پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش اختصاصی پیام ما از شایعه مرگ دختر شهربابکی بر اثر مصرف قرص لاغری/ شوکران لاغری

گزارش اختصاصی پیام ما از شایعه مرگ دختر شهربابکی بر اثر مصرف قرص لاغری/ شوکران لاغری





۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۱۳

گزارش اختصاصی پیام ما از شایعه مرگ دختر شهربابکی بر اثر مصرف قرص لاغری/ شوکران لاغری

در روزهای گذشته شبکه های اجتماعی در کرمان حداقل تحت تاثیر یک خبر بودند: مرگ دختر شهربابکی که قصد داشت با استفاده از قرص های لاغری برای جشن عروسی اش به تناسب اندام برسد، اما قبل از اینکه به خانه بخت برود، جانش را از دست داد.
این متن همراه با یک عکس به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد: « این خانم شهربابکیه عید فطر عروسیش بوده چند روز پیش میره قرص لاغری از تبلیغات ماهواره میگیره که واسه عروسیش خوش اندام بشه اما متاسفانه بعد از مصرف تشنج میگیره میره تو کما و متاسفانه دیشب فوت میکنه…» اگرچه بسیاری از خبرهایی که در شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان موبایلی منتشر می شوند منبع درستی ندارند و بسیار پیش آمده که این خبرها صحت نداشته باشند، خبر فوت این دختر جوان اما به واقعیت نزدیک بود. چرا که پیش از این هم در کشورمان بودند افرادی که برای تناسب اندام از قرص های لاغری استفاده کردند و جان خود را از دست داده بودند. نمونه اش دو سال پیش و مرگ دختر 24 ساله ای به نام مریم. کبد او مدتی پس از مصرف قرص‌های لاغری کم آورد و او جانش را از دست داد. شوهرش هم مرگ او را طاقت نیاورد و خودکشی کرد؛ مصرف قرص‌های لاغری از جدیدترین آسیب‌های سبک زندگی غلط ایرانی‌هاست. مریم و شوهرش دو تن از هزاران قربانی مصرف قرص‌های لاغری هستند. این افراد تحت تأثیر تبلیغات فراوان قرص‌های لاغری از ماهواره گرفته تا شیشه عطاری‌ها برای لاغری و به اصطلاح «قلمی شدن» قرار می‌گیرند. تقاضای جامعهِ دارای اضافه وزن ایران هم وزارت بهداشت را وسوسه کرد تا چند نوع از این قرص‌های لاغری را روانه بازار کند. فراگیری استفاده از این قرص‌ها تا حدی است که در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی هم تبلیغ و فروخته می‌شوند و نتیجه اش می شود آسیب به افرادی که می خواهند در سریع ترین زمان ممکن لاغر شوند. حالا در همین نزدیکی ها، در شهربابک کرمان یک دختر جوان در حالی که تنها یک هفته به عروسی اش مانده بود برای تناسب اندام، از قرص های لاغری استفاده کرد و برای همیشه به زندگی خود پایان داد.
تکذیب خبر توسط فرماندار
فرماندار شهربابک به پیام ما گفت: من اصلا چنین موضوعی را نشنیده ام. محمد رضا شریفی افزود: این خبر صحت ندارد و این ماجرا را تکذیب می کنم. وی تصریح کرد: اگر چنین خبری صحت داشت به طور رسمی اعلام می شد. دکتر محسن آقابابائی رئیس پزشکی قانونی شهربابک اگرچه این خبر را تکذیب نکرد اما به پیام ما گفت: از این ماجرا اطلاعی ندارم.
این دختر بیست روز در کما بود
مسئول روابط عمومی پزشکی قانونی کرمان به پیام ما گفت: این دختر حدود بیست روز در کما بود و بعد جان خود را از دست داد. سعیدی افزود: تا جواب آزمایشات مشخص نشود، نمی توان به طور قطع و یقین در مورد نوع قرص مصرفی صحبت کرد. وی افزود: این دختر از شهربابک به کرمان منتقل شده بود و پس از بیست روز در کما بودن، جان خود را ازدست داد. سعیدی درباره شایعاتی مبنی بر خودکشی این دختر گفت: دلیلی برای خودکشی وجود نداشته چرا که آخر همین ماه جشن عروسی اش بوده و وی کاملا نسبت به این ازدواج رضایت داشته است. مسئول روابط عمومی پزشکی قانونی کرمان درباره نوع قرص مصرفی گفت: اکثر داروهای لاغری که در ماهواره تبلیغ می شود حاوی آمفتامین و مواد روانگردان است و این مواد سوخت و ساز بدن را بالا می برند و باعث لاغری می شوند اما کاهش وزن از عوارض این مواد است. سعیدی در پایان درباره زمان اعلام نتیجه آزمایشات گفت: من اطلاعی ندارم.
تایید خبر توسط یکی از کارکنان اورژانس شهربابک
یکی از کارکنان اورژانس شهربابک به پیام ما گفت: این خبر صحت دارد. وی که نخواست نامش فاش شود افزود: موقعی که بچه های اورژانس به خانه این دختر رفتند، او هنوز جان خود را از دست نداده بود و خانواده اش گفتند احتمالا بدلیل مصرف قرص های لاغری حالش بد شده است. وی اظهار داشت: این دختر را به بیمارستان ولیعصر شهربابک منتقل می کنند که وی به کما می رود و او را به کرمان و یا رفسنجان منتقل می کنند. این فرد ادامه داد: این دختر جوان به مدت یک هفته در کما بوده و سپس جان خود را از دست داد. وی در پایان گفت: مرگ این دختر به دلیل مصرف قرص بوده اما اینکه وی چه نوع قرصی را مصرف کرده است باید توسط پزشکی قانونی مشخص شود چرا که برخی می گفتند این دختر بدلیل یک سری مشکلات تعداد زیادی قرص خواب آور مصرف کرده است.
از ریزش مو تا مشکل دستگاه گوارش
چندی پیش سایت پارسینه در این زمینه با چند نفر از کسانی که از این قرص ها استفاده کرده بودند، صحبت کرد. فروغ یکی از کسانی که مدتی قرص لاغری را مصرف کرده گفته بود: «به پیشنهاد دوستانم شروع به استفاده از این قرص‌ها کردم. قرصی که مصرف می‌کردم به گونه‌ای بود که همه ویتامین‌های بدنم را دفع می‌کرد و باعث سرگیجگی و حالت تهوع در من شده بود.شب‌ها مجبور بودم برای جبران کاهش ویتامین بدنم از قرص‌های دیگری هم استفاده کنم. » سارا از طریق تبلیغات ماهواره با قرص لاغری آشنا شد و از عوارض استفاده آن شاکی است. او می‌گوید: «وقتی این قرص‌ها را مصرف می‌کردم شب‌ها خوابم نمی‌برد و حتی اگر بدنم هم از فرط خستگی به خواب می‌رفت، اما حس می‌کردم ذهنم بیدار است و زجر می‌کشیدم.» قرص‌های لاغری زهرا را تا پای مرگ برده است. او به امید «فیتنس شدن» به مصرف این قرص‌ها روی آورد و یک هفته بعد به علت مشکل سیستم گوارشی راهی بیمارستان شد. نسرین یکی از کسانی است که وسوسه شده بود از این قرص‌ها استفاده کند. وی می‌گوید: «به یک عطاری رفتم و فروشنده انوع قرص‌های لاغری را بهم نشان داد و از من پرسید می‌خواهی کجایت را لاغر کنی. من هم گفتم شکم و پهلو. قرص‌هایی را به من نشان داد و گفت این قرص‌ها فقط شکم و پهلویت را لاغر می‌کند و کاری به بقیه جاهای بدنت ندارد.» وی ادامه می‌دهد: «قیمت قرص بالا بود، اما آقای عطار به من گفت ارزانترش هم موجود است و از پشت قفسه چند بسته قرص خاک گرفته و باز شده برایم آورد.»
مصرف داروهای لاغری فقط
با تایید پزشک متخصص
عمده‌ترین مشکلی که در زمینه مصرف قرص‌های لاغری وجود دارد این است که بسیاری از داروهای لاغری موجود در بازار که در شبکه‌های ماهواره‌ای هم تبلیغ می‌شوند، غیراستاندارد هستند اما به راحتی در دسترس افراد قرار دارند. مهم‌ترین سازمانی که می‌تواند سلامت تمام داروها را تایید کند، سازمان غذا و داروست که با مراجعه به وبسایت این سازمان می‌بینیم که قبل از معرفی هر دارو به دنیا، باید مراحل مختلفی از جمله کشت سلولی-مولکولی، آزمایش روی حیوانات و در فازهای مختلف و کارآزمایی‌های بالینی روی انسان تحت شرایط خاص انجام شود تا بالاخره بتواند مورد تایید قرار گیرد. اما داروهایی که در زمینه چاقی و لاغری مورد تایید چنین سازمان‌هایی قرار گرفته باشند، بسیار محدودند، بنابراین نمی‌توان به صرف تبلیغ این داروها در شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی و… آن‌ها را استاندارد تلقی کرد.
در ضمن، حتی در صورت اطمینان از استاندارد بودن یک قرص، افراد نباید خودسرانه اقدام به مصرف آن‌ها کنند چراکه شرایط بیولوژیک و سلامت هر فرد با دیگری متفاوت است و افرادی که به بیماری‌های مختلف مبتلا هستند، حتما باید با مشورت پزشک متخصص یکی از این داروها را انتخاب کنند. همچنین بالا رفتن سوخت‌وساز نیز می‌تواند باعث بروز مشکلات دستگاه گوارش شود، به خصوص در افرادی که دچار زخم‌های گوارشی هستند. بنابراین فقط یک پزشک متخصص می‌تواند دوز مشخصی از یک داروی مشخص را برای هر بیمار، آن هم برای دوره‌ای مشخص، تجویز کند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *