سایت خبری پیام ما آنلاین | گزارش اختصاصی پیام ما از اظهارات نمایندگان استان کرمان قبل و پس از توافق/ تحلیل این چند نفر

گزارش اختصاصی پیام ما از اظهارات نمایندگان استان کرمان قبل و پس از توافق/ تحلیل این چند نفر





۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۲۴

گزارش اختصاصی پیام ما از اظهارات نمایندگان استان کرمان قبل و پس از توافق/ تحلیل این چند نفر

می‌گویند حسن روحانی به دلیل برنامه‌هایی که درباره پرونده هسته‌ای ایران داشت توانست رئیس‌جمهور ایران شود. حتی برخی پا را فراتر گذاشته پیروزی حسن روحانی بر سعید جلیلی را به رفراندوم هسته‌ای تشبیه کردند. از همان روز اول آغاز به کار دولت روحانی، حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران به‌شدت از سوی دولت دنبال و از سوی مردم مطالبه می‌شد. در این میان نقش مجلس نهم شورای اسلامی هم که به‌عنوان یک مجلس اصولگرا چندان هم با دولت روحانی مهربان نبود، بسیار تأثیرگذار بود و اظهارنظر نمایندگان مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای هم در داخل و هم در خارج بازخوردهای فراوانی داشت. استان کرمان هم در مجلس 10 نماینده دارد که برخی از این نمایندگان از وزن قابل‌توجهی در مجلس برخوردار هستند و اظهارنظرهای آنان درباره مذاکرات هسته‌ای بازتاب‌های فراوانی داشت. در این شماره به بررسی مواضع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در سال 94 و آخرین ماه‌های مذاکرات هسته‌ای پرداخته‌ایم.
گره زدن اقتصاد به مذاکرات
اولین واکنش پور ابراهیمی به تفاهم‌نامه لوزان روز 23 فروردین بود. او در گفتگو با ایسنا از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرد اما هشدارهایی هم داد: دولت باید بداند آنچه را که خط قرمزهای نظام، رهبری و مجلس است باید رعایت کند و ما حتماً بر روی این قضیه حساس بوده و پیگیری می‌کنیم/ حاضر نیستیم توافق بدی انجام دهیم که منجر شود عزت مردم ما از بین برود.
یک هفته بعد و زمانی که بحث بر سر انتشار فکت شیت ایرانی داغ شده بود، پور ابراهیمی هم به جمع کسانی پیوست که خواستار انتشار فکت شیت بود. او در صحن علنی مجلس و در نطق میان دستور خود گفت: نمایندگان طی این دو هفته در بیانیه‌ای با 213 امضا خواستار انتشار جزئیات مذاکرات شدند اما تاکنون وزارت خارجه این جزئیات را منتشر نکرده است. پر سر و صداترین اقدام پور ابراهیمی اما صبح روز 22 اردیبهشت انجام شد. وقتی‌که او همراه با 79 نماینده دیگر طرح ۳ فوریتی «توقف مذاکرات هسته‌ای تا قطع تهدیدات آمریکا» را امضا و به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم کرد. اگرچه این طرح به‌جایی نرسید.
هشتم تیرماه و در اوج مذاکرات هسته‌ای پور ابراهیمی در نشستی مطبوعاتی از گره زدن مشکلات اقتصاد ایران به مذاکرات انتقاد کرد: تصور دولت این بود که با حل مذاکرات گره‌های اقتصادی گشوده خواهد شد لذا نگاه دولت برای حل مشکلات کشور بر اقتصاد بیرونی معطوف شد تا اقتصاد درونی. پور ابراهیمی به‌نوعی این موضع خود را 20 تیرماه در صحن علنی مجلس تکرار کرد: گره زدن مشکلات اقتصادی کشور با مذاکرات اتمی اشتباه راهبردی است و باید ساختار اقتصاد کشور اصلاح شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هم در مراسم نماز عید فطر در شهداد گفت: امیدواریم ضمانت اجرایی آن وجود داشته باشد و دچار خدعه و نیرنگ از سوی طرف مقابل نشود.

نمی گذاریم جام زهر دیگری بنوشانند
محمدمهدی زاهدی در گفتگو با خانه ملت در روز دوم فروردین گفت: زمانی که دولت در مذاکرات هسته‌ای متوجه نگاه حمایتی ملت باشد می‌تواند قوی‌تر در مذاکرات ظاهر شود؛ در این میان برد ایران در مذاکرات بسیار بیشتر خواهد شد.
2 هفته بعد زاهدی در گفتگویی دیگر با خانه ملت از مذاکره‌کنندگان حمایت کرد: باید همه از مذاکرات خوب هسته‌ای حمایت و دفاع کنیم، البته ملاک مذاکره و گفت‌وگوی خوب را مقام معظم رهبری مشخص کردند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در نشست علنی ششم اردیبهشت گفت: اگر نماینده‌ای از مجلس در گروه مذاکره‌کننده ایران حضورداشته باشد، نگرانی و دغدغه وکلای مردم در قوه مقننه کاهش می‌یابد.
زاهدی سوم خردادماه و در گفتگو با مهر هم طبق روال قبلی صحبت‌هایش درباره مذاکرات هسته های موضعی درباره تیم مذاکره‌کننده ایران نگرفت و صحبت‌هایش بیشتر جنبه توصیه داشت: توصیه جدی ما این است که تیم مذاکره‌کننده کشورمان، خطوط قرمز ترسیم‌شده را رعایت کنند. زاهدی نهم خرداد در همایش اصولگرایان در کرمان اما کمی تندتر رفت و گفت: ما اجازه نمی‌دهیم کسانی که در معرکه سیاست و تدبیر کم آورده‌اند بتوانند و بخواهند جام زهری دیگر بنوشانند.
زاهدی در نشست علنی 24 خرداد مجلس از تیم مذاکره‌کننده ایران حمایت کرد و درعین‌حال توصیه‌هایی هم کرد: ضمن ابراز اعتماد به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، اعلام می‌کنیم ملت ایران اسلامی هرگز زیر بار زیاده‌خواهی‌ها و زیاده‌طلبی‌های امریکا نخواهند رفت و تیم مذاکره‌کننده با حمایت‌های مردم و رهبری عزیز، محکم و استوار و بدون انعطاف در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها بایستد.

تشکر از تیم مذاکره‌کننده
عارفی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهارنظر چندانی در مورد مذاکرات هسته‌ای نداشته اما جزو آن 80 نماینده‌ای بود که طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای را امضا کرد. دیگر فعالیت عارفی در حوزه مذاکرات هسته‌ای به پس از توافق و امضای قطعنامه 2231 در شورای امنیت برمی‌گردد. او دیروز در نشست علنی مجلس گفت: صبر، ایستادگی و مقاومت و اطاعت از ولی‌فقیه نتیجه شیرین را به ملت ارزانی فرمود و ازاین‌رو از سربازان جبهه دیپلماسی به جهت مجاهدات و دفاع از حقوق مملکت ایران تشکر می‌نمایم که باتحمل سختی‌ها و رعایت چارچوب تعیین‌شده از ایران و ایرانی دفاع کردند.

رعایت خطوط قرمز
حسین فتاحی نماینده مردم شهربابک هم حداقل در سال 94 موضعی درباره مذاکرات هسته‌ای نگرفت اما او هم طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای را امضا کرد. فتاحی پس از به توافق رسیدن ایران و 1+5 هم به ایسنا گفت: امیدواریم خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشته‌اند، در توافق وین رعایت شده باشد و در غیر این صورت حق و حقوق ملت ایران ضایع خواهد شد که در این صورت مجلس آن را نخواهد پذیرفت.

حامی همیشگی تیم مذاکره‌کننده
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس از حامیان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود. او در اکثر اظهارنظرهایش از تیم دیپلماسی دولت حمایت می‌کرد. امیری در اولین اظهارنظر پس از تفاهم‌نامه لوزان به ایسنا گفت: تیم مذاکره‌کننده کشور ما یک تنه چندین ماه با شش قدرت جهانی مذاکره کرد و باید از آن‌ها تشکر کنیم و سیاست «برد – برد» دولت است که از ابتدا بر مذاکرات حاکم بود. امیری خامکانی در طول مذاکرات هم دست از حمایت خود برنداشت. او بیستم تیر به ایسنا گفت: تیم ما مظلومانه اما مقتدرانه در حال مبارزه است و انتظار است در داخل کشور به ویژه بعد از اتمام حجت مقام معظم رهبری، همه با تمام توان از این تیم حمایت کنند.
پس از توافق ایران و 1+5 هم امیری خامکانی در نشست علنی مجلس گفت: عرض خسته نباشید و خدا قوت‌داریم خدمت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که مظلوم و مقتدرانه در یک مبارزه دیپلماتیک نابرابر از منافع ملی کشور دفاع می‌کنند، ملت ایران قدردان زحمات دستگاه دیپلماسی کشور و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هستند و شرایط آن‌ها را درک می‌کنند گرچه از طرف بعضی‌ها تندروی و جفا می‌شود.

تیم مذاکره‌کننده شجاع
شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس هم اگرچه در طول مذاکرات هسته‌ای اظهارنظر صریحی درباره مذاکرات هسته‌ای نداشت اما در همان معدود صحبت‌هایش تقریباً از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرد. حسن‌پور 25 خرداد به خانه ملت گفت: به تمام آزادیخواهان دنیا ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حسن نیت داشته و به دنبال صلح است بنابراین با توجه به این مسئله نیازی به اعتمادسازی از سوی ایران نیست. حسن‌پور در اولین اظهارنظر پس از توافق هسته‌ای هم به ایسنا گفت: امروز همه نمایندگانی که در صحن علنی مجلس حضور داشتند، بدون استثناء از مواضع شجاعانه تیم مذاکره‌کننده کشورمان حمایت و رسماً اعلام کردند حامی تیم بوده و خواهند بود.

عدم اعتماد به آمریکایی‌ها
غضنفر آبادی نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرما‌شیر در مجلس در سال 94 به‌جز امضای طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای، کار دیگری در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای انجام نداد. البته در وب‌سایت وی درباره مذاکرات هسته‌ای نوشته‌شده: : آمریکایی‌ها قابل‌اعتماد نیستند و به تعهداتی که در سطح بین‌الملل به ما در گذشته داده‌اند عمل نکرده و صداقتی از خود نشان نداده‌اند.

مخالفت با جشن زودهنگام
منظری توکلی نماینده مردم بافت، رابر و ارزویه هم جزو نمایندگان امضا کننده طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای بود. او البته قبل از امضای این طرح اظهارنظر چندانی درباره مذاکرات هسته‌ای نکرده بود. منظری توکلی 24 خردادماه در نشست علنی مجلس گفت: در این مذاکرات چند راه در پیشروی داریم؛‌ نخست آنکه آمریکا حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و با لحاظ خطوط قرمز توافق انجام شود و دوم آنکه آمریکا به زیاده‌خواهی‌های خویش ادامه دهد و تیم مذاکره‌کننده ما میز مذاکره را با افتخار ترک کند که در هر دو شکل فوق ما از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌عنوان قهرمانان نرمش قهرمانانه تقدیر و تجلیل نموده و موفقیت خویش را جشن می‌گیریم.
سایت شخصی منظری توکلی علاوه بر نشر این صحبت‌ها در روز 24 خرداد در روز 22 تیر این سخنان را بدون ذره‌ای تغییر به نقل از منظری توکلی در روز قدس نشر کرده است.
منظری توکلی پس از توافق هسته‌ای هم ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده به آرمان کرمان گفت: هنوز اتفاقی نیفتاده است که بتوانیم بگوییم به جشن بپردازیم.” و همان‌طور که امروز ریاست جمهوری آقای روحانی گفتند باید تا دو ماه دیگر صبر کنیم. البته منظری توکلی سه روز بعد موضعی نرم‌تر گرفت و به صبح رابر گفت: پس از سال‌ها وحدت و مقاومت بر تحریم پیروز شدیم، موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را به همه شما تبریک عرض می‌کنم.
توجه به خطوط قرمز
امیری کهنوج نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس روز 25 فروردین در نشست علنی مجلس گفت: امیدوارم در سال همدلی و هم‌زبانی دولت با تمام وجود مردم شریف ایران را باور کرده و تیم مذاکره‌کننده با ایمان راسخ و اقتدار دل ملت را شاد کند، از طرف دیگر انتظار مردم از تیم مذاکره‌کننده این است که خطوط قرمز توجه شود.امیری کهنوج هم جزو امضاکنندگان طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای بود.
الزام دولت
به حفظ حقوق هسته‌ای
آذین نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اول تیر با اشاره به طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای به تسنیم گفت: مجلس در این طرح مجدداً خطوط قرمز نظام را عنوان کرده و از تیم هسته‌ای خواسته در مذاکرات هسته‌ای با غرب این خطوط قرمز را در نظر بگیرد تا به توافق خوبی که منافع نظام در آن دیده‌شده، دست‌یابیم.
آذین 15 تیر هم به فارس گفت: بازدید از مراکز نظامی و ممانعت از تحقیق و توسعه هسته‌ای دخالت در امور داخلی ماست و طرف مقابل با پیش کشیدن بحث ممانعت از تحقیق و توسعه هسته‌ای استقلال ما را هدف قرار داده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *