت زیست، سازمان مراتع وجنگل و شورای راهبردی متشکل از دستگاه های محلی که تلاش می شود با یاری یکدیگر این اهداف را در این دولت به نتیجه برسانیم.
آبشار شور نمکی در کویر وجود دارد
سپس رشیدی در خصوص زیبایی ها و منابع کویر لوت با نشان دادن تصاویر اضافه کرد: همه فکر میکنند که در لوت آب وجود ندارد در صورتی که نه تنها در این ناحیه آب هست بلکه آبشار شور نمکی نیز وجود دارد که با ساحلی بسیار زیبا به تعداد ۲ عدد در جدار غربی این منطقه چشم نوازی می کنند. وی با اشاره به آبشار واقع در ۶۰ کیلومتری شهرشستان راور به زیبایی های کویر لوت پرداخت.
برگزاری همایش کویرشناسی
با دید علمی
سپس جعفری صدر به شکل کوتاه در خصوص کویر لوت گفت : محدوده ای که از کویر لوت است و ما در استان کرمان داریم بیش از ۸۰ درصد استان کرمان را تشکیل میدهد. همچنین دو گسلی که در شرق و غرب استان کرمان واقع شده اند موجب می شوند بسیاری از عوارضی که از باد بوجود میاورد نیز کاهش یابد. وی ادامه داد: ما به زودی با همکاری استانداری کرمان یک همایش درباره کویرشناسی با دیدگاه گردشگری و علمی برگزار خواهیم کرد.
کویر لوت چهار برابر برابر لبنان
مساحت دارد
همایی درباره تامین امنیت پایداری کویر اظهار داشت: من به عنوان یکی از کسانی که در حوزه امنیت کویر تلاش کرده ام میخواهم از سردار پوریانی که در جلسه نیز حاضر بود تقدیر کنم. همایی ادامه داد: بخشی از کویر لوت که در حوزه کرمان قرار میگیرد به طور فرضی حدود ۴ برابر کشور لبنان مساحت دارد. از سوی ما نیز اقدامات مهمی برای تامین امنیت کویر صورت گرفت که در حوزه اقدامات ایجابی توسعه امر مهمی بود مانند باز سازی ارگ جدید.
کویر ثروت پنهان و ناشناخته ایست
رزم حسینی استاندار کرمان گفت: جشنواره ای که امروز در حال برگزاری است فرصت تاریخی خوبی برای کرمان است و ما می توانیم قابلیت های استان کرمان را معرفی کنیم. کویر یک ثروت پنهان است که در ایران شناخته نشده در حالی که در دنیا چندین سال است شناخته شده است. کلوت های شهداد مناطق بسیار شگفت انگیزی هستند. با فضایی که در دولت تدبیر و امید فراهم شده ما فرصت را فرراهم دیدیم تا کویر را به خوبی معرفی کنیم. زمینه را برای سرمایه گذاران و علاقمندان به گردشگری را فراهم کنیم. وی اظهار داشت: ما در سه ماهه امسال ۹ هزار گردشگر خارجی داشتیم که به نسبت دوره قبل در مدت مشابه ۶ برابر افزایش داشتسم و پیش بینی می کنیم تا پایان تابستان ۲۰ هزار گردشگر خارجی داشته باشیم. وی ادامه داد: در فاصله ۲۰ کیلومتری کویر منطقه سیرچ را داریم که می تواند منطقه ای برای اسکی باشد و ۴ کیلومتر آنطرف تر آبگرم جوشان داریم. ما بسته گردشگری که توسط اتاق بازرگانی تهیه شده می تواند یکی از مقاصد بسیار مهم برای گردشگری در ایران باشد. استان کرمان همانطوری که در حوزه سرمایه گذاری فرش قرمز پهن کرده است در حوزه گردشگری هم همین کار را خواهد کرد. اتفاقاتی که در دولت تدبیر و امید در بحث میراث فرهنگی در کرمان در حال انجام است کم نظیر است. پس از صحبت های استاندار از تمبر یادبود به مناسبت ثبت ملی کویر لوت رونمایی شد. همچنین از پروفسور کردوانی، بنیان گذار مرکز تحقیقات کویری و بیایانی، حمید باستانی پاریزی، نماینده انجمن اتریش و حمید مجتهدی مستند ساز و فیلم ساز که آفریننده مستند دماوند و کویر لوت هم بود تجلیل شد. در نهایت هم از رزم حسینی به نیابت از شهدای حافظ کویر تجلیل ویژه به عمل آمد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *