سایت خبری پیام ما آنلاین | نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان: ناكارآمدي بخش دولتي كمر صنعت گردشگري استان را شكسته است

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان: ناکارآمدی بخش دولتی کمر صنعت گردشگری استان را شکسته است





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۴۶

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان: ناکارآمدی بخش دولتی کمر صنعت گردشگری استان را شکسته است

محمد مهدی افضلی
در شرایطی که صنعت گردشگری اغلب استان های گردشگرپذیر کشور با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از رونق قابل قبولی برخوردار شده است، اما این روند در استان کرمان به کندی پیش می‌رود.
اگرچه هنوز سایه بسیاری از رخدادهای ناگوار از قبیل احساس ناامنی، زلزله و … بر صنعت گردشگری کرمان سنگینی می‌کند، اما به اعتقاد بیشتر فعالان این صنعت نبود برنامه ریزی منسجم و تبلیغات ملی و فراملی سبب عقب ماندگی صنعت گردشگری خطه کریمان شده است.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در گفتگو با پیام ما با تاکید بر اینکه انتظار می‌رفت با روی کار آمدن دولت یازدهم و بازشدن درهای کشور به روی گردشگران ملل مختلف، استان کرمان نیز نصیب فراوانی از این خوان نعمت ببرد، می گوید: متاسفانه به سبب سوء مدیریت‌ها و نبود انگیزه کافی در بخش کلان دولتی صنعت گردشگری، استان نتوانست به سهم خود از فضای موجود دست یابد.
مسعود دهقانی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های گذشته به سبب نبود ثبات مدیریتی در بخش دولتی صنعت گردشگری استان کرمان، لطمات جبران ناپذیری به این صنعت وارد آمد، می افزاید: انتظار می رود طی روزهای آینده با انتصاب مدیرکل جدید شاهد انسجام و بهبود وضعیت موجود باشیم.
وی با انتقاد از بدنه کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح می کند: متاسفانه برخی از کارشناسان این اداره کل با اعمال تنگ نظری ها عملا سبب توسعه صنعت گردشگری استان شده اند.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان کرمان با بیان اینکه نبود دید باز و کارشناسی سرعت لازم را از صنعت گردشگری استان ربوده، می گوید: در شرایطی که قوانین حاکم بر صنعت گردشگری در سراسر کشور یکسان است، اما در استان کرمان به سبب پاره ای تنگ نظری ها، قوانین شکل پیچیده ای به خود گرفته و با تفسیرهای شخصی قوانین به یک مانع و سرعت‌گیر در مسیر توسعه صنعت گردشگری تبدیل شده اند. دهقانی با تاکید بر اینکه در استان یزد اجرای صحیح قوانین موجود به توسعه صنعت گردشگری آن استان کمک فراوانی کرده است، می افزاید: در استان کرمان دستگاه های دولتی با یکدیگر هماهنگ نیستند و با تصمیم گیری های پراکنده و غیرمتمرکز فعالان صنعت گردشگری را دچار سردرگمی کرده اند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش دولتی صنعت گردشگری با بخش خصوصی این صنعت کمترین ارتباط و تعامل را دارد، تصریح می کند: طرح های غیرکارشناسی و فی البداهه بخش دولتی، کمر صنعت گردشگری استان را شکسته و باعث شده اجرای بسیاری از طرح ها فاقد هرگونه کارآیی و ثمر باشد.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان پتانسیل‌های بسیاری در حوزه های مختلف تاریخی و گردشگری دارد، می افزاید: متاسفانه با وجود همه این ظرفیت ها که می تواند زمینه ساز حضور گردشگران بسیاری در استان باشد، اما به سبب مهیا نبودن بسیاری از زیرساخت ها زمینه برای حضور گسترده گردشگران فراهم نیست.
دهقانی با بیان اینکه باید تمام طرح ها و نگاه ها به سمت توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری استان باشد، می گوید: تلاش صرف برای حضور گردشگر در استان نه تنها نتیجه مثبت ندارد، بلکه می تواند پایه های این صنعت را ویران کند.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان کرمان با بیان اینکه هر گردشگر باید در پایان حضور خود در استان از میزان خدمات دریافتی رضایت نسبی داشته باشد، خاطرنشان می سازد: عکس این موضوع سبب ایجاد تبلیغات منفی و سوء برای استان خواهد شد و در دراز مدت هیچ فردی راغب به انجام سفر به این خطه نخواهد شد.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان معرفی پتانسیل‌ها و جاذبه های استان در شهرهای مختلف کشور را برای جلب سرمایه گذاران و گردشگران بسیار مفید می داند و می گوید: اما باید با یک نگاه کارشناسی در این مسیر گام برداشت والا به نتیجه مورد دلخواه دست نخواهیم یافت.
دهقانی با اشاره به برگزاری جشنواره بزرگ فرهنگی و اقتصادی کرمان در تهران در نیمه دوم مردادماه جاری می افزاید: انتظار می رود بخش گردشگری این جشنواره پررنگ تر دیده شود و شرایط و امکانات بیشتری برای حضور فعالان صنعت گردشگری در این ویژه برنامه مهیا شود.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان کرمان با بیان اینکه جشنواره بزرگ فرهنگی و اقتصادی کرمان باید از کارکرد نمایشی خود خارج شود و جنبه کاربردی به خود بگیرد، تصریح می کند: نباید اجرای این هفته صرفا نمایشی تعریف شود و باید کارگروه هایی برای پیگیری دستاوردهای آن در هر بخش و صنعت تشکیل گردد.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان با تاکید بر اینکه حضور پررنگ فعالان صنعت گردشگری در جشنواره بزرگ فرهنگی و اقتصادی کرمان می تواند زمینه را برای ایجاد تعامل میان دفاتر خدماتی کرمان با سایر استان های کشور فراهم آورد، می گوید: مطمئنا در این فضا زمینه برای تبادل گردشگر فراهم می شود، اما باید کارگرو‌ه‌های تخصصی نیز برای پیگیری دستاوردهای این هفته تشکیل شود.
دهقانی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط نامساعدی در فضای صنعت گردشگری استان کرمان حاکم است، می افزاید: وقتی که بخش دولتی این صنعت دچار سردرگمی و روزمرگی است، نمی توان از فعالان بخش خصوصی آن انتظار معجزه داشت.
وی با اعلام این خبر که تا چند روز آینده مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان معرفی خواهد شد، خاطرنشان می کند: خوشبختانه گزینه معرفی شده دارای تجربه در حوزه های گردشگری و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان است و به اعتقاد بسیاری از فعالان حوزه های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، وی می تواند کشتی به گل نشسته این حوزه ها را به سوی ساحل توسعه و امید پیش ببرد.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان کرمان با بیان اینکه در چند سال گذشته به سبب نبود ثبات مدیریتی در بخش دولتی صنعت گردشگری فعالان بخش خصوصی آن با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند، می گوید: متاسفانه در سال های اخیر بخش خصوصی عملا به مجری آموزش مدیران بخش دولتی صنعت گردشگری تبدیل شده بود که به سبب عمر کوتاه مدیریتی مدیران میراث فرهنگی کرمان هیچ عایده ای دربرنداشت.
دهقانی با اشاره به اینکه امیدواریم در طول سالهای آینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به یک ثبات مدیریتی دست یابد، خاطرنشان می سازد: به اعتقاد بنده روزنه های امید مشاهده می شود و می توان با کمی تدبیر، استان کرمان را به یکی از مقاصد گردشگری کشور و منطقه تبدیل کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *